VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltak och bygglov  (läst 2284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MisterG

Pooltak och bygglov
« skrivet: augusti 22, 2019, 19:19:39:39 »
Hej.

Håller på och planerar för poolbygge och tanken är att ha pooltak som poolskydd. Har letat i olika trådar här på forumet och även på andra ställen på nätet. Kontaktade även min kommun (Örebro) för att få ett klargörande innan vi kommit för långt i planeringen. Beskedet jag fick därifrån var först inte så lovande. Jag fick dessutom något olika besked på vad som gällde från två olika bygglovsingenjörer under min mailväxling med dom.

Av en slump hittade jag dock sedan en artikel på VLT angående just en nedgrävd pool i marknivå med ett lågt pooltak (88cm högt över marknivå) där man efter många turer fått en dom i Mark- och miljödomstolen. Domen innebar att bygglov inte krävs för pooltaket då det inte är att betrakta som en byggnad vid den höjden.

Jag har upplyst kommunen om denna dom och väntar på svar.

Vet inte om det är ok att lägga upp allmänna handlingar från domstol här, men jag skickar den gärna till de som vill ha den, alternativt kan man begära ut den från mark- och miljödomstolen i Nacka själv. Mål-nummer: P 606-18.

Hoppas det kan hjälpa någon som har samma funderingar och planer som oss.

Poolgiganten

Utloggad Tompa69

SV: Pooltak och bygglov
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2019, 21:17:14:14 »
Du hittar lite mer information på länken nedan vilka krav som BBR ställer vid ett poolbygge
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/pool/
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltak och bygglov
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2019, 10:23:59:59 »
Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan.


Anses ett kommersiellt pooltak som lämplig skyddsanordning?
Jag har varken staket eller skyddsnät.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Pooltak och bygglov
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2019, 10:38:36:36 »
Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan.


Anses ett kommersiellt pooltak som lämplig skyddsanordning?
Jag har varken staket eller skyddsnät.

/Dimi

om du läser vidare:
Det finns möjlighet att välja andra lösningar än de ovan. Men man måste visa att den alternativa lösningen håller samma säkerhetsnivå som exemplen.

Taken som säljs följer oftast den franska standarden så för att ge svar på din fråga så är det en lämplig skyddsanordning. men självklart är det samma som med all annan skyddsanordning den är bara lämplig när dan används, så kom ihåg att skjuta för taket när poolen inte används och ni inte har uppsikt över poolen
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TommyC

SV: Pooltak och bygglov
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2019, 09:28:20:20 »
Taksektionerna måste på något sätt vara låsta eller fixerade så att de inte enkelt kan puttas iväg. Eventuell lucka ska vara låst.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan