CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Välja pool  (läst 31017 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henkeblom

SV: Välja pool
« Svar #40 skrivet: juni 18, 2006, 20:07:05:05 »
Hej

Lite frågor till Gustavsson som jag tänkte ta publikt så att flera kan läsa dom.
Jag har nu nästan bestämt mig för en oval pool 737x360x150 från pooldoktor.net/shop.
nettopool.se har likadana och dom är 15000kr dyrare med samma paket, det är inkl trappa bla.

Nu har jag lite funderingar om poolen, det är inte helt lätt att få svar på engelska nämligen.
Jag kommer att göra en betongplatta.

1. Murarna på sidorna, var det lätta att mäta vart dom skulle vara?
2. enligt vad jag läst så ska poolen fästas i muren ovanför vattenlinjen. Då måste ju muren vara dikt emot poolen annars blir det ju inte så bra, så därför måste det vara jäkligt noga med vart muren står och att den är spikrak.
3. Bruksanvisningen du fick var på tyska sade du. Var den steg för steg? Var den bra? Jag har nämligen frågat efter en anvisning och fick då en som är allmänt beskriven (enligt en kompis som kan tyska) Jag har även laddat hem en annan PDF som är lite mer punkt för punkt men ändå inte i detalj. Båda dessa går att se på deras hemsida på Oval pooler (http://www.pooldoktor.net/shop/Schwimmbecken/Stahlmantel/Ovalbecken:::1000_1200_1220.html?XTCsid=c69aa945f1ef03f2652a3350ef6b7da9)
4. Kan du skicka den till mig? Om du har tillgång till att scanna in den? (henrik.blom@hos.sandnet.se)
5. Har du avlopp i din?. Det verkar som om det ska vara det till denna iaf, jag har inte sett det på någon annan pool eller har jag missat något?

Danke

//H
 
 
 
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Poolgiganten

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Välja pool
« Svar #41 skrivet: juni 19, 2006, 07:45:43:43 »

1. Murarna på sidorna, var det lätta att mäta vart dom skulle vara?
Ja, det var lätt faktiskt. Poolens bredd + 2 cm per sida, för att ställa dem rätt på långsidan räknar du ut var du har mitten.
2. enligt vad jag läst så ska poolen fästas i muren ovanför vattenlinjen. Då måste ju muren vara dikt emot poolen annars blir det ju inte så bra, så därför måste det vara jäkligt noga med vart muren står och att den är spikrak.
Helt rätt, man skruvar i några skruvar högst upp. Du ska ha 20 mm cellplast mellan pool och mur, går fint att skruva fast plåten ändå. Och JA, det är ytterst noga att muren är spikrak. Cellplasten jämnar till ojämnheter mellan stenarna.

3. Bruksanvisningen du fick var på tyska sade du. Var den steg för steg? Var den bra? Jag har nämligen frågat efter en anvisning och fick då en som är allmänt beskriven (enligt en kompis som kan tyska) Jag har även laddat hem en annan PDF som är lite mer punkt för punkt men ändå inte i detalj. Båda dessa går att se på deras hemsida på Oval pooler (http://www.pooldoktor.net/shop/Schwimmbecken/Stahlmantel/Ovalbecken:::1000_1200_1220.html?XTCsid=c69aa945f1ef03f2652a3350ef6b7da9)
Samma som i din länk, Använde själv översättningen på google eller altavista och läste alla beskrivningar jag kunde hitta så jag har även använt mig av de du visar
4. Kan du skicka den till mig? Om du har tillgång till att scanna in den? (henrik.blom@hos.sandnet.se)
Här är min beskrivning: http://www.swimmingpool-myshop.de/bauanleitung/Aufbauanleitung%20Ovalbecken%20Einbau.pdf
Här finns en beskrivning till ! http://www.pool2000.de/downloads/SAMOA-Aufbauanleitung.pdf

5. Har du avlopp i din?. Det verkar som om det ska vara det till denna iaf, jag har inte sett det på någon annan pool eller har jag missat något?
Nej, jag har inte avlopp. Det är inget krav men det är ju bra att ha!

Danke

Bitte

//H
 
 
 

« Senast ändrad: juni 19, 2006, 07:51:22:22 av Gustavsson »

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Välja pool
« Svar #42 skrivet: juni 19, 2006, 07:57:14:14 »
Jag vill bara ge ett par tips till....

1. Vänta med montering av lampa, skimmer och inlopp tills vattenytan är precis under det ställe ska ha dem på, annars kan liner skadas om du gör hålen för tidigt då den ju sträcks.

2. Var mycket försiktig när du fyller på med magerbetongen, den kan tryckas in under poolen om du "blaffar" på med för mycket åt gången. Vattenytan alltid minst 30 cm över betongen!

3. ta det lugnt, stressa ej. Speciellt när du gör stödmurarna, dels är det mycket tugnt och dels mycket "klabb" om man som jag varken är snickare eller murare. Allt går dock!

Utloggad henkeblom

SV: Välja pool
« Svar #43 skrivet: juni 19, 2006, 12:11:56:56 »
Tack

Isolering köpte du själv?
Vanlig frigolit?

//H
7x3,42x1,44 egenbyggd träpool. Utrustning från Folkpool. Värmer med jordvärme 900m, Nibe 15kW.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Välja pool
« Svar #44 skrivet: juni 19, 2006, 13:51:30:30 »
Om du menar på sidorna, ja vanlig frigolit inköpt på Byggmax.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag