VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex nya modell 2010 av saltgenerator  (läst 19027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nauleem

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #30 skrivet: juni 29, 2010, 22:32:20:20 »
Tjena!

Söker ett litet förtydligande.  I monteringsanvisningen för denna apparat används begreppen inloppsslang och utloppsslang. Är utloppsslang den väg där vattnet rinner till poolen och inloppsslang den väg där vattnet rinner från poolen?

Är det ok att ha utloppsslangen ovanför vattenytan?

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Poolgiganten

Utloggad nauleem

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #31 skrivet: juni 30, 2010, 15:21:01:01 »
Ska saltet lösas i vattnet innan jag kopplar på saltgeneratorn/pumpen? Enligt tabellen skulle det vara ca 10 kg salt till 3000 liter vatten.

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #32 skrivet: juni 30, 2010, 20:59:05:05 »
hej
saltgeneratorn monteras alltid på trycksidan (efter filtret)
dvs cirkulationspumpen bör vara under vatten nivån annars kanske du
behöver en backventil mellan pumpen och poolen, efter pumpen har du ju alltid fullt tryck.
Har för mig att det finns en pil på in och utloppssida på saltgeneratorn.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad nauleem

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #33 skrivet: juli 02, 2010, 15:32:55:55 »
Hej!

Instruktionen för saltgeneratorn står det att "den inbyggda timern kommer nu att användas för det antal timmar som valts vid samma tid varje dag". Men jag hittar inte hur man ställer in när den ska köras, det står bara samma tid varje dag. Det enda jag får ställa in är antalet timmar.

Längre ner i instruktionen står det även att man ska programmera pumpen så att den startar minst 5 minuter innan saltgeneratorn och slutar 15 minuter efter. Hur gör man dessa inställningar?

Det bästa för mig hade varit om man kunde använda en vanlig timer så gick på någon timme varje dag och samtidigt körde saltgeneratorn. Är det någon som vet hur man gör det?


...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #34 skrivet: juli 02, 2010, 20:24:12:12 »
hej
kan väl inte vara så svårt att förstå detta den inbyggda timern går igång var 24:de timme om strömmen är tillslagen/igång.
D v s om du sagt att den skall starta 9:00 varje dag så går den igång 9:00 varje dag ::)
Sen får de ställa alla övriga timers så att detta fungerar t.ex cirkulationspumpen,VP, etc.
Det gäller alltså att cirkkulationspumpen går igång innan och att denna är igång längre än det intervall du ställt på salgeneratorn.
Lyck till //carlos  <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad nauleem

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #35 skrivet: juli 02, 2010, 22:00:45:45 »
hej
kan väl inte vara så svårt att förstå detta den inbyggda timern går igång var 24:de timme om strömmen är tillslagen/igång.
D v s om du sagt att den skall starta 9:00 varje dag så går den igång 9:00 varje dag ::)
Sen får de ställa alla övriga timers så att detta fungerar t.ex cirkulationspumpen,VP, etc.
Det gäller alltså att cirkkulationspumpen går igång innan och att denna är igång längre än det intervall du ställt på salgeneratorn.
Lyck till //carlos  <sol>

Men det går inte att ställa in när generatorn skall starta bara hur länge. För det kan väl inte vara så jäkla dumt att det blir den tiden som klockan är när man ställer in intervallet. Alltså, om man vill att den ska starta 9:00, så måste man ställa in intervallet 9:00.

Att sätta en timer till cirkulationsströmmen är inga problem. Problemet är dock att då strömmen är bruten, så är den det för hela systemet (inkl saltgeneratorn) eftersom det är samma strömförsörjning till båda apparaterna. Om strömmen är bruten, hur ska då generatorns inbyggda timer fungera?

...emanuel
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #36 skrivet: juli 03, 2010, 10:13:29:29 »
hej
kan väl inte vara så svårt att förstå detta den inbyggda timern går igång var 24:de timme om strömmen är tillslagen/igång.
D v s om du sagt att den skall starta 9:00 varje dag så går den igång 9:00 varje dag ::)
Sen får de ställa alla övriga timers så att detta fungerar t.ex cirkulationspumpen,VP, etc.
Det gäller alltså att cirkkulationspumpen går igång innan och att denna är igång längre än det intervall du ställt på salgeneratorn.
Lyck till //carlos  <sol>

Men det går inte att ställa in när generatorn skall starta bara hur länge. För det kan väl inte vara så jäkla dumt att det blir den tiden som klockan är när man ställer in intervallet. Alltså, om man vill att den ska starta 9:00, så måste man ställa in intervallet 9:00.

Att sätta en timer till cirkulationsströmmen är inga problem. Problemet är dock att då strömmen är bruten, så är den det för hela systemet (inkl saltgeneratorn) eftersom det är samma strömförsörjning till båda apparaterna. Om strömmen är bruten, hur ska då generatorns inbyggda timer fungera?

...emanuel

Exakt som du säger har du startat den klockan 9.00 så går den 9.00 varje dag, jag kör min varje dag mellan 20.30 - 00.30 eftersom jag har solpaneler som skall arbeta på dagarna och nu när täckningen är av  samt mycket bad krävs längre arbetstid för saltgeneratorn.
Dessa inställningar är normalt inga problem utan försök att hitta något som passar dig, trycker du på displayen efter att den arbetat och får koden 93 så vet du att allt fungerat ( t.ex om du kollar på morgonen att den verkligen har gått på natten)
Om du sätter en timer före kontakten så försvinner alla inställningar samt rengöringsprocessen uteblir.
Det är väl detta man får för 2000 kr fast för mig har det inte varit några som helst problem man kanske funderar lite i början vad det är för skit man köpt men man lär sig coh då försvinner problemen bara möjligheterna blir kvar O0
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad nauleem

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #37 skrivet: juli 06, 2010, 11:09:39:39 »
Hej!

Inbillar mig att PH-värdet stiger aningen dag för dag. Från 7,4 till 7,8 på 4 dagar. Hur gör jag för att det inte ska öka mer. Just nu kör jag systemet 1 timme per dygn i en pool med ca 3500 liter. Enligt instruktionsboken ska en pool med 7500 liter har en körtid på 1 timme per dygn. Men eftersom 1 timme är kortaste körprogrammet, valde jag att använda mig av detta. Kan det vara lämpligt att istället köra programmet 1 timme varannan dag istället?

Är det möjligt att få det att inte lukta klor alls. Om man tar lite vatten i handen och luktar på det, så kan man ana en doft av klor. Men man känner inget när man badar eller rör sig runt poolen.

Förövrigt är vattnet mycket klart och fint.
Importerad Intex 200x300x75

Utloggad annna

SV: Intex nya modell 2010 av saltgenerator
« Svar #38 skrivet: juli 06, 2010, 12:01:47:47 »
Hej vi kör vårt spabad på 3000 liter  , ca 1 timme varannan dag

har funkat fint för oss iallafall

men kör som du gör nu om vattnet är klart och fint tycker jag

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag