CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Besök på Arena badet i Oskarshamn  (läst 20854 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deppa

Besök på Arena badet i Oskarshamn
« skrivet: juli 30, 2012, 08:21:02:02 »
På semestern besökte familjen Arenabadet i Oskarshamn. Vi är 2 vuxna och 4 barn. Min fru skulle inte bada men väl följa med in. Väl inne i omklädningsrummet visade sig att sonen på 4,5 år inte alls ville byta om och bada. Efter en stunds badande kom en dam ur personalen fram och sa att man som medföljande icke badande inte får ha byxor på sig. På frågan varför svarade hon att det var badets policy för att inte jordpartiklar skulle komma ner i vattnet. Notera att fruns jeans var nya och användes för första gången. Frun blev erbjuden att låna shorts som vem som helst kan ha lånat innan men hon ville inte det så fru och son fick lämna badet. Det fanns inga skyltar om detta någonstans men badvakten sa att det minsann står på deras hemsida. Vi har varit på många bad i Sverige men aldrig stött på denna policy förut. Vad säger Ni? Någon som jobbat på offentligt bad? Hur stor fara för vattenkvalitén är att någon går bredvid en pool med jeans som aldrig kommer i kontakt med vattnet eller någon som badar? Ska man följa deras policy är det nog bara att stänga sin egen pool ;D 

Akta er för jordpartikel monstret >:D
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2012, 08:59:23:23 »
Heterotrofa bakterier som finns i jord som t ex pseudomonas aeruginosa är sånt man vill undvika i badvatten. Dessa kan ge upphov till utslag på kroppen, öroninfektion och lite annat smått och gott.

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2012, 09:37:59:59 »
Konstigt att det bara är ett problem på ett av alla de badhus vi besökt. Dessa bakterier borde ju även finnas på tröjor mm som är tillåtna i poolrummet.
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 09:43:32:32 av deppa »
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2012, 09:52:53:53 »
Det skiljer ganska mycket mellan rutinerna hos olika badhus när det gäller olika sätt att minska belastningen på vattenkvaliteten (i form av yttre påverkan). Att Oskarshamns nu har denna rutin handlar alltså inte om att de eventuellt skulle ha något problem (finns gränsvärden för P.A) utan att de helt enkelt vill undvika att få detta problem som kan förekomma i badbassänger. Det handlar alltså om förebyggande åtgärder.

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2012, 10:14:44:44 »
Förstår det. Tror dock risken är obefintlig och att gäster ska kunna gå med byxor på. Sen tycker jag att de borde informera gästerna om vad som gäller innan man betalar. Det stod att icke badande gäster betalar fullt pris men inget om klädseln. Vidare stod inget om att bada med kalsonger (Sydpoolen i Södertälje har gjort det väldigt tydligt att det är förbjudet) vilket är ett betydligt större problem.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2012, 11:06:17:17 »
Det låter väldigt märkligt. Sannolikheten att få skräp i vattnet låter som en klen ursäkt för något annat. Att man inte vill att folk badar med trosor/kalsonger på är något helt annat - de kan lätt vara lite förorenade,inte minst med tanke på att det inte är alla människor som ser till att byta varje dag. Men byxor på folk som inte ens badar ?  <hmm>

Många kommunala bad har ju annars fått gå mot en mindre strikt policy vad det gäller klädsel vid bad för att möjliggöra för vissa invandrargrupper att bada.  Så länge vad de nu badar i är helt rent så är det ingen fara. Bomullskläder avger visserligen lite fibrer om de är nya, men inte så att det gör något annat än att man för backspola lite tätare. Påverkan blir nog väldigt liten med tanke på att de här grupperna är en liten andel av det totala antalet badande och det handlar om stora pooler med stora vattenvolymer. 

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2012, 12:02:28:28 »
Jag har för mig att jag läst någonstans att Oskarshamns badhus har en massa membranfilter (patronfilter) istället för sandfilter som huvudfiltration. Detta för att inte slösa på vatten ur ett miljömedvetet perspektiv. Det går åt en hel del vatten vid backspolning av stora sandfilter (säkert upp till 20 kbm för ett Ø2000 sandfilter och har man ett stort antal filter så blir det mycket H2O). Eventuellt är det så att man att man även har denna miljömässiga inställning när det gäller spädvattnet, dvs. att man även minskat på avblödning/påfyllning för att spara vatten. Pseudomas är en ganska restistent bakterie vilket leder till att den kan anrikas i badvattnet. Detta i kombination med en lägre spädning kan innebära problem. Alltså vill man undvika alla möjligheter för bakterien att komma in i systemet. Detta är dock endast en teori från min sida, men en fullt möjlig sådan.

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2012, 14:13:54:54 »
Jag har för mig att jag läst någonstans att Oskarshamns badhus har en massa membranfilter (patronfilter) istället för sandfilter som huvudfiltration. Detta för att inte slösa på vatten ur ett miljömedvetet perspektiv. Det går åt en hel del vatten vid backspolning av stora sandfilter (säkert upp till 20 kbm för ett Ø2000 sandfilter och har man ett stort antal filter så blir det mycket H2O). Eventuellt är det så att man att man även har denna miljömässiga inställning när det gäller spädvattnet, dvs. att man även minskat på avblödning/påfyllning för att spara vatten. Pseudomas är en ganska restistent bakterie vilket leder till att den kan anrikas i badvattnet. Detta i kombination med en lägre spädning kan innebära problem. Alltså vill man undvika alla möjligheter för bakterien att komma in i systemet. Detta är dock endast en teori från min sida, men en fullt möjlig sådan.

Jo men skulle man kunna driva ett kommunalt bad med en sådan extrem känslighet att det skulle reagera på vad icke-badande har för klädsel ? Då skulle man ju behöva ha folk som står och kontrollerar i omklädningsrummen att alla duschar noggrannt, kontrollerar att alla badkläder är superrena o.s.v. Det räcker ju med att man solar på gräsmattan för att baddräkten skall kunna ta upp något gram med jord eller att den kanske efter tvätt ramlat ned från ett klädstreck.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2012, 14:25:11:11 »
Jag ser inget konstigt med att dem har rutiner för att minska belastningen även fast det i detta fallet var väldigt extremt. Bättre att ha rutiner än inga alls. Systemet i sig är nog inte känsligt för eventuella överslag utan det handlar bara om förebyggande åtgärder. Det finns offentliga bad som inte har rutiner med att badande skall duscha före bad, men de får ju uppenbarligen skylla sig själva om de har problem med för höga värden på bundet klor i sådana fall.

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2012, 14:39:03:03 »
Jag ser inget konstigt med att dem har rutiner för att minska belastningen även fast det i detta fallet var väldigt extremt. Bättre att ha rutiner än inga alls. Systemet i sig är nog inte känsligt för eventuella överslag utan det handlar bara om förebyggande åtgärder. Det finns offentliga bad som inte har rutiner med att badande skall duscha före bad, men de får ju uppenbarligen skylla sig själva om de har problem med för höga värden på bundet klor i sådana fall.

Alla offentliga bad jag varit på har ju haft regler om att man skall duscha, men jag kan inte minnas ett enda där man verkligen fysiskt står och kontrollerar detta. Det skulle nog räknas som alltför integritetskränkande i så fall. Kameraövervakning i duscharna skulle säkert inte tillåtas. Skyddsrutiner är väl bra, men gör man det talibanaktigt så fungerar det ju inte heller.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2012, 14:49:19:19 »
Jag känner till bad som inte har policyn med att man skall duscha innan (dock p.g.a. okunskap) och som har problem med förhöjda värden av bundet klor (t ex rehabbassängen på ett av landets största sjukhus).

Givetvis fattar väl de som bedriver verksamheten att alla inte kommer duscha före bad, men det förhindrar ju inte att man har en policy kring det hela för att på så sätt ändå så minimera yttre påverkan vilket i sig leder till besparingar (mindre kväve = mindre åtgång av klor). Förstår inte vart du vill komma, men i det av TS nämnda fallet så var det väl inte direkt talibanliknande.
« Senast ändrad: augusti 01, 2012, 22:39:39:39 av Steffe »

Utloggad zlat4n

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #11 skrivet: juli 30, 2012, 15:14:33:33 »
Oskarshamn simhall har redan haft problem med detta, kanske är det därför kravet har kommit?

http://nyheterna.net/nyheter/Oskarshamn/25-metersbassaengen-staengd-paa-grund-av-jordbakterier

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2012, 15:34:01:01 »
Låter som en ganska trolig anledning.  :)

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2012, 20:01:38:38 »
Tycker ändå att det låter som en väldigt överdriven policy. Förstår att man vill ha koll på att folk inte hoppar i vattnet med vad som helst på sig. Nu snackar vi ju om icke badande.
Mig veterligen så brukar inte folk ha en hög med jord sittandes fast på byxbenen, en jordhög som direkt det luktar lite klor kastar sig av benet och ålar sig fram till poolkanten och gör ett svanhopp ner i plurret.
Har kollat lite på OS-simningen nu och vad jag har sett så har de flesta åskådarna faktiskt kläder på sig. Om jag inte minns fel så tog de in 17 000 pers och det var fullsatt varje dag. Borde ju knappt finnas något vatten kvar i bassängen pga all jord!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2012, 21:12:37:37 »
Tycker ändå att det låter som en väldigt överdriven policy. Förstår att man vill ha koll på att folk inte hoppar i vattnet med vad som helst på sig. Nu snackar vi ju om icke badande.
Mig veterligen så brukar inte folk ha en hög med jord sittandes fast på byxbenen, en jordhög som direkt det luktar lite klor kastar sig av benet och ålar sig fram till poolkanten och gör ett svanhopp ner i plurret.
Har kollat lite på OS-simningen nu och vad jag har sett så har de flesta åskådarna faktiskt kläder på sig. Om jag inte minns fel så tog de in 17 000 pers och det var fullsatt varje dag. Borde ju knappt finnas något vatten kvar i bassängen pga all jord!

Det vanligaste sättet att få jord/smuts i bassängen är via badande som går i det. Hade jordbakterier kommit på golvet i ett badhus så är det inte omöjligt att badande hade fört med det in i bassängen när dem klivit på det. Pseudomonas aeruginosa (om det är nu denna bakterie som är aktuell) kan även komma via de badande på annat sätt.

Jag tycker det är bra att badhusen ta sitt ansvar och följer de satta riktvärdena som finns för denna typ av bakterier, även fast åtgärderna är lite extrema i det här fallet (orsak?). Jag har sett hur utslag av pseudomonas aeruginosa ser ut och det är inte vackert. I detta fallet var det en offentlig utomhuspool. 

Det går inte direkt jämföra ett äventyrsbads belastning med det i en tävlingsbassäng under OS. Åskådarna går ju inte omkring där de badande går heller.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2012, 21:28:30:30 »
Undrar om det är förbjudet att gå med kläder bredvid den här bassängen...

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #16 skrivet: juli 30, 2012, 21:37:23:23 »
Näe, men i den där poolen är det så kallt att man måste ha kläder på sig både i och bredvid för att inte frysa ihjäl. Dessutom så snor knarkarna som brukar hänga utanför kläderna om man tar av dom...... :)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #17 skrivet: juli 30, 2012, 21:49:08:08 »
Risken att få i jord är väl betydligt större i en privat pool i trädgården. Bollekar leder ju ofta till att bollar far upp ur vattnet och landar t.ex. i någon rabatt. När vi hade utomhuspool tidigare såg vi det ganska ofta. Och barnen tänker ju inte precis på att skölja av bollen innan de kastar tillbaka den i vattnet. Vid kraftig blåst kan man väl få i jord som helt enkelt blåser i också. Men är den här bakterien helt klorresistent ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #18 skrivet: juli 30, 2012, 21:50:29:29 »
Haha, jag har aldrig varit där, vet bara att det finns ett bad. Vanadisbadet var jag och badade i när jag var liten någon gång. Men det är många år sedan jag var liten.

Äventyrsbadet på Gotland, Kneippbyn. De om några borde ju ha problem.

Ursäkta att jag håller på att spåra ur tråden, men det måste ju finnas massor med bad som har större problem. Men det kan ju vara som Steffe skriver, att de kan minska backspolningar m.m. tack vare denna policy.

Gärdet i Stockholm t.ex.

Själv nyttjar jag sällan allmänna bad, har varit några få gånger till Sydpoolen i Södertälje, annars har vi stugan i Frönäs så när det är badsäsong brukar vi hålla till i de här krokarna. Askö, Järflotta m.m. Öja (Landsort) ligger precis nedanför Krokskär.

Fast i år har det inte varit badsäsong i havet, dessutom börjar man vänja sig vid 29 grader... Lite skillnad mot 14 grader som svågern mätte upp när han var ute och trollade vid Landsort.
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 22:03:12:12 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #19 skrivet: juli 30, 2012, 22:18:58:58 »
Denna bakterie är mer resistent mot desinfektion än många andra bakterier. Har ett bad alldeles för höga värden och att dessa inte går ner efter åtgärder så kan det leda till att man måste byta vatten.

Man får ju komma ihåg att offentliga bad bedriver kundverksamet och där verksamhetsutövaren har ansvar för kundens säkerhet (t ex hälsa). Därför stänger de badet utifall de har för höga värden. I en privatpool så märker man inget förrän man får utslag vilket är väldigt sällsynt, men då är du fortfarande din egen kund.

Nu har jag aldrig varit på Oskarshamns äventyrsbad, men jag gissar på att de har en del bassänger vars temperaturer är lite högre (relax etc.) där bakterierna kan gotta till sig.

Gällande Kneipbyn så kanske de förebygger sina problem med utökat spädvatten samt att man inte har några öppna jordytor där de badande springer omkring (länge sedan jag var där).
« Senast ändrad: juli 30, 2012, 22:38:16:16 av Steffe »

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #20 skrivet: juli 30, 2012, 22:36:22:22 »
...om de bara kunde informera sina gäster om vad som gäller innan man betalar så skulle nog irritationen minska...
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #21 skrivet: juli 30, 2012, 22:53:16:16 »
Vad räknas som öppna jordytor? För mig är gräsmatta det, men gräset kanske håller i jorden tillräckligt.

Senast jag var dit och badade (några år sedan) så var den bredvid rutschkanorna betydligt varmare, fast inte bubbelpool varmt direkt.

Snabbanan och det mörkgröna röret som går genom marken är fruktansvärt roliga. Har lyckats ta mig till slutväggen några gånger (hög fart), gillar fart  O0

Men man kan ju inte sysselsätta sig med bara dem en hel dag. Den längst ner går bra fort också, då åker man fyra i bredd.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #22 skrivet: juli 30, 2012, 22:56:29:29 »
Öppna jordytor precis som det låter helt enkelt. :)... En välskött gräsmatta fungerar nog bra som åtgärd.

Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #23 skrivet: juli 31, 2012, 08:27:05:05 »
Öppna jordytor precis som det låter helt enkelt. :)... En välskött gräsmatta fungerar nog bra som åtgärd.

...och en massssa människor med byxor på sig :)
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #24 skrivet: juli 31, 2012, 09:44:49:49 »
Det var min andemening med mina inlägg, men jag glömde skriva det... :P
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #25 skrivet: juli 31, 2012, 10:05:51:51 »
Här har ni lite kvällslektyr/semesterlektyr gällande plaskdammar (tog plaskdamm som exempel då de är utomhus och med en massa spring och lek runtomkring) och de yttre faktorerna som påverkar dessa och hur allvarligt man ser på förekomsten av pseudomonas aeruginosa i bassängvattnet. Det är ju ganska mycket enklare och billigare att tömma och rengöra en plaskdamm än en 25 m simbassäng så man kan förstå att ett badhus inte hurrar när de får denna bakterie i sitt system vilket innebär att de måste stänga ned anläggningen och därmed förlorar inkomst.   

Edit: snyggade till länken m h a Erik N:s tips nedan.  :)

Länk plaskdammar
« Senast ändrad: juli 31, 2012, 10:40:10:10 av Steffe »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #26 skrivet: juli 31, 2012, 10:19:39:39 »
Finns två sätt. Antingen använder du t.ex. Länk till tinyurl, eller så skriver du (url=http://länk]Beskrivande text[/url) där du ersätter början och slut med hakparenteser i stället. Kan inte skriva rätt här, då tolkar hemsidan det.

Din länk till plaskdamm
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #27 skrivet: juli 31, 2012, 11:47:43:43 »
I privata pooler kan man ju omöjligen följa det regelverk som nämns i den skriften och det lär inte behövas heller. Sedan är det väldigt olika hur noga man är med olika saker. Vi har några bekanta som inte ens tillåter att man har smink på sig när man badar i deras pool. Vi själva brukar ju duscha före bad, men vid fester m.m. blir det ju inte så och en del brukar ju då ibland hamna i vattnet med kläderna på. Men när man går på fest brukar man ju duscha innan man går hemifrån och man brukar ha rena kläder, så riskerna borde vara minimala. Vi har aldrig märkt några konstigheter i vart fall.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #28 skrivet: juli 31, 2012, 11:54:24:24 »
I privata pooler kan man ju omöjligen följa det regelverk som nämns i den skriften och det lär inte behövas heller. Sedan är det väldigt olika hur noga man är med olika saker. Vi har några bekanta som inte ens tillåter att man har smink på sig när man badar i deras pool. Vi själva brukar ju duscha före bad, men vid fester m.m. blir det ju inte så och en del brukar ju då ibland hamna i vattnet med kläderna på. Men när man går på fest brukar man ju duscha innan man går hemifrån och man brukar ha rena kläder, så riskerna borde vara minimala. Vi har aldrig märkt några konstigheter i vart fall.

Det lär nog inte vara vanligt att privatpersoner tar utökade vattenprov var och varannan vecka, men det är som sagt var skillnad på offentlig poolverksamhet och privat pool och det vi diskuterat här är det som gäller offentlig poolverksamhet. Jag tycker det är är ypperligt att de som bedriver denna offentliga verksamhet tar besökarnas/kundernas risk för ohälsa på allvar.

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #29 skrivet: juli 31, 2012, 14:39:04:04 »
Det lär nog inte vara vanligt att privatpersoner tar utökade vattenprov var och varannan vecka, men det är som sagt var skillnad på offentlig poolverksamhet och privat pool och det vi diskuterat här är det som gäller offentlig poolverksamhet. Jag tycker det är är ypperligt att de som bedriver denna offentliga verksamhet tar besökarnas/kundernas risk för ohälsa på allvar.

Visst är det så, men om vi återgår till ursprungsfrågan här - finns det någon som helst risk för att icke-badande med byxor på skulle kunna medföra hälsofara för de badande ? Har det inträffat någonsin, någonstans ?  Visst skall man värna om säkerhet och hälsa, men samtidigt får man ju inte dra till det extrema.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #30 skrivet: juli 31, 2012, 14:54:20:20 »
Visst är det så, men om vi återgår till ursprungsfrågan här - finns det någon som helst risk för att icke-badande med byxor på skulle kunna medföra hälsofara för de badande ? Har det inträffat någonsin, någonstans ?  Visst skall man värna om säkerhet och hälsa, men samtidigt får man ju inte dra till det extrema.

Uppenbarligen så har badhusansvarige på Oskarshamns Arena gjort den bedömningen i alla fall. Troligtvis har de säkert gjort någon form av utredning och kommit till den slutsats de har och därmed infört denna policy. De har kanske gått ett steg längre i sin hygienpolicy och kanske kommer andra badhus göra detsamma (om de inte finns de som redan gör det). Jag antar att de inte gjort det för att jäklas med kunderna. Man kan i alla fall förstå att desto mindre saker man får in i sitt system utifrån desto bättre koll har man på det. Att det skulle vara i kombination med vattenbesparande miljöteknik som gör systemet lite känsligare vet jag inte.

Dock så är det ju så som TS påpekar att det är bra om man informerar sina kunder innan dessa betalar för att gå in.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #31 skrivet: juli 31, 2012, 16:02:01:01 »
Skor kan jag förstå, men kläder vs badrock är inte så stor skillnad. Var går gränsen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad zlat4n

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #32 skrivet: augusti 01, 2012, 08:20:26:26 »

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #33 skrivet: augusti 01, 2012, 11:59:29:29 »
Kan det vara så att deras vatten/miljö-besparande teknik inte håller måttet och att de mera extrema reglerna som de tycks ha beror på deperation över att inget tycks hjälpa ? Enligt tidningsnotisen misstänks ju smittan ha kommit in via badkläder, men att tvinga alla att bada nakna lär ju inte fungera på ett kommunalt bad.

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #34 skrivet: augusti 01, 2012, 12:22:10:10 »
Jag har ingen aning om deras teknik spelar någon roll utan det var bara en fundering. Bakterien kommer in utifrån och badhuset vill minimera alla risker att den gör det därav deras hårda hygienpolicy. Hur bakterien kom in i systemet denna gång vet de inte (heller). Det finns många sätt för den att komma in på.

Oskarshamn Arena är inte ensamma om att drabbas utan det är många bad som gör det. Andra exempel finns i länkarna nedan.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/trelleborg/elak-bakterie-stanger-bassang/
http://st.nu/start/1.595697-farlig-bakterie-stangde-bad-i-landskrona?m=print
http://dagbladet.se/nyheter/timra/1.3779608-bra-badvatten-utom-i-pool
http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=4526953

Edit: lade till fler länkar.
« Senast ändrad: augusti 01, 2012, 12:35:28:28 av Steffe »

Utloggad mac-jones

  • Badmästare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #35 skrivet: augusti 02, 2012, 10:46:56:56 »
Jag tror att det hela beror på att man inte vill att att man vill ha medföljande icke badande familjemedlemmar i simhallen med ytterkläder, det är då lättare att skylla på vattenrening än att ta en diskution om klädseln.
Simma lugnt/// M.Jones (Visby)

Utloggad Erica

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #36 skrivet: augusti 02, 2012, 22:45:36:36 »
Jag har ingen aning om deras teknik spelar någon roll utan det var bara en fundering. Bakterien kommer in utifrån och badhuset vill minimera alla risker att den gör det därav deras hårda hygienpolicy. Hur bakterien kom in i systemet denna gång vet de inte (heller). Det finns många sätt för den att komma in på.

Oskarshamn Arena är inte ensamma om att drabbas utan det är många bad som gör det. Andra exempel finns i länkarna nedan.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/trelleborg/elak-bakterie-stanger-bassang/
http://st.nu/start/1.595697-farlig-bakterie-stangde-bad-i-landskrona?m=print
http://dagbladet.se/nyheter/timra/1.3779608-bra-badvatten-utom-i-pool
http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=4526953

Edit: lade till fler länkar.

Det jag tänkte på om inverkan av deras teknik var ju då att om samma bad drabbas gång på gång och just de samtidigt har en avvikande vattenrening så kan det ju finnas ett samband.

Jag läste igenom de länkade artiklarna och ett par frågor infinner ju sig:

1. i fall 3 trodde man att de kanske slarvat med kloreringen och sa att bakterien inte skall finnas i klorerade bassänger. Men tidigare i tråden verkade det ju som om denna bakterie är mer eller mindre immun mot klor ?
2. Om den så allt emellanåt ställer till det i offentliga pooler, hur är det då på den privata sidan ? Finns den fast den inte detekteras eftersom man inte tar bakterieprover på vattnet ? Och vilken skada kan man då riskera ? Eller finns den inte i privatpooler och i så fall varför ? Risken att få i t.ex. jord i poolen verkar ju närmast vara större för en trädgårdspool än för en simhall. Dessutom är ju klornivån i offentliga bad väsentligt högre än i privata pooler. En del privatpoolsägare låter ju dessutom husdjur som hundar och katter ta ett bad, det borde också öka risken.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #37 skrivet: augusti 02, 2012, 22:55:19:19 »
Precis det där har jag också funderat på. Om en badboll far iväg så inte sjutton spolas den av efter att ha varit i rabatten, det skrapas och slås lite på den så att det värsta åker av. Vår hund drar tre varv runt poolen och hoppar sedan i. Vilka risker utsätts vi för?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #38 skrivet: augusti 02, 2012, 23:35:28:28 »
Bakterien är som tidigare nämnts väldigt tålig mot desinfektion och har större motståndskraft än andra bakterier vilket kan leda till att den växer tills sig och anrikas vilket i sig leder till att den kan överstiga offentliga bads tillåtna gränsvärden (den är alltså inte helt immun). Om man inte upptäcker i tid och utför åtgärder (och dessa lyckas) innebär det i värsta fall alltså att man kan få byta vatten (länken om plaskdammar tidigare är bra lektyr). Men man skall komma ihåg (precis som nämns innan) att en offentlig badanläggning är en verksamhet som har ett ansvar för sina kunders/besökaren hälsa och det är därför viktigt att dem sköter sin egenkontroll och tar dessa prover för att vi som besökare inte skall råka illa ut.

Den förekommer i privata pooler också. Normalt upptäcker man väl det inte förrän man få biverkningar, dvs. utslag på kroppen eller dylikt. Bakterien kan orsaka feber, öroninfektion (simmaröra) och t o m variga sår. Det krävs nog dock en ganska bra "explosion" för att bakterien skall ge biverkningar och det är nog mer troligt att det händer i ett spabad med högre temperatur. Spabad byter man ju dock vatten lite då och då. Offentliga bad har gränsvärden för förekomsten av bakterien, men när det gäller privatpool så är det nog inte många som lämnas in prov för mikrobiologisk vattenanalys.

Vad man skall tänka på är också att en privatpool har ganska låg badbelastning om man slår ut det över tiden jämfört med en hårt belastat äventyrsbad. Med belastning så menar jag antalet badande per timme i förhållande till kapacitet på filtrations och desinficeringsutrustning. Det kan nog spela roll också (ännu en teori från min sida). Det finns en anledning till att badhus har en maxgräns på antalet besökare. Om det nu inte efterföljs så kan det slå på vattenkvaliteten.

Olof Eriksson

  • Gäst
Olof Eriksson
SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #39 skrivet: december 12, 2012, 21:30:31:31 »
Svar från Olof Eriksson, Anläggningschef Fritidskontoret Oskarshamn

Hej!

Jag vill börja med att ursäkta sent svar.
Jag såg tråden först ikväll.

1. Ja, Arena Oskarshamn har en policy att alla vistandes i bassängutrymmena ska vara "sportigt klädda".
Varför?
Den ena aspekten handlar om hygien. Ytterkläder för in smuts i anläggningen vilket belastar vattenrening samt städ.
Den andra aspekten handlar om att alla gäster ska känna sig bekväma, Något många inte känner om man står i bikini bredvid någon fullt påklädd.

Vi lånar ut kläder till dem som inte har med sig. Kläderna tvättas mellan varje användning i 60 grader.

Angående vår vattenrening så har vi en mycket energisnål sådan. Dock inverkar detta inte negativt på vattenreningen.

Vi har haft två pseudonomas-larm på 6 år. Det ena var antagligen kopplat till en inhyrd till flytleksak, det andra handlade antagligen om ett felprov.

I vår anläggning har vi som krav att det inte en får vara 1 pseudonomas bakterie i vattenprovet. Alltså kan "lite jord" göra att vi får stänga en bassäng i väntan på nytt vattenprov. Vattenproven odlas i skåp och tar flera dagar att få svar på.

Frågan kom också om utepooler/privatpooler och om problemet finns där.
Svaret går bara att svara på ett sätt: Att skicka in odlingsprover till laboratorie.

Vi är en av få bad som har regler kring hur våra icke badande besökare ska vara klädda. Något vi anser vara rätt beslut.

Sist men inte minst vill jag hälsa alla välkomna till Arena Oskarshamn Bad & Gym!

Jag finns att nå på
olof.eriksson(snabel-a)oskarshamn.se


Utloggad deppa

SV: Besök på Arena badet i Oskarshamn
« Svar #40 skrivet: mars 02, 2013, 19:52:23:23 »

Hej Olof,

Tack för svaret. Bättre sent än aldrig. Nu har det gått ett tag och vi har fått distans till händelsen. Vi respekterar Era regler men håller inte med om allt. Om min fru hade haft sportiga kläder med sig utifrån hade dessa varit en lika stor potentiell fara för vatten kvaliteten som jeansen hon bar. Sen är det nog de badkläder folk badar med och folk som slarvar med duschningen för att inte tala om de som badar med kalsonger som utgör den verkliga faran.

Sen är min personliga åsikt att om man inte klarar av att vistas i samma rum som en person med jeans när man själv har badkläder bör man stanna hemma. Hur klarar de att duscha i omklädningsrummet som ligger i direkt anslutning till omklädningsrummet helt utan dörrar. Där möter nakna personer helt påklädda utan och det är svårt att undvika. Ofta har baden dusch och omklädning i helt skilda rum men inte i Oskarshamn.

Sen dess har vi badat på äventysbaden i Uppsala, Jönköping, Halmstad och Perstorp och på samtliga får man följa med in med kläder. På alla dessa (kommer ej ihåg Jönköping) finns dessutom matservering i samma rum som poolen.

Vår upplevelse hos Er blev negativ inte bara p.g.a. den policy ni följer. Personen som sade till oss var väldigt otrevlig och fick min fru att känna sig som en skurk som medvetet smitit förbi. I själva verket finns ingen information i kassan och detta är det första badet vi varit på som har sådana regler.

För att sammanfatta, jag tror inte era regler fyller någon funktion. Tvärtom så motverkar det nog meningen med ett familjebad. Vi har en stor familj och kör runt i Sverige och vi vill kunna stanna till och bada med hela familjen och låta de som inte vill bada följa med i ändå. Av de bad jag nämnde tidigare har ett t.o.m. billigare inträde om man inte badar och har kläderna på.

Mitt tips, om ni inte vill revidera er policy, informera kunden radan i kassan då policyn är långt ifrån vanlig och dessutom ologisk. Vi fick betala fullt pris för fru och barn som var inne i 5 minuter helt i onödan. Min son var dessutom rädd för att bada och vi började vänja honom vid badhus. Detta satte stopp för det. Han blev livrädd.

Ett stort plus vill jag passa på att ge avdelningen för de minsta barnen. Sällsynt på bad i Sverige.

Återigen, tack för ditt svar, vi kommer troligtvis att dyka upp hos er igen med sportiga kläder till de som inte vill bada och följa era regler nu när vi känner till dem.

Med vänlig hälsning,

David Welin-Berger
Kopia till din mail.
-------------------------------------
Viking pool från A-pool 8*4 m
Poolvärmepump Gullberg & Jansson
Saltklorinator Astral Sel Basic
Pooltak Idealcover Dallas B

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag