Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Märklig buckla på insidan  (läst 4930 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MP

Märklig buckla på insidan
« skrivet: november 12, 2017, 16:12:09:09 »
Halloj...

När jag bytte vatten i mitt spa tidigare idag märkte jag en konstig buckla på insidan av spabadet. Den är ca 2 cm bred och har även en brun misfärgning på sig. Det gick att putsa bort en del av misfärgningen men inte allt.

Har tagit några bilder men det är svårt att fånga vit en buckla  på vit emalj! :o

Några ideér om vad det handlar om eller om det finns risk att det blir värre?
Jag har en Ekerö spabad från Viskan...

Tack!
MP

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #1 skrivet: november 12, 2017, 17:07:08:08 »
Det du råkat ut för är sk. Delaminering, det vill säga att akrylskiltet har släppt från det underliggande materialet. Vad som kommer att hända är att denna blåsa kommer att spricka så småningom och lossna och du kommer att få en ful skada i badet.

Detta ska direkt reklameras till Viskan i detta fallet och lämpligen bör dom byta ut badet mot ett nytt. Det är ett tecken på att det är gjort ett dåligt jobb när dom tillverkar ditt bad och de flesta tillverkare brukar direkt byta ut bad som detta händer på. 

För 10-15 år sedan var detta ett problem som ibland dök upp på de amerikanska baden, men idag är det mest vanligt att det händer på kinatillverkade bad, men tydligen också på Viskan.

Skynda dig att reklamera ditt bad, så här ska det inte vara och det finns inget bra sätt att fixa till dessa skador på .
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #2 skrivet: november 14, 2017, 08:48:58:58 »
Håller med.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MP

SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #3 skrivet: november 17, 2017, 23:34:25:25 »
Stort, stort tack janlun71 och Rickard!
Jag trodde egentligen inte att det var något allvarligt så jag tvekade t.o.m. att ställa frågan...
Har kontaktat Viskan nu och de gjorde samma bedömning som ni. De kommer att byta ut skalet...
Tack!

Marcuz Isaksson

  • Gäst
Marcuz Isaksson
SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2018, 13:52:50:50 »
Hej MP!
Hur gick det med detta?
Jag har samma problem på ett två och ett halvt år gammalt kar.
/marcuz

Utloggad MP

SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2018, 21:25:03:03 »
Hej,
Det gick bra... Kontaktade Viskan och deras "diagnos" var samma forumets, dvs delaminering. Tydligen har de tidigare använt kar från en annan leverantör men har sedan börjat tillverka dem själva... De behövde se garantinummer och sen gick allt väldigt smidigt. Det var inget farligt/brådskande så jag bad dem vänta med att hämta den tills våren, och när jag väl hörde av mig i våras kom de typ samma veckan och återkom med spabadet ca. 2 veckor senare.
Jag passade på och uppgraderade reningssystem medan den var på fabriken (till kombinerat UV + Ozon) och de bytte också alla massagejets så nu känns det som helt nytt spa! :)
MVH
MP


Marcuz

  • Gäst
Marcuz
SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2018, 09:21:30:30 »
Ok!
Hur gammalt var ditt kar när skadan uppkom?
mvh
M

Utloggad MP

SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2018, 22:09:52:52 »
Drygt två år, tror jag...

philip

  • Gäst
philip
SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #8 skrivet: november 27, 2018, 09:50:40:40 »
Intressant att se att fler har fått dessa bubblor, jag fick ca 30-40 st på en säsong på mitt bad från Artic spa. Det går inte på garanti som tyvärr bara var 3 år för akrylen. Riktigt dåligt tycker jag. Är så pass många så det känns som det enda alternativet är att kasta badet.

Utloggad Teknikern

SV: Märklig buckla på insidan
« Svar #9 skrivet: november 27, 2018, 10:41:39:39 »
Jag hade slipat ur bara och målat-fyllt i med topcoat för du ska väl inte ha det till nån utställning utan ha det till att bada i? Eller är "imponatorfaktorn" viktig?


//Han som har ett "vedbodmeck" enligt "expertisen" och badar 5 dar i veckan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan