CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool  (läst 20048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zimti

Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« skrivet: juli 12, 2009, 21:07:32:32 »
Hej,
vi har fyllt poolen i går från egen brunn där vi vet att det är högre järnhalt.
Klorerade i går och mätte i dag. Ser bra ut förutom att alk. är lite högt. Har läst mig till hur jag skall hantera det.

En fråga - är det farligt med grönt/gult om alla värdern är bra eller är det bara estetiskt "fel" dvs. att det inte är poolblått vatten?

Tacksam för svar till extrem nybörjare..

Poolgiganten

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2009, 06:44:58:58 »
Hög järnhalt=missfärgat vatten. Tror du kan få bort det genom att använda flockmedel.
Vattnet ser ju mer inbjudande ut om det är poolblått som du säger.
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad Fia

SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2009, 08:06:54:54 »
Har du sandfilter eller patronfilter?
Det är svårt att flocka med patronfilter, flockarna stannar inte i det filtret ut kommer tillbaka ut i poolen.

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Zimti

SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2009, 10:05:35:35 »
Har bara det lilla patronfiltret som levererades med poolen. Vi kan nog leva med att det inte är blåare blått är ju vana med vattnet.
Känns som om sandfilter är lite överdrivet till den lilla pölen.
Om och när det blir stor pool för alltid är det värt att investera. Men först skall stödmurar etc. byggas.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2009, 15:59:44:44 »
Har du chockklorerat ordentligt.
Vid nyfylld bassäng skall du tillsätta så mycket klor att du får ett värde på ca 10 ppm klor.
Det bruna du ser tror jag är humus och annan skit som kloret kommer att äta upp, om du klorerat tillräckligt och avvaktar några dagar.
Om det skulle vara järn i vattnet som du ser, så finns det "avmetalliseringsmedel" att tillsätta, i vart fall till spabad har jag sett att det säljs.

Poolblått vatten är inte blått, det är kristallklart, och det är linern/poolväggarnas blå färg som går att vattnet ser blått ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zimti

SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2009, 19:49:15:15 »
Då slår vi till med lite chockklorering för det har jag inte gjort så hårt...
Får kolla runt efter avmetalliseringsmedel på nätet och se vart jag kan finna det.
Självklart är vattnet inte blått men jag drömmer om den blå färgen just nu som linern ger :D

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2009, 19:59:52:52 »
Har du chockklorerat ordentligt.
Vid nyfylld bassäng skall du tillsätta så mycket klor att du får ett värde på ca 10 ppm klor.
Det bruna du ser tror jag är humus och annan skit som kloret kommer att äta upp, om du klorerat tillräckligt och avvaktar några dagar.
Om det skulle vara järn i vattnet som du ser, så finns det "avmetalliseringsmedel" att tillsätta, i vart fall till spabad har jag sett att det säljs.

Poolblått vatten är inte blått, det är kristallklart, och det är linern/poolväggarnas blå färg som går att vattnet ser blått ut.

Rickard har koll på bitarna, säkert du jobbat som poolmontör? :D

Utloggad Zimti

SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2009, 21:10:10:10 »
Klorade på nu och rörde runt i grytan - min man gjorde liknelsen men häxa och gryta  >:D
Det är helt klart partiklar som flyter omkring - de förflyttade sig drdentligt när jag rörde runt.
Ny koll i morgon bitti !

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2009, 10:31:24:24 »
Har du chockklorerat ordentligt.
Vid nyfylld bassäng skall du tillsätta så mycket klor att du får ett värde på ca 10 ppm klor.
Det bruna du ser tror jag är humus och annan skit som kloret kommer att äta upp, om du klorerat tillräckligt och avvaktar några dagar.
Om det skulle vara järn i vattnet som du ser, så finns det "avmetalliseringsmedel" att tillsätta, i vart fall till spabad har jag sett att det säljs.

Poolblått vatten är inte blått, det är kristallklart, och det är linern/poolväggarnas blå färg som går att vattnet ser blått ut.

Rickard har koll på bitarna, säkert du jobbat som poolmontör? :D

Nja, det kan man väl inte säga, men jag har monterat min egen pool (Svenska Poolfabriken) och hjälpt grannen lite när han byggde sin Folkpool.
I byn där jag bor (ca 180 hushåll) finns dessutom 8 "riktiga pooler" + ett antal Intex/Bestway, och deras ägare brukar fråga mig när nåt krånglar.
Har väl dessutom läst några tusen inlägg i detta forum, så en del har man väl snappat upp.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Zimti

SV: Grönt/Gult vatten i BestWay 305cm Pool
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2009, 08:20:11:11 »
Köpte sandfilter i grå och oj vilken skillnad - nu är nästan all smuts och partiklar (synliga) borta men jag får inte klorhalten att gå ner från 10 eller det är nog över 10 för det blir väldigt färgglatt på stickan.
Hur får jag ner kloren - den har stått öppen utan skydd sedan jag chockklorerade?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag