Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorautomatik eller Saltklorinator  (läst 8716 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2019, 16:41:30:30 »
Om man har problem med förtvålning? Prova att lägga en fettabsorbator i skimmern. Återkom gärna om det blev skillnad?

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2019, 22:52:13:13 »
Varken den ena eller den andra.

Båda lösningar är onödigt komplicerade, dyra och underhållningskrävande. Dessutom har de en tendens att krångla när man behöver de mest - under den korta poolsäsongen - och felsökning kostar mycket tid och pengar.

Saltklorinator är en mode som startade i Australien i 90talet.
Klorautomatik är en Europeisk trend.

Poolförsäljare vill att du köpa de för de är dyra och de vet att du kommer tillbaka för reservdelar med jämnt mellanrum. Forummedlemar för att ha något att diskutera och felsöka här...

I USA som är den absolut största poolmarknaden i världen 99% av privata huspoolinstallationer har en klorinator.
Du laddar den med en massa 200grams klorpuckar och den bara funkar helt underhållningsfritt i månader.

Googla "in line chlorinator" and läs själv!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2019, 07:09:53:53 »
Det är ganska roande att ni som inte har automatik ska berätta hur dyrt, krångligt det är och hur ofta man måste reparera sakerna......

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #13 skrivet: augusti 15, 2019, 08:33:17:17 »
Visst...
Känslig elektronik, pumpar och dyra elektroder som går sönder (och måste vinterförvaras), regelbundna kalibreribgar, tunga dunkar med frätande flytande klor som skall speciellförvaras separat från pH-reglerade kemikalierna.

Det låter som en drömlösning... för stadsbadhuset! O0
« Senast ändrad: augusti 15, 2019, 08:40:45:45 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2019, 14:22:47:47 »
Badhusen brukar använda båda metoderna, elektrolys/saltklorinator eller automatik med flytande natriumhypoklorit.

Utloggad Poolbutik

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2019, 16:06:51:51 »
Bara av nyfikenhet, Roger S:
Vi har besökt ett flertal offentliga bassänger, i utbildningssyfte, för service och för genomgång av systemen. Vi har aldrig varit vid en bassäng som använder saltklorinator, alla har haft någon variant av automatik, ibland i kombination med högtrycks UV.
Kan du ge något exempel på ett offentligt bad eller badhus som använder saltklorinator?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2019, 16:28:22:22 »
Hej!
Nu är jag ingen expert i detta forum utan bara någon som råkat svara på några frågor. Fler än jag trodde.
De flesta offentliga baden lider av renoveringsbehov och har tyvärr gammal teknik. Jag syftar på de mer moderna badhusen. Det du nämner om uv är något helt annat. Uv-ljus används i olika syften. UV-C dödar det som inte kloret kan. Vidare bryter ner monokloramin. Vid rätt våglängd bildar det ozon som är ett desinfektionsmedel. Vidare är det ofta ett komplement till desinfektion. Oftast klor. Senaste badhuset var i Gävle. De hade båda dessa system. Ingen i den offentliga verksamheten kallar dessa för saltklorinator utan elektrolys som är den verksamma metoden för att tillverka klor.
Roger


 


Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2019, 00:21:22:22 »
Visst...
Känslig elektronik, pumpar och dyra elektroder som går sönder (och måste vinterförvaras), regelbundna kalibreribgar, tunga dunkar med frätande flytande klor som skall speciellförvaras separat från pH-reglerade kemikalierna.

Det låter som en drömlösning... för stadsbadhuset! O0

Ja det är just det som är poängen. Du målar upp någon komplicerad bild av hur jobbigt det är utan att ha en aning om verkligheten.

Jag har bytt EN probe på 7 år.
Jag har haft EN rejäl driftstörning när jag slarvade med att backspola sandfiltret så flödet blev dåligt och mätningen fel.
Kalibrera har jag i snitt gjort någon gång per säsong (dvs, jag trycker på en knapp när jag mätt att ph eller klor är där jag vill ha det).

Detta är arbetsinsatsen för att ha bra vatten även när 10 ungar hoppar i poolen samtidigt.

Givet detta vill jag dock säga att den generella uppfattningen i flera poolbutiker verkar vara att Pool-svensson i allmänhet inte orkar göra ovanstående, så den som är helt ointresserad får problem trots automatik.

Att det är så jobbigt, komplicerat, går sönder osv är dock bara tramsande och hittepå.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2019, 07:07:10:10 »
Där har du en poäng Mathias. Har man ett intresse så får man mindre problem. Den automatik du har och lång badsäsong gör den prisvärd. Man får ganska mycket för pengarna. Funderar på att köpa en lika dan själv.

Utloggad Erica

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2019, 21:56:55:55 »
Vi har ett automatiksystem av äldre modell (analog teknik, mäter Redox och pH) och är väldigt nöjda med det. Vi har kört mer än 12 år och haft bara två störningar (ett relä fick bytas en gång och pumpen som pumpar saltsyra likaså). Inga elektrodbyten hittills. Allt rullar som tåget och vi har haft fräscht vatten hela tiden. Nu är vår pool lite annorlunda jämfört med de flesta här i och med att vi har en inomhuspool och alltså året runt säsong. Det är möjligt att man har lite mera problem om man får säsongsstopp och skall förvara elektroderna och sedan starta om igen. Men det arbete som systemet krävt för vår del är minimala jämfört med om vi kört manuellt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan