VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Böldpest i trappan - vad är rimligt?  (läst 2950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Larsson

  • Gäst
Magnus Larsson
Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« skrivet: juni 28, 2018, 14:22:09:09 »
Hej!

Jag har en 8x4-pool, galvad plåt med liner, med en sk romersk trappa, som är 4 år gammal. Nu har trappan fått blåsor i mängd, något som väl brukar kallas böldpest. Hur kan man rimligen hantera ett sånt här problem? Garantin på trappan är 2 år så den tiden har gått ut.

Att byta trappan skulle enligt en uppgift jag fått kosta 60-70 000 kr utan trappa. Nån som har erfarenhet av detta och vad som kan vara rimligt?

Magnus

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2018, 16:57:30:30 »
Säkert Folkpools ? dom är kända för detta  :(

Jag skulle inte ge upp ersättning trots att garantin gått ut !! böldpest efter 4 år är inte OK !! det tyder på att den var dåligt redan vid installation, troligen en trapp billigt tillverkad i Polen, dåligt underarbete innan gelcoten läggs på .

Att renovera är ett enormt stort jobb och väldigt svår att få bra .

Jag skulle vädjat till deras goodwill och försöka mötas på halva priset för en helt ny trapp

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2018, 17:09:24:24 »
Vågar du ge dig på det själv så kanske det inte behöver kosta mer än en ny trappa om det finns samma modell, å andra sidan, vill man verkligen sätta dit en likadan?
Ett knepigt problem, men jag håller med, försök få dem att gå med på goodwill, och kolla upp om hemförsäkringen kan hjälpa till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Magnus Larsson

  • Gäst
Magnus Larsson
SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2018, 18:17:14:14 »
Hej!

Tack för svar. Ja leverantören ger mig en ny trappa men det kostar en fet slant att sätta i den...:/ och jag tycker det känns väldigt surt måste jag säga.

Hemförsäkringen ja. De säger att det inte är en händelse, det är ett materialfel och det täcks inte av allriskförsäkringen. Så mycket för "allrisk".

Ja 4 år är för kort tid för att det ska kännas rimligt. Jag måste erkänna att jag känner mig rätt rättslös och blåst i den här sitsen. Så goda råd är bokstavligen dyra här...

Magnus

Utloggad MathiasS

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #4 skrivet: juni 28, 2018, 19:27:04:04 »
70tusen för att byta trappa. Tar poolkillarna 3000kr i timmen nu eller vad har hänt?

1. Vänta till i höst/vinter, då blir nog priset på ett byte lite bättre......
2. Ta ut en ny trappa, laga den befintliga. Att slipa ner blåsorna plasta slipa och på med gelcoat är ju inget omöjligt uppdrag.

Är det otänkbart att du gör jobbet själv?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2018, 19:41:48:48 »
Det finns ganska mycket skrivet här om plastning. Sök och läs. Har man inget emot hårt arbete så är det inget problem att plasta. En trappa är en väldigt begränsad yta jämfört med en hel pool. Andningsmask, kemhandskar och bra slipmaskin krävs. En hink med 20 kg plast kostar knappt 2000 kr. Det räcker nog med 2 hinkar och lite tillbehör.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Magnus Larsson

  • Gäst
Magnus Larsson
SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2018, 09:51:45:45 »
Hej!

Ja det är av praktiska skäl otänkbart att jag gör jobbet själv (huset är nämligen sålt, jag ska bara fixa detta). De argumenterar för de 60-70 000 så här:
1. tömma poolen.
2. ta bort trädäck
3. gräva bort för hand runt trappan
4. ta loss liner och trappa
5. skruva i ny trappa
6. fästa liner
7. fylla i runt trappan för hand
8. fylla poolen
9. återställa trädäcket

Enligt byggaren: "jag kan lätt se för mig hur detta tar 6 dagar för två gubbar".

Jag är ingen byggare. Jag kan lätt se för mig hur det tar 4 dagar för en enda gubbe. Men mitt ord väger ju lätt i det här sammanhanget. Så väldigt tacksam för era tankar.

En idé är ju att ta det på löpande räkning, men rätt meningslöst om jag inte har en rimlig bild av hur lång tid det kan ta.

Magnus

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2018, 11:45:57:57 »
Säkert Folkpools ? dom är kända för detta  :(

Jag skulle inte ge upp ersättning trots att garantin gått ut !! böldpest efter 4 år är inte OK !! det tyder på att den var dåligt redan vid installation, troligen en trapp billigt tillverkad i Polen, dåligt underarbete innan gelcoten läggs på .

Att renovera är ett enormt stort jobb och väldigt svår att få bra .

Jag skulle vädjat till deras goodwill och försöka mötas på halva priset för en helt ny trapp

Jag blir lite nyfiken på vad dåligt underarbete innan gelcoten läggs på är för nåt mer exakt?

Framförallt då gelcot är det första man lägger i formen.

Att det är riktigt dåligt och att man snsolut inte skall få plast-pest på 4 år är vi dock extremt överens om.

Utloggad TommyC

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #8 skrivet: juni 30, 2018, 11:49:48:48 »
Jag gissar på något fel med härdare, i första hand fel dosering och/eller dåligt blandad med gelcoaten innan den lades på. Det är noga att temperaturen är minst t ex 20 grader vid plastning annars härdar det dåligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Böldpest i trappan - vad är rimligt?
« Svar #9 skrivet: juni 30, 2018, 11:58:43:43 »
Jag gissar på något fel med härdare, i första hand fel dosering och/eller dåligt blandad med gelcoaten innan den lades på. Det är noga att temperaturen är minst t ex 20 grader vid plastning annars härdar det dåligt.

Ja, det är mycket rimligare. Alternativt, om det är ett ständigt återkommande problem att dom har hittat nån riktigt kass och otät gelcot.

Ett annat problem kan vara för tunn gelcot men det är sällan ett problem i en pooltrappa.

Har man kallare vatten så står det emot pesten bättre så man får väl bada i våtdräkt istället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan