VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tömd pool, vatten kvar i PEM-slang från bräddavlopp  (läst 1672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rusty

Tömd pool, vatten kvar i PEM-slang från bräddavlopp
« skrivet: oktober 23, 2023, 08:33:21:21 »
Hej
Jag har sänkt vattennivån ca 10cm under bräddavlopp, kopplat bort precis allt från "poolhuset" där vi har pump och filter.
Poolhuset ligger ca 50 cm under där vattennivån är just nu i poolen.
Hur kan det fortfarande stå vatten i toppen p åröret som går ifrån bräddavloppet när änden (i poolhuset) är såpass mycket lägre?

Det kan ju vara luft i röret (ca 10 meter från bräddavlopp till poolhuset) men finns det risker med att det står vatten kvar i röret?
Jag inbillar mig att sålänge inte röret är fullt med vatten så finns det plats för vattnet att expandera när det fryser men utan att röret sprängs sönder, är jag fel ute?
Är det bara risk för sprängning av frusna rör om det står fulla i vatten utan öppna ändar eller vad gäller egentligen?
« Senast ändrad: oktober 23, 2023, 08:38:20:20 av rusty »

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Tömd pool, vatten kvar i PEM-slang från bräddavlopp
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2023, 18:37:49:49 »
Att inte vattnet rinner ut i en lägre stående slang ände än i den högre änden är en fysisk omöjlighet , antingen sitter det något i röret som stoppar eller så har du en böj på röret under mark vars översta läge ligger högre än du tror .

Gällande om ett rör kan frysa om det står vatten men ändarna ör "öppna" svar ja !! inte minst om ändarna ligger högre än hela röret , de fryser först och bildar en propp

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tömd pool, vatten kvar i PEM-slang från bräddavlopp
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2023, 08:08:55:55 »
Inte sällan sitter det ju en backventil någonstans på slingan mellan utlopp och inlopp, den skulle kunna vara boven, men om du lossat slangen som går från "teknikrummet" till inloppet så ska det inte kunna stå vatten kvar där.
Har svårt att se hur luft skulle kunna påverka det på något sätt. (Vatten är tyngre än luft och borde kunna förtränga luften)

Vi har aldrig tömt vår pool på över 20 år, och PEM-slangarna har inte frusit sönder.
De går från inloppen direkt ned i marken (just under markytan), sedan ned på ca 1 meters djup, sedan upp PÅ marken (under altan), sedan ned i marken igen, in under krypgrunden på en utbyggnad, och sedan in i teknikrummet i förrådet.
Vår kollektor fryser alltså på olika ställen men har aldrig frusit sönder.
Påstår absolut inte att det är omöjligt, men det har inte hänt för oss i alla fall.
(Dragen på ett liknande sätt från skimmer till teknikrummet, inga problem där heller)

Är du orolig är det väl bara ta dit en kompressor och blåsa ur vattnet ur ledningen?
Det mesta borde gå blåsa ut i alla fall.

Med detta sagt så kan jag också säga att den 16 mm PEM vi dragit utomhus hela vägen från vattenutkastaren till uteköket (ca 15 meter) har frusit sönder 2 gånger, dessutom på 2 olika ställen varje gång.
Detta har troligen skett för att "ändarna" på slangen har frusit först, och slangens "mittersta del" inte har hållit för trycket som skapas när vattnet i resten av slangen fryser.

Om det är diametern på slangen, väggtjockleken, eller på vilket sätt det fryser i slangarna till skimmer och inlopp som gör att det finns en skillnad kan jag inte säga.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag