VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med grannar  (läst 25311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool09

Problem med grannar
« skrivet: juni 17, 2010, 18:52:57:57 »
Det var inte länge man fick glädjas åt att ha allt färdigt. Kopplade in poolvärmepumpen häromdan och den fungerar utmärkt, har kört den nu i ett par dagar, inga problem alls.

FÖRUTOM grannarna då, ja, inte ens våra "riktiga" grannar, för de som här närmst till pumpen störs inte alls... Det var de här vi var oroliga för, men de upplever inga problem.

Däremot ett hus ännu snett mitt emot oss, bra mycket längre bort än våra grannar, de gnäller och frågar om allt är som det ska, om pumpen fungerar som den ska för den låter väldigt mycket...

Jag tycker den är ganska tyst, en Gullberg Jansson vertikal modell a 23000:-

Dessa människor är kända för att gnälla på ALLT, men jag känner bara att jag blir RIKTIGT förbannad och har lust att säga vad man känner till dom.

MEN, finns det några regler osv för placering av en värmepump? Detta finns ju till vart och vartannat hus, mycket mer än bara till pooluppvärmning. Vår pump har en given placering bakom vår carport/förråd men det står visserligen ända ut till tomtgränsen. Men vi har satt den så långt bort från våra grannar som vi kan, för det var till deras uteplats vi var rädd att den skulle störa men de upplever som sagt inga problem alls.

Har jag rätten på min sida? Tänkte ringa till kommunen imorgon och höra om det finns några regler om detta, men under tiden, någon som vet något om detta eller upplevt något liknande?

I sluttändan vet jag i alla fall att allt bottnar av ren avundsjuka, för vem vill inte ha en färdig pool med 27-28 grader... O0

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Problem med grannar
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2010, 20:47:23:23 »
Hej,
tråkigt...  >:(

Det finns inga "givna" regler eller lagar som specificerar exakt vad som är "tillåtet"... Vad som kan anses som allmänt störande är vad de kan klaga på och då är det upp till polisen som kommer på plats att avgöra om ljudnivån kan anses "allmänt störande".
Du kan nog lugnt köra vidare...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad rsjowa

SV: Problem med grannar
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2010, 21:00:15:15 »
Använd gärna timer då och säg till grannarna att "om ni tycker att den stör pga ljud så kan jag ha den avstängd efter kl 21 och hela natten, skulle ni bli gladare då?"

Säger dom nej så säger du "ok, då vet jag, då låter vi den gå för jämnan då "  ;)

En VP är knappast nåt som någon strikt juridiskt kan ha nån åsikt om. Dock kan det ju bli bråk och osämja, alltid bra att vara sams med grannar ju, vi vill ju inte se dig i "grannfejden".  :D Bjud in dom på en öl och lite bad.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2010, 21:20:28:28 »
Hittade detta på kommunens hemsida:

Buller
Buller definieras som "icke önskvärt ljud". Upplevelsen av vad som är ett oönskat ljud varierar mellan olika personer men också med tiden på dygnet och den plats vi befinner oss på.
Buller upplevs idag av många människor som ett av de största miljöproblemen. Enheten för buller är decibel (dB) och uttrycks i en logaritmisk skala, vilket innebär att en förändring av ljudnivån med 10 dB(A) upplevs som en ungefärlig fördubbling alternativt halvering av ljudet.

Störning
Vid installation av framför allt luftvärmepump är det viktigt att tänka på risken för bullerstörning. Tänk på att välja värmepump med lågt källbuller (Källbuller är en teknisk term för hur mycket buller som avges). Det är viktigt att du innan installationen samråder med dina grannar!

Om risk finns för bullerstörning bör du anlita en fackman för att utreda lämpligaste placeringen. Där tomterna är små och det är nära till grannar bör placeringen av värmepumpen noga övervägas.

Riktvärden
Det finns riktvärden som används vid bullerstörning från värmepumpar.

Vid bostäder, rekreationsytor i bostäders grannskap och vård- och utbildningslokaler gäller följande:

Dag, klockan 07-18, 50 dB(A) ekvivalentnivå
Kväll, klockan 18-22 samt  sön- och helgdag klockan 07-18, 45 dB(A) ekvivalentnivå
Natt, klockan 22-07, 40 dB(A) ekvivalentnivå och 55 dB(A) maxnivå
 
För områden med fritidsbebyggelse eller rörligt friluftsliv är motsvarande riktvärden 10 dB(A) lägre dagtid samt på kvällar och helger medan riktvärdet nattetid ligger 5dB(A) lägre både för max- och ekvivalentnivån.



Får väl vara noga att köra den mellan 7-18 då...

Utloggad rsjowa

SV: Problem med grannar
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2010, 21:44:19:19 »
...
Dag, klockan 07-18, 50 dB(A) ekvivalentnivå
Kväll, klockan 18-22 samt  sön- och helgdag klockan 07-18, 45 dB(A) ekvivalentnivå
Natt, klockan 22-07, 40 dB(A) ekvivalentnivå och 55 dB(A) maxnivå
...

Får väl vara noga att köra den mellan 7-18 då...

Nja, din dyra pump har nog lågt dB-värde. Min tex låter med 51 dB vid en meters avstånd. Så över till grannarnas tomt är det knappast några 40 eller 45 dB. .. förutsatt att det är några meter bort, som det lät för dig.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2010, 22:13:57:57 »
Var ute och mätte avståndet till gnällspikarnas tomtgräns, 18 meter. Där möts våra hörn på respektive tomt. Till deras uteplats bör det vara ca 40 meter... What´s the problem?

Utloggad pool09

SV: Problem med grannar
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2010, 22:22:26:26 »
Det ska ju också läggas till att dom inte uttryckligen bett mig stänga av den, ÄNNU, utan först till min fru frågat om allt är som det ska med pumpen för dom tycker den låter mycket.

En tydligen markering och jag vet vart dom vill komma...

Men ska man mäta ljud måste det väl mätas vid tomtgränsen?

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Problem med grannar
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2010, 22:26:32:32 »
Det är den berömda svenska avundsjukan, du har råd med pool men inte de.
Mitt maskinrum utan lock låter mer än vad min värme pump gör, men mina grannar har inte klagat än i alla fall efter att värme pumpen gått dygnet runt den senaste veckan.
Hoppas att det löser sig för dig!
 
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad rsjowa

SV: Problem med grannar
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2010, 23:04:03:03 »
Det ska ju också läggas till att dom inte uttryckligen bett mig stänga av den, ÄNNU, utan först till min fru frågat om allt är som det ska med pumpen för dom tycker den låter mycket.

En tydligen markering och jag vet vart dom vill komma...

Men ska man mäta ljud måste det väl mätas vid tomtgränsen?

Självklart tomtgräns. På din tomt har dom inget att göra, såvida du inte vill ha dom där. Som sagt, slappna av, simma lite och låtsas helt enkelt att du inte förstår deras neg inställning.  <love>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad cg_joh

SV: Problem med grannar
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2010, 09:31:21:21 »
Var ute och mätte avståndet till gnällspikarnas tomtgräns, 18 meter. Där möts våra hörn på respektive tomt. Till deras uteplats bör det vara ca 40 meter... What´s the problem?

Dina grannar kan omöjligt ha fog för att känna sig störda. Vi har också en vertikal G&J 13,8 kW som står ca 1 meter från grannens tomtgräns och ca 7 meter från deras entre. Jag tror inte ens dom noterar när VP:n är igång.

På 18 meters håll kan det nog vara svårt att ens avgöra om VP:n är igång.

MVH

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan