CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brom, klor och övrig behandling  (läst 12546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #20 skrivet: augusti 18, 2018, 12:30:02:02 »
Hur går det med vattnet?

/Urban.

Poolgiganten

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #21 skrivet: augusti 19, 2018, 22:01:37:37 »
Räddades upp efter dina tips  O0
Ser fint ut nu. Badade nu ikväll och slängde därefter i aktivt syre enligt rekommendationerna på burken.
Nu fick vattnet den där lukten igen. Kan det stämma att det kommer av den? Står att man inte ska bada förrän tidigast 6 h efter, så jag tänker det kanske har något med det att göra?

Edit: Fortfarande väldigt lågt Brom-värde trots extra puckar.
Det står på Brom-tablett-burken att det ska ligga mellan 4-6 ppm. Teststickorna visar värden från 0,0 - 11 där 1,1 - 2,2 står som "Ok".
Hur ska man tolka det?

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #22 skrivet: augusti 20, 2018, 09:58:30:30 »
När det gäller lukten så vet jag inte vart det kommer ifrån. Jag har aldrig haft det problemet. Bromnivån ska ligga på mellan 2-6, typ. På teststickornas burk brukar det ju va 5-6 olika färgnyanser som motsvara några intervaller. Jag brukar va nöjd så länge det inte är helt vitt, dvs inget brom, samt om det är helt uppe på max är det ju inte så kul heller. De extra bromtabletterna jag lägger i silkorgen, vid nytt vatten, brukar jag krossa ner till 5-6 bitar då går det fortare få upp bromnivån. Nått jag upptäckt med brom är att om jag har bra bromhalt i vattnet och sedan tar ett bad (två pers i 1-2 tim) och därefter kontrollerar bromnivån så har den sjunkit drastiskt, ibland till noll faktiskt. Det förbrukas alltså rätt mycket brom ur vattnet när man badar. När man då tillsätter Aktivt syre som återaktiveras en del av bromet så då kan bromhalten skjuta i höjden ganska markant dagen efter, men den sjunker igen rätt snabbt, typ till kvällen dagen efter eller till dagen därpå. Så bli inte skakis om du tycker att halten brom plötsligt är för hög.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #23 skrivet: augusti 20, 2018, 12:51:31:31 »
Verkar ha väldigt svårt att få upp den nivån. Vet inte riktigt hur jag ska göra. Slängde ju i syre igår kväll. Ska för skojs skull mäta värdena idag och se om något hänt.

Konstigt också att det på teststickorna står att 1,1-2,2 är ok, när det då ska vara 4-6 enligt bruksen på burken.

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #24 skrivet: augusti 20, 2018, 13:11:04:04 »
På en del teststickor (Nitor har det iaf) är det två olika skalor. En är för Klor och en för Brom. Man läser av samma färger men det står olika text ovan och under färgavläsningen. Är det bara aningen lilafärgat så är det ok, då brukar det vara runt 2-4.

Om du inte hunnit få upp Bromhalten från start så spelar det ingen roll om du kastar i Aktivt syre. Då finns inget Brom i vattnet som kan reaktiveras. Allt brom du har satt i kanske redan förbrukats av det dåliga vattnet. Krossa två tabletter till och lägg i silkorgen. Vänta till dagen efter och testa igen.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #25 skrivet: augusti 20, 2018, 13:18:16:16 »
Ok. Då kanske jag ska klora nu då tills jag fått upp Bromhalten?
Aktivt syre hjälper alltså inte annars?

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #26 skrivet: augusti 20, 2018, 14:01:32:32 »
Hmm...nej. Klorera så vattnet blir bra. Sen ska du vänta till klorhalten gått ner till nästan noll, eller väldigt lågt (jag vet inte varför men det är en rek jag själv fått tidigare). Därefter sätter du i Brom. Då kan du gärna krossa tre bromtabletter och sätt i silkrogen OCH låt flottören med brom ligga i vattnet. Sätt gärna reningscykeln så den cirkulerar vattnet hela tiden tills bromhalten gått upp. Det går fortare få upp halten i vattnet då. Ju mer vatten som passerar genom silkorgen ju snabbare går förståss Bromhalten upp. När Bromnivån är bra så kan du ändra tillbaka reningscykeln till det tidigare. Jag tror folk brukar ha reningscykeln så den kör 2-4 tim/gång och kanske 2-4 ggr/dygn, eller nått i den stilen. Vad jag läst mig till här på forumet så brukar många bad också vara inställda på det från fabrik. Det är dock olika mellan olika styrsystem hur detta ställs in så du får konsultera manualen.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #27 skrivet: augusti 24, 2018, 08:32:34:34 »
Efter bad, om jag lägger i klor då istället för aktivt syre, ska jag lägga i flottören med Brom direkt efter eller vänta till typ nästa dag?
Nu verkar vi i alla fall fått upp brom-halten så det aktiva syret kanske kan börja användas igen (annars verkar spaklor ganska smidigt just efter bad).

Utloggad Telekiter

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #28 skrivet: augusti 24, 2018, 12:57:20:20 »
Om du nu fått upp Bromhalten borde du klara dig alldeles gott med att addera Aktivt syre efter du badat klart. Du borde inte alls behöva använda klor nu. Lägg i flottören i badet igen efter bad (om du nu tagit upp den när ni badar, det är inte viktigt ta ur den ur badet när man badar). Jag tror tvärt om att det är bra om den ligger kvar hela tiden så tillförs ju brom kontinuerligt. Det är mao inte så viktigt hur du gör med flottören, bara den ligger i badet hela tiden ni INTE badar.

Kontrollera dock hur hög halten är på Alka. Den sjunker snabbt när man använder Aktivt syre.

/Urban.

Utloggad Favazza

SV: Brom, klor och övrig behandling
« Svar #29 skrivet: september 07, 2018, 15:54:15:15 »
Hur länge klarar sig badet utan extra hjälp?
Om man badar ska man i med aktivt syre (lite osäker här - står på baksidan att man sen sk vänta 6h innan man badar, gäller det bara vid chock/första gången?).
Kan man vänta och slänga i om man tänkt bada lite senare samma dag då? Med tanke på min fundering ovan också.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag