CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Magisk Pool och Spa  (läst 7199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickeriggo

Magisk Pool och Spa
« skrivet: november 27, 2012, 22:41:35:35 »
Någon som har erfarenhet eller har byggt pool från leverantören Magisk Pool och Spa? Deras pooler levereras inte med vanligt sandfilter utan ett patronfilter som ska rena bättre och snabbare?
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Magisk Pool och Spa
« Svar #1 skrivet: november 28, 2012, 07:30:00:00 »
Du kan ju få patronfilter till vilken poolmodell/poolleverantör som helst så jag skulle nog inte fästa så stor vikt vid den detaljen. Det som jag invänder mig mot generellt när det gäller patronfilter är att patronerna i sig är som dammsugarpåsar. Man måste alltså köpa nya patroner av samma leverantör då alla har olika mått och olika kvaliteter på hur effektivt de renar (antalet mikron). I det här fallet då patronen sitter i bräddavloppet så är det alltså avgörande om du fortfarande får tag på patronerna om 10 år. Det här är ett problem i spabranschen där importörer av olika spabad har en tendens att inte alltid bli långvariga vilket lämnar kunder utan tillgång till reservdelar (avgörande faktor när jag valde spabad var hur länge märket funnits i Sverige). En annan sak jag reagerade på är att det utgående vattnet (bräddavloppet) och det ingående vattnet (inloppet) sitter brevid varandra vilket leder till kortslutning = ingen bra ytvattenrening. Såg ut så på bilden i alla fall.

I övrigt har jag ingen erfarenhet. Tänkte mer bara informera att om du gillade idén med patronfilter så kan du alltså fortfarande använda dig av vilken leverantör som helst i princip.

Utloggad mickeriggo

SV: Magisk Pool och Spa
« Svar #2 skrivet: november 28, 2012, 10:14:44:44 »
Aha.... Jag är som sagt ny här och detta var något att tänka på! Som sagt sitter ju deras system ihop som jag har förstått det. Det kanske är som du säger vad gäller reningen på ytvattnet. Aaaaahhh.... Det är en djungel när man ska välja poolleverantör och delar!!!!
Pool Azuro 4,6 x 1,2 Poolvärmepump Luxlama 09HP Poolöverdrag från Plastman

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Magisk Pool och Spa
« Svar #3 skrivet: november 28, 2012, 11:12:54:54 »
Det är därför det är bra att det här forumet finns. Läs så många byggtrådar du orkar, sök information på de saker du undrar över och sedan kompletterar du med frågor om det som fortfarande är oklart så ska du se att du sedan är "still confused but at a higher level". Många har lite olika åsikter om hur saker ska göras, men då får du tips om hur man kan göra och sedan väljer du själv vilket sätt du vill använda.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Johnny145

  • Gäst
Johnny145
SV: Magisk Pool och Spa
« Svar #4 skrivet: mars 31, 2019, 14:47:14:14 »
Jag vill börja med att avråda ALLA från att köpa pool från Magisk Pool & Spa!
Har du redan gjort en beställning som är bindande råder jag dig att inte betala ett öre förrän du vet att allt fungerar som det ska och du fått den hjälp, information och det som utlovats före köpet.
Så här gick det för oss..

våren 2018 insåg vi att linern till vår gamla pool gått sönder och vi började åka runt till olika poolleverantörer för att få lite inspiration. Vår plan var att gjuta en pool då det är svårt att hitta riktiga pooler som klarar av att stå ovan mark.
Vi stannade till hos (O)Magisk Pool och Spa i mitten av Maj och fick där prata med en säljare som visade oss deras glasfiberpooler som utan stöttning klarar av att stå ovan mark, de har ingjutna balkar på långsidorna som håller emot för vattentrycket (de skriver på sin hemsida att de är en av få aktörer på marknaden som kan leverera ovanmarkspooler) och i och med deras Honeycomb konstruktion så behövs inte heller någon extra isolering (som återfyllning runt en nedgrävd pool faktiskt ger) eftersom poolen är isolerad i sig. Säljaren visade på en av deras visningspooler som stod fristående utan stöttning fylld med vatten i butiken. Vi bad om att få en offert, måtten på poolen var vi flexibla med, däremot ville vi ha den så snabbt som möjligt då (som ni alla säkert minns) det redan varit varmt några veckor.
Vi fick en offert på en pool som fellevererats gällande färgen, den stod på deras lager och kunde levereras omgående. Vi åkte in till butiken och tittade på poolen och frågade återigen ifall den verkligen klarar att stå utan stöttning eller återfyllning och det var inga problem enligt säljaren, den var gjord för det. Här skall tilläggas att vi inte hade haft några problem med att sätta stöttor eller gjuta upp en mur runt poolen och fylla upp mellan mur och pool, vi föreslog även dessa åtgärder för säljaren men han sa att det inte behövdes. Det enda som behövdes var en 30cm mur i framkant av poolen så att den inte skulle flytta på sig. Detta var inget problem för oss då poolen skulle grävas ned 70 cm.
Vi godtog tillslut offerten på 105 000 och bokade utkörning av poolen till den 15:e Juni, då skulle den vara avspolad och innan dess skulle vi ha fått all teknisk information om poolen. Den 8:e Juni mailade jag säljaren igen och efterfrågade en beskrivning av poolen med exakta yttermått (då vi skulle passa in den i nivå med trallen vi börjat bygga runtomkring) som svar fick jag ”poolen är 152 cm hög”. Nu var det så nära leverans så jag struntade i det och vi valde att vänta tills poolen var på plats.
Den 15:e Juni kom poolen som utlovat, dock var den om möjligt ännu skitigare än när vi såg den senast och kvällen gick åt till att skura ur den. Nu började jag bli lite less på Magisk Pool & Spa men även denna gång lät jag det passera och jag betalade fakturan (största misstaget jag någonsin gjort). Eftersom vi inte köpte till slangpaketet Magisk Pool & Spa erbjuder till överpris så åkte jag in till butiken för att köpa kopplingarna till de gängade anslutningarna som poolen har. Döm av min förvåning när det enda de kan erbjuda är släta kopplingar som de ville att jag skulle limma dit.. När poolen de säljer har gängade anslutningar.. Jag åkte till en riktig poolbutik med kunnig personal och fick med mig gängade kopplingar samt slang till en tredjedel av priset om jag jämför med ”slangpaketet” Magisk Pool & spa erbjöd. Nu har vi allt vi behöver och vi bokade vattenfyllning av poolen via Relita som kom den 20:e juni.
Undertiden Relita fyllde poolen med vatten fick jag frågan om jag är säker på att den klarar av det eftersom den knakade och lät riktigt läskigt. Jag ringde i panik till säljaren som återigen försäkrade mig om att det inte var någon fara, den var gjord för det. När fyllningen var avslutad kunde vi snabbt konstatera att långsidorna på poolen givit med sig och nu buktade som en banan, trappen har sjunkit och kortsidan där breddavloppet sitter har rest sig, här vill jag tillägga att botten på poolen är rak enligt marklasern. Ringer säljaren samt skickar bilder och han väljer att komma ut för att titta på den. Under tiden ser jag till att vår son inte går i närheten av poolen, ifall den spricker.
När säljaren väl är på plats säger han att han aldrig varit med om något liknande, han ska genast höra av sig till tillverkaren och sedan återkomma till oss. Vi frågar om vi ska tömma ut vattnet men det ska inte vara någon fara säger han, så vi låter den stå med vatten i. Dagen efter skickar jag ett mail till säljaren där jag frågar om vi verkligen ska låta den stå full med vatten, och om det inte är bättre att tömma ut några kubik för att minska på trycket medan de (Magisk Pool & Spa) funderar ut en bra lösning på problemet. Jag får inget svar via mail eftersom de från och med nu inte svarar via mail längre (och framöver slutar de även att svara i telefon). Under veckan som går skickar jag ett flertal mail utan att få svar, säljaren svarar inte heller i telefon utan vi får tillslut ringa ekonomiavdelningen och be dem koppla oss till säljaren för då ser han inte vårt nummer, då svarade han och lovade att komma ut och gå igenom olika lösningar. Lördagen den 30:e Juni kommer säljaren återigen ut till oss, nu har vi sett till att två vittnen finns på plats samt att jag spelar in samtalet.
Säljaren går igenom de förslag på stöttning han har, han har pratat med sina ”killar” på Magisk Pool & Spa och de borde kunna lösa detta inom kort. Han nämner något om att tillverkaren ev vill att deras stöttningspaket (!?) skall användas för att garantin skall gälla men överlag låter det bra och vi får uppfattningen om att detta kommer att lösas inom de närmsta veckorna. Nu är vi inne i Mars 2019 och de har fortfarande inte hört av sig.
Vi väntar, sms:ar vi mailar och blir allt mer irriterade. Den 7:e Juli upptäcker vi sprickor i poolen på insidan av hörnen vid breddavloppet samt längs med långsidorna och vid trappan. Detta meddelar vi säljaren via mail samma dag, naturligtvis får vi inget svar nu heller. Tillslut ger vi upp, det är uppenbart att Magisk Pool & Spa inte kommer att ta sitt ansvar i detta ärende, de skiter fullkomligt i oss.
24:e Augusti har vi vårt första möte med advokaten som börjar med att skicka ett brev till Magisk Pool & Spa där han uppmanar dem att vidta åtgärder i detta reklamationsärende. Under tidsfristen han ger dem för att återkomma med svar och lösa reklamationen ser vi till att en besiktningsman kommer ut och besiktar poolen och konstaterar felen. Detta besiktningsprotokoll skickas till Magisk Pool & Spa som fortsätter att ignorera oss. Vårt enda alternativ för att få detta bluff-företag med sin otroligt inkompetenta personal att laga eller byta ut denna pool för att göra rätt för sig gentemot oss som kund är att driva ärendet vidare till tingsrätten. Där står vi nu, 105 000kr fattigare med en trasig pool och en återförsäljare som inte ens bemödar sig om att svara.
Advokaten har varit helt ärlig och sagt att han tror vi har ett bra ”case” men för att häva köpet krävs att väsentliga fel föreligger (vad som anses vara väsentligt är väl olika från domare till domare) och det är vi som står för bevisbördan. Det vill säga vi behöver väl egentligen få tillgång till en glasfiberpool från Magisk Pool & Spa som klarar av att stå ovan mark (vår är garanterat inte en sådan) så att vi kan jämföra med den pool vi fått levererad till oss. Inte helt enkelt alltså. Att chansa på en rättegång där vi vill häva köpet utan att veta utgången känns lite riskabelt då vi om vi förlorar (tror kanske inte att vi skulle göra det men man vet aldrig) får betala rättegångskostnader och advokatkostnaderna som Magisk Pool & Spa har haft (här lägger de såklart på lite) samt att bara självrisken för en tvist som denna lär uppgå till 30 000- 40 000kr (vi har rättsskydd i vår försäkring).
Alternativ nummer två är att vi försöker laga poolen själva och sedan driver in den kostnaden från Magisk Pool & Spa via en rättegång. Detta alternativ känns mest ”lönsamt” för oss då det i alla fall innebär att pengarna vi lägger ut åtminstone ger oss en hel pool.
Här står vi idag, vi inväntar våren och hoppas att vi skall lyckas med det som återförsäljaren av denna pool uppenbarligen inte kan eller vill göra. Så trist bara att vi som slutkund skall drabbas när det är företaget eller säljaren som gjort fel.
Som sagt, vi avråder ALLA från att använda sig av detta företag.

Utloggad Johnny145

SV: Magisk Pool och Spa
« Svar #5 skrivet: december 13, 2019, 10:18:08:08 »


******UPPDATERING******

Magisk pool och spa
Vi blev kontaktade utav Magisk pool o spa sommar 2019 och fick en lösning på problemet.

Säljaren jobbar ej kvar i företaget ! Det var en riktigt ful fisk.
Magisk pool och spa kom ut och fixade allt , med markstöd och bra personal.  En helg tog det,  nu ser poolen ut att vara 100% och nyputsad . Riktigt bra jobb + en riktigt fin kontakt med chefen för företaget. Idag skulle jag rekomeneera rekommendera detta företag till alla (så länge dom inte återanställer säljaren som skulle kunna lura på flippflopps till en eskimå)   

REKOMMENDERAS ***  Johnny 145
« Senast ändrad: februari 19, 2020, 07:31:18:18 av Johnny145 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag