CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Besök på Arena badet i Oskarshamn  (läst 20854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2012, 14:49:19:19 »
Jag känner till bad som inte har policyn med att man skall duscha innan (dock p.g.a. okunskap) och som har problem med förhöjda värden av bundet klor (t ex rehabbassängen på ett av landets största sjukhus).

Givetvis fattar väl de som bedriver verksamheten att alla inte kommer duscha före bad, men det förhindrar ju inte att man har en policy kring det hela för att på så sätt ändå så minimera yttre påverkan vilket i sig leder till besparingar (mindre kväve = mindre åtgång av klor). Förstår inte vart du vill komma, men i det av TS nämnda fallet så var det väl inte direkt talibanliknande.
« Senast ändrad: augusti 01, 2012, 22:39:39:39 av Steffe »

Poolgiganten

Utloggad zlat4n

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #11 skrivet: juli 30, 2012, 15:14:33:33 »
Oskarshamn simhall har redan haft problem med detta, kanske är det därför kravet har kommit?

http://nyheterna.net/nyheter/Oskarshamn/25-metersbassaengen-staengd-paa-grund-av-jordbakterier

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2012, 15:34:01:01 »
Låter som en ganska trolig anledning.  :)

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2012, 20:01:38:38 »
Tycker ändå att det låter som en väldigt överdriven policy. Förstår att man vill ha koll på att folk inte hoppar i vattnet med vad som helst på sig. Nu snackar vi ju om icke badande.
Mig veterligen så brukar inte folk ha en hög med jord sittandes fast på byxbenen, en jordhög som direkt det luktar lite klor kastar sig av benet och ålar sig fram till poolkanten och gör ett svanhopp ner i plurret.
Har kollat lite på OS-simningen nu och vad jag har sett så har de flesta åskådarna faktiskt kläder på sig. Om jag inte minns fel så tog de in 17 000 pers och det var fullsatt varje dag. Borde ju knappt finnas något vatten kvar i bassängen pga all jord!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2012, 21:12:37:37 »
Tycker ändå att det låter som en väldigt överdriven policy. Förstår att man vill ha koll på att folk inte hoppar i vattnet med vad som helst på sig. Nu snackar vi ju om icke badande.
Mig veterligen så brukar inte folk ha en hög med jord sittandes fast på byxbenen, en jordhög som direkt det luktar lite klor kastar sig av benet och ålar sig fram till poolkanten och gör ett svanhopp ner i plurret.
Har kollat lite på OS-simningen nu och vad jag har sett så har de flesta åskådarna faktiskt kläder på sig. Om jag inte minns fel så tog de in 17 000 pers och det var fullsatt varje dag. Borde ju knappt finnas något vatten kvar i bassängen pga all jord!

Det vanligaste sättet att få jord/smuts i bassängen är via badande som går i det. Hade jordbakterier kommit på golvet i ett badhus så är det inte omöjligt att badande hade fört med det in i bassängen när dem klivit på det. Pseudomonas aeruginosa (om det är nu denna bakterie som är aktuell) kan även komma via de badande på annat sätt.

Jag tycker det är bra att badhusen ta sitt ansvar och följer de satta riktvärdena som finns för denna typ av bakterier, även fast åtgärderna är lite extrema i det här fallet (orsak?). Jag har sett hur utslag av pseudomonas aeruginosa ser ut och det är inte vackert. I detta fallet var det en offentlig utomhuspool. 

Det går inte direkt jämföra ett äventyrsbads belastning med det i en tävlingsbassäng under OS. Åskådarna går ju inte omkring där de badande går heller.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2012, 21:28:30:30 »
Undrar om det är förbjudet att gå med kläder bredvid den här bassängen...

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #16 skrivet: juli 30, 2012, 21:37:23:23 »
Näe, men i den där poolen är det så kallt att man måste ha kläder på sig både i och bredvid för att inte frysa ihjäl. Dessutom så snor knarkarna som brukar hänga utanför kläderna om man tar av dom...... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #17 skrivet: juli 30, 2012, 21:49:08:08 »
Risken att få i jord är väl betydligt större i en privat pool i trädgården. Bollekar leder ju ofta till att bollar far upp ur vattnet och landar t.ex. i någon rabatt. När vi hade utomhuspool tidigare såg vi det ganska ofta. Och barnen tänker ju inte precis på att skölja av bollen innan de kastar tillbaka den i vattnet. Vid kraftig blåst kan man väl få i jord som helt enkelt blåser i också. Men är den här bakterien helt klorresistent ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #18 skrivet: juli 30, 2012, 21:50:29:29 »
Haha, jag har aldrig varit där, vet bara att det finns ett bad. Vanadisbadet var jag och badade i när jag var liten någon gång. Men det är många år sedan jag var liten.

Äventyrsbadet på Gotland, Kneippbyn. De om några borde ju ha problem.

Ursäkta att jag håller på att spåra ur tråden, men det måste ju finnas massor med bad som har större problem. Men det kan ju vara som Steffe skriver, att de kan minska backspolningar m.m. tack vare denna policy.

Gärdet i Stockholm t.ex.

Själv nyttjar jag sällan allmänna bad, har varit några få gånger till Sydpoolen i Södertälje, annars har vi stugan i Frönäs så när det är badsäsong brukar vi hålla till i de här krokarna. Askö, Järflotta m.m. Öja (Landsort) ligger precis nedanför Krokskär.

Fast i år har det inte varit badsäsong i havet, dessutom börjar man vänja sig vid 29 grader... Lite skillnad mot 14 grader som svågern mätte upp när han var ute och trollade vid Landsort.
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 22:03:12:12 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #19 skrivet: juli 30, 2012, 22:18:58:58 »
Denna bakterie är mer resistent mot desinfektion än många andra bakterier. Har ett bad alldeles för höga värden och att dessa inte går ner efter åtgärder så kan det leda till att man måste byta vatten.

Man får ju komma ihåg att offentliga bad bedriver kundverksamet och där verksamhetsutövaren har ansvar för kundens säkerhet (t ex hälsa). Därför stänger de badet utifall de har för höga värden. I en privatpool så märker man inget förrän man får utslag vilket är väldigt sällsynt, men då är du fortfarande din egen kund.

Nu har jag aldrig varit på Oskarshamns äventyrsbad, men jag gissar på att de har en del bassänger vars temperaturer är lite högre (relax etc.) där bakterierna kan gotta till sig.

Gällande Kneipbyn så kanske de förebygger sina problem med utökat spädvatten samt att man inte har några öppna jordytor där de badande springer omkring (länge sedan jag var där).
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 22:38:16:16 av Steffe »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag