CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolrobot från USA, nu är den beställd  (läst 20041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
Poolrobot från USA, nu är den beställd
« skrivet: juli 01, 2009, 21:40:15:15 »
Äntligen, nu är "hjälpredan" beställd.
Är så jäkla trött på att städa poolen (mycket björk i närheten) så nu gjorde vi slag i saken och beställde en robot.
Modellen heter Dolphin Dynamic plus 5 och tar både botten och väggar samt att den har en trådlös fjärrkontroll så att man kan köra den till ett visst ställe om skiten har lagt sig på ett ställe tex.
Hoppas att man gjort en vettig investering  ;)
Ja just det priset var det ju 1.199 USD (ca 9500:-) + frakten har jag betalat  :) , jag tror liknande modell kostar över 30.000:- här i Sverige.

Recommended for private pools up to 40 ft. in length.

Maytronics Dolphin Dynamic Plus 5 is the world's most advanced residential pool robot!

Dolphin Dynamic Plus 5 is the perfect robot pool cleaner for any residential pool.

Dolphin Dynamic Plus 5 adapts perfectly to your pool, with a remote control and joystick to help you choose a fitting cleaning program, from waterline or wall climbing to lap pool cleaning or ultra clean.

The user-friendly remote control also makes it easy to set the cycle time and to maneuver the robot into hard-to-reach corners.

Dolphin Dynamic Plus 5 offers a patented cable swivel and a ruggedized framework for duration and safety.

Earning the title of top-of-the-line, Dolphin Dynamic Plus 5 truly redefines intelligence in pool cleaning technology.

Dolphin Dynamic Plus 5 Advantages:

    * Scrubs, brushes, vacuums, filters - prevents accumulation of algae and germs.
    * Large self contained inner filter bag, collects dirt, debris and even dust particles.
    * State-of-the-art most advanced self-learning scanning program, optimizing pool coverage.
    * Wireless remote control offers a choice of automatic or manual (joystick) command, the remote control provides a selection of multiple cleaning programs and parameters: cycle time, pool length, climbing frequency, regular or ultra clean, lap pool, water line.
    * Patented swivel prevents cable tangling.
    * Advanced dual motor maneuverability for perfect and precise performance.
    * Low voltage - Low energy consumption.
    * Equipped with Caddy for handling and storage.

Dolphin Dynamic Plus 5 Specifications:

    * Pool Size: Up to 50'
    * Cycle time: 2, 3, 4 hours
    * Cable length: 67'
    * Filter bag porosity: Ultra fine
    * Suction rate: 4,233 gal per hour
    * Motor unit voltage: 24 VDC
    * Power supply: IP 54, Input 115 VDC, Output Less than 30 VDC

Mvh Stefan  O0

Poolgiganten

Utloggad puzzled

SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2009, 12:24:59:59 »
 O0

Ser cool ut, verkar som den går att styra höger / vänster ?! Saknar det på min, men med lite "drag" i snöret som man drar upp den med så får jag dit till det ställe jag vill ( behövs iofs nästan aldrig om jag har tålamod att vänta i 3 timmar... )
Miamipool 8:a värms med en Brilix TP-09 och rengörs med en rolig robot. Provar nu saltgenerator.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2009, 13:50:17:17 »
Tull, runt 3-4% och moms 25% tillkommer ju normalt, totalt alltså ca 12300.
Dessutom behöver du en annan trafo, för 230 Volt, kanske en rätt stor en för att driva vattenpump och drivmotorerna, kan nog kosta några hundra.

Sen är det ju det här med garantier.
Vi får hoppas att den fungerar när den kommer, och att den inte krånglar för dig sedan.

Men visst är det billigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2009, 16:25:30:30 »
Har löst den biten Rickard med tull och moms  O0  ;) .
Visst är det så att jag behöver en trafo, det har jag räknat med  :)
Ska bli skönt när den anländer så man slipper "skitgörat".
Ja, den går att styra precis dit man vill att den ska gå.
Återkommer med resultat.
/Stefan

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2009, 22:37:29:29 »
....Modellen heter Dolphin Dynamic plus 5......
Ja just det priset var det ju 1.199 USD (ca 9500:-) + frakten har jag betalat  :) , jag tror liknande modell kostar över 30.000:- här i Sverige.
Mvh Stefan  O0
Lika härligt varenda gång att se någon kunna "tjäna pengar" i förhållande till att lägga pengarna på ytterligare mellanhänder efter import - lyfter på hatten och gratulerar till bra "kurs"!  O0
Hoppas den håller måttet och allt fungerar som det skall i många år!
Lycka till!
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2009, 23:05:08:08 »
....Modellen heter Dolphin Dynamic plus 5......
Ja just det priset var det ju 1.199 USD (ca 9500:-) + frakten har jag betalat  :) , jag tror liknande modell kostar över 30.000:- här i Sverige.
Mvh Stefan  O0
Lika härligt varenda gång att se någon kunna "tjäna pengar" i förhållande till att lägga pengarna på ytterligare mellanhänder efter import - lyfter på hatten och gratulerar till bra "kurs"!  O0
Hoppas den håller måttet och allt fungerar som det skall i många år!
Lycka till!
Mvh. "Poolbadaren"

Jag är på intet sätt emot att man sparar pengar på att själv importera, men jag har sedan jag startade mitt eget företag på ett mycket klart sätt fått lära mig att det krävs rätt stora marginaler för att det skall bli nåt kvar efter reklamationer/garantiärenden, moms, egenavgifter och skatt.
Att klaga på "överpriser" i Sverige biter därför inte riktigt på mig.
Dessutom har jag mer än en gång stött på de som köpt billigt, på andra sidan jordklotet, och haft oturen att det inte fungerat som man kan förvänta sig, och det kan vara rätt surt.

Men i de allra flesta fallen så fungerar det ju som det skall, och köper man ofta i utlandet så jämnar det ju ut sig med tur och otur.
Pengar sparar man i vart fall på sikt, även om ett enstaka köp kan bli en dålig affär.
Är man lite händig går ju dessutom det mesta att reparera för en billig peng.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2009, 23:33:49:49 »
....Modellen heter Dolphin Dynamic plus 5......
Ja just det priset var det ju 1.199 USD (ca 9500:-) + frakten har jag betalat  :) , jag tror liknande modell kostar över 30.000:- här i Sverige.
Mvh Stefan  O0
Lika härligt varenda gång att se någon kunna "tjäna pengar" i förhållande till att lägga pengarna på ytterligare mellanhänder efter import - lyfter på hatten och gratulerar till bra "kurs"!  O0
Hoppas den håller måttet och allt fungerar som det skall i många år!
Lycka till!
Mvh. "Poolbadaren"

Jag är på intet sätt emot att man sparar pengar på att själv importera, men jag har sedan jag startade mitt eget företag på ett mycket klart sätt fått lära mig att det krävs rätt stora marginaler för att det skall bli nåt kvar efter reklamationer/garantiärenden, moms, egenavgifter och skatt.
Att klaga på "överpriser" i Sverige biter därför inte riktigt på mig.
Dessutom har jag mer än en gång stött på de som köpt billigt, på andra sidan jordklotet, och haft oturen att det inte fungerat som man kan förvänta sig, och det kan vara rätt surt.

Men i de allra flesta fallen så fungerar det ju som det skall, och köper man ofta i utlandet så jämnar det ju ut sig med tur och otur.
Pengar sparar man i vart fall på sikt, även om ett enstaka köp kan bli en dålig affär.
Är man lite händig går ju dessutom det mesta att reparera för en billig peng.
Blev "känsligt läge"?  <hmm> <dontkn> vilket inte var grundmeningen och var inte riktat åt någon mer än att påpeka att 3 ggr. priset är bra kurs!  O0 ...och handen på hjärtat, "täcker" inte 3 ggr. vinstmarginalerna för ett företags totala importkst. inkl. "visst svinn" i form av rekl./returer skall man nog inte vara "känslig" - då skall man byta produktsortiment.... ;D
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2009, 00:17:26:26 »
Jag tycker den där Stefan verkar vara en snål >:D

Ser fram emot att höra hur den funkar Stefan. Jag har själv fått hem mina grejer utan några missöden. Köpte även jag en Dolphin dock inte en sån värsting som du GIVETVIS skulle släpa hem >:(
 

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2009, 10:53:33:33 »
....Modellen heter Dolphin Dynamic plus 5......
Ja just det priset var det ju 1.199 USD (ca 9500:-) + frakten har jag betalat  :) , jag tror liknande modell kostar över 30.000:- här i Sverige.
Mvh Stefan  O0
Lika härligt varenda gång att se någon kunna "tjäna pengar" i förhållande till att lägga pengarna på ytterligare mellanhänder efter import - lyfter på hatten och gratulerar till bra "kurs"!  O0
Hoppas den håller måttet och allt fungerar som det skall i många år!
Lycka till!
Mvh. "Poolbadaren"

Jag är på intet sätt emot att man sparar pengar på att själv importera, men jag har sedan jag startade mitt eget företag på ett mycket klart sätt fått lära mig att det krävs rätt stora marginaler för att det skall bli nåt kvar efter reklamationer/garantiärenden, moms, egenavgifter och skatt.
Att klaga på "överpriser" i Sverige biter därför inte riktigt på mig.
Dessutom har jag mer än en gång stött på de som köpt billigt, på andra sidan jordklotet, och haft oturen att det inte fungerat som man kan förvänta sig, och det kan vara rätt surt.

Men i de allra flesta fallen så fungerar det ju som det skall, och köper man ofta i utlandet så jämnar det ju ut sig med tur och otur.
Pengar sparar man i vart fall på sikt, även om ett enstaka köp kan bli en dålig affär.
Är man lite händig går ju dessutom det mesta att reparera för en billig peng.
Blev "känsligt läge"?  <hmm> <dontkn> vilket inte var grundmeningen och var inte riktat åt någon mer än att påpeka att 3 ggr. priset är bra kurs!  O0 ...och handen på hjärtat, "täcker" inte 3 ggr. vinstmarginalerna för ett företags totala importkst. inkl. "visst svinn" i form av rekl./returer skall man nog inte vara "känslig" - då skall man byta produktsortiment.... ;D
Mvh. "Poolbadaren"

Tycker inte att det är nåt direkt känsligt med detta, har själv importerat saker och sparat pengar, däremot är det svårt för företag att konkurrera med de som importerar själva och vare sig bryr sig om garantierna eller betalar tull eller moms för varorna.
För en Svensk återförsäljare finns det lagkrav på att ge garantier, och betala moms och tull och avgifter och skatter...
Om denna typ av handel fortsätter att öka (vilket jag naturligvis tror) så kommer staten att bli tvungen att höja skatterna ännu mer på handel som de kan kontrollera, och Svenska företags konkurrenssituation blir ännu sämre, tyvärr.

Min diskussion när det gäller denna typ av import är alltså dels en information om att tull och moms de fakto skall tillkomma, inte alla tänker på detta.
Att du som regel kan glömma garantierna är också en sak som alla inte tänker på.
Dels är min diskussion i denna fråga nåt som rör Svenska företags priser på denna typ av produkter, som företag är det omöjligt att komma undan tull och moms som Stefan 1 gjort, om man dessutom skall betala hyror/lokaler, löner, arbetsgivaravgifter moms och skatter så krävs det som sagt rejäla prispåslag för att det skall bli nåt kvar.
Men visst, driver man företag bara för att hjälpa andra så kan man sälja billigt, det blir ju inga skatter om man inte tjänar nåt på försäljningen.

Med tanke på den utveckling vi nu ser, då allt fler köper via nätet kan det mycket väl bli så att alla varor/produkter som FÅR transporteras, och lönar sig att transportera styckevis också enbart kommer att säljas via nätet, först av vanliga webshopar, men på sikt förmodligen enbart direkt från tillverkaren.

De få som vill kunna gå in i en butik och köpa nåt av en människa i kött och blod får helt enkelt betala hutlöst mycket för den servicen.
Diskussionen som sådan är alltså inte känslig, men i sin förlängning kommer det att drabba den infrastruktur vi idag har när det gäller handel, garantier, skatter o.s.v. på ett mycket påtagligt sätt, och jag vet inte om det är nåt jag vill verka för genom att automatiskt applådera alla som lyckas snuva staten på några tusenlappar i tull, moms och andra skatteintäkter, jag ser längre än så och förstår att det på sikt innebär ännu högre skatter för oss/de som trots allt vill bidra till den allmänna välfärden i detta land.
Rätt många som idag arbetar med handel/försäljning kommer att bli av med sina jobb, men förhoppningsvis kan de hitta nåt vettigare att göra istället.

Naturligvis spelar inte en enda import av en poolrobot någon som helst roll i det stora hela, men att jag som ansvarig utgivare tillåter att det publiceras inlägg där det mer eller mindre i klartext skrivs att affären har gjorts på ett olagligt sätt är mera tveksamt.
Dessutom kommer denna typ av handel öka Svenska företags krav på att kravet på garantier och reklamationrätt skall avskaffas då de som ni säkert alla förstår är ett handelshinder för de som trots allt försöker sälja nåt i Sverige.

Jag kan alltså sammanfattningsvis gratulera Stefan 1 till att han köpt en billig "dyr" poolrobot, men det behöver inte med automatik betyda att jag stödjer själva handlingen på ett mer filosofiskt plan.
Utvecklingen går dock naturligvis allt mer åt detta håll, och alldeles oavsett vad jag tycker och tänker i denna fråga så kommer nog denna typ av handel att bli allt större med tiden, vilket i sin tur betyder att garantier, reklamationsrätt o.s.v. kommer att bli allt sämre, om man inte försäkrar sig istället - och då är vi där igen med i princip samma totalkostnad, med den skillnaden att vi själva via försäkringar betalar det som tillverkare/återförsäljare tidigare fick stå för själva.
Om Svensk inhemsk handel avtar kommer också en massa skatteintäkter att försvinna, vilket med automatik innebär två saker - högre skatter eller sämre välfärd, eller både och.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2009, 19:07:57:57 »
He He  8) verkar vara en känslig bit för "somliga"  ;)   >:D
Rickard, jag har själv sysslat med import i flera år och givetvis så ligger det sanning i det du skriver.
MEN, att veta att stället jag beställt min robot ifrån också tjänar pengar på den eftersom att dom är en återförsäljare gör ju hela den här saken rätt löjlig i mina ögon.
Givetvis är det en större marknad i USA för denna produkt = lägre priser.
Jag kan tänka mig att återförsäljaren i USA har betalat ca 6-7000:- SVKR in för den robot jag har beställt.
Här i Sverige skulle jag gissa att den ligger på ca 30-35.000 kr ut till kund om den överhuvudtaget finns att hitta här.
Det kallar jag OCKER och det finns det mycket av i poolbranschen.
Är det konstigt att man importerar??? nä konstigare hade varit om man hade köpt här i Sverige  <hmm>
Garanti på maskinen har jag givetvis eftersom att den är Worldwide  O0 ,bara att köra över till Danmark så är den saken klar  ;)
Kan bara rekommendera andra till att göra samma sak som jag.
Detta är väl ett forum och då får man ju tipsa andra, inte sant??  >:D

Henry Porter (Matz) köpte ju en "snikmodell" utan fjärr  ;D  , synd annars kunde vi ju rejsat på poolbotten någon gång (en ny sport kanske ?)  ;D
Ja, jag återkommer med resultatet inom kommande veckor men imorgon susar vi till Öland i en vecka  8)
Ha det bra alla poolare

/Stefan

 

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #10 skrivet: juli 04, 2009, 20:00:59:59 »
ja meeeen.....

alltid lika trött på svenska snyftande affärsrörelseidgare.. samma tjat varje dag oavseet om vi pratar poolrobo, hantverkare eller dom hutlösa frisörpriserna.

TS har köpt en leksak i US från en butik som har alla motsvarande omkostnader som en svensk butik. (kan vara lägre o högre i procent).
TS fraktar för dyra pengar
TS skulle lagt på moms o tull (c:a 30%)

Men lik förbannat så landar vi på ett pris snuskigt långt under vad jag får betala i Sverige.

Naturligtvis är detta lite speciellt i lågkostnadslandet Sverige då privata pooler inte direkt är var mans egendom här. (Generellt är varor ganska billiga i Sverige idag men det finns undantag och dessa undantag skall motarbetas med all kraft!  >:D)

Importera mera och handla gärna inom EU så stannar skatterna inom unionen. <antman>


Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #11 skrivet: juli 06, 2009, 14:06:59:59 »
Hej Stefan,

Jag är för fria marknadskrafter och där ingår givetvis parallellimport. Var och en får göra sin egen kalkyl beträffande värdet av närliggande service...

Från vilken firma har du beställt din poolrobot?

Keep on swimming friends

Bjärred
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #12 skrivet: juli 10, 2009, 21:55:12:12 »
Hej "Bjärred"

Här är adressen till firman jag har handlat ifrån.

http://www.poolsupplyworld.com/

Mvh Stefan

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #13 skrivet: juli 11, 2009, 00:55:11:11 »
Har monstret kommit ännu????

Utloggad Milkshaken

SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #14 skrivet: juli 11, 2009, 14:45:44:44 »
Hej .
Intressant tråd detta...
Själv är jag oxå ute efter en poolrobot, kanske det blir en från företaget som Stefan köpte ifrån....

Jag personligen har haft en del problem med importbolag, då oftast såna som marknadsför sig i sverige.. typ Trendimport, och Second media mm....

Dom har säkert skapliga produkter, men det är när skiten går sönder som man får problem.... Tyvärr...

Men det som Stefan länkar till är ju ren direktimport alltså utan någon annan svensk mellanhand...

Kan ju vara på gott och ont det med, men då är man ju oxå själv ansvarig och får rätta sig efter det...

Nåväl, jag är för direktimport och vill dessutom länka till en sida som jag tycker påminner om Stefans poolsida...

http://www.totalvac.com/ 

Själv är jag Kirbymaskinfreak, tycker att dom svenska importörerna och säljställena har ockerpriser... Därför beställer jag Parts,, delar från totalvac.com...
Grymt bra priser.
Och fri frakt om ordern är större än 50$ 


Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #15 skrivet: juli 12, 2009, 00:50:25:25 »
Kommer om ca 6-10 dagar Nimajneb, lovar att återkomma med mer information om "monstret"  >:D  ;)
Hoppas att dom svenska importörerna får sig en "knäpp" på näsan när dom läser denna tråden och själva förstår hur mycket dom förlorar på att "ockra"  >:(
Hemskt vad mycket mail där har trillat in på min mail, 7 st redan som är intresserade att handla från USA och samma ställe där jag har handlat ifrån.
Man är ju sig själv närmst, eller  <hmm>  ;)

Mr Porter (Matz) var köpte du din omvandlare? du beställde väl också "over there" om jag inte minns helt fel?

/Stefan

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #16 skrivet: juli 12, 2009, 22:18:16:16 »
Tjena Stefan!
Jag bad min elektriker att kolla pris på en frekvensomvandlare. Han kommer hem om ett par dar då vet jag. Jag tänkte först fixa en på jobbet, men de skall inte vara så dyra vad jag har hört och då kan det kvitta.
 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #17 skrivet: juli 12, 2009, 23:38:53:53 »
Tjena Stefan!
Jag bad min elektriker att kolla pris på en frekvensomvandlare. Han kommer hem om ett par dar då vet jag. Jag tänkte först fixa en på jobbet, men de skall inte vara så dyra vad jag har hört och då kan det kvitta.
 

Vad ska du med en frekvensomvandlare till?????? Eller snarare vad har det med denna tråd att göra???
Frekvensomvandlare hade jag senast då jag importerade en skivspelare från USA på 80-talet.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #18 skrivet: juli 12, 2009, 23:46:15:15 »
50-60HZ


« Senast ändrad: juli 13, 2009, 00:10:32:32 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #19 skrivet: juli 13, 2009, 15:39:42:42 »
50-60HZ

Behövs det verkligen på en poolrobot, det borde väl räcka med en transformator som är 230 Volt istället för 110 V.
Om det är 50 eller 60 HZ brukar inte spela nån större roll annat än på t.ex. skivspelare och TV-apparater där frekvensfel gör att ljud/bild uppfattas knasigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #20 skrivet: juli 14, 2009, 10:21:35:35 »
Hej Richard!
Det är för att jag har köpt en poolpump också. Den går 17% långsammare med 50HZ och drar lika mycket mer ström. Om man är nöjd med detta och den inte drar så "mycket" mer ström än vad den är typade för så är det OK. Annars kan man dra ned spänningen till pumpen med 17% och då är det inga problem med lindningarna, men fortfarande snurrar den långsammare. Pumpen skall snurra med rätt varvtal det är det viktigaste för min situation, då jag har dragit ner på storleken för att spara ström.
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #21 skrivet: juli 14, 2009, 10:25:52:52 »
OK.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #22 skrivet: juli 16, 2009, 22:14:05:05 »
MR Porter, hur gick det med frekvensomvandlaren?
Behöver jag en sådan?
"Monstret" kommer till mig imorgon  :D  8)
/Stefan

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #23 skrivet: juli 16, 2009, 22:40:12:12 »
Hej Stefan,

Jag provade grannens Astral Robot och tyvärr klarar den inte att göra rent i hörnen av vår rektangulära pool.  Ska bli superspännande att höra var du tycker om ditt nyförvärv.
Hälsn Bjärred 
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #24 skrivet: juli 17, 2009, 19:39:14:14 »
Nu är "monstret" (som MR porter kallade den  ;)) hemma och har blivit provkörd.
Jag fick åka till Kjell & CO och köpa en omvandlare från 220 - 110 V som kostade 449:-, men det gör man ju gärna när man TJÄNAT 22.000:-  >:D  <hmm> bara i förtjänst i att IMPORTERA själv från USA.
Alltså 13.000:- inkl frakt till Sverige har jag gett  ;D.
Roboten är ju helt klart störtskön, MR Porter kommer att ångra sig att han är en snål  >:D som inte satsar på "riktiga grejer" som man även kan fjärrstyra  ;D
Kanon att det även finns flera program i den så att man kan välja om man vill eller inte vill att den ska ta väggarna tex, sen kan man ställa in 4 olika "renhetsgrader" på hur noga den ska vara och även hur lång tid den ska städa vattenlinjen samt hur ofta den ska göra det.
Ja jag kan bara instämma med MR Porter: Detta är en värsting.
Till dig "Bjärred" kan jag bara säga att denna modell DEFENITIVT suger och gör rent hörnorna, den riktigt suger in allt runtomkring den, då även från sidorna på den.
Detta trodde jag inte utan jag trodde bara att det var i princip där den körde.
"Bjärred", du bor ju inte så långt från mig så du är välkommen och inspektera om du har lust  :)

Ett sista gott råd: IMPORTERA SJÄLVA

/Stefan

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #25 skrivet: juli 17, 2009, 21:56:25:25 »
Vore kul att se lite bilder på styrboxen, trafos (Både 220->110 o 110->24V), caddyn mm..

Utloggad Bjärred

  • Poolare sedan 1994
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 127
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #26 skrivet: juli 17, 2009, 22:51:18:18 »
Hej Stefan

Grattis att du har maskinen hemma! Slå gärna en signal så kommer jag förbi och tittar.
Hälsn Bjärred 0702-676644
10x5 murad pool, Baddjup 1,60, 80m3, Poolguard, 30m2 solfångare, Gullberg & Jansson 13,8 kW, Astral Pump 0,75Kw, Astral Filter 600 mm

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #27 skrivet: juli 18, 2009, 20:54:38:38 »
Slå du mig en signal istället "Bjärred" när du är ute och kör, 0709-703 143

Mvh Stefan

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #28 skrivet: juli 19, 2009, 10:37:00:00 »
Slå du mig en signal istället "Bjärred" när du är ute och kör, 0709-703 143

Mvh Stefan
"Recensionerna" är verkligen spännande - "Monstrets"  >:D alla möjligheter gör även mig nyfiken så vi blir kanske fler som ringer och önskar få "se" innan "egenimport" - tolkar det som du är i "Bjärred-närhet" så frågan är ju fri för en annan som också är i Skåneland....
Önskar lycka till med användandet!  O0

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #29 skrivet: juli 19, 2009, 11:26:40:40 »
Slå mig en signal, inga problem  0709-703 143
/Stefan

Utloggad mikjan

SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #30 skrivet: augusti 23, 2009, 00:15:29:29 »
Vart i USA har du köpt denna robot ?  Är det svårt att beställa?  Är intresserad för de är ju dyra i Sverige och har tröttnat att suga botten för hand .
MVH
Micke

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #31 skrivet: augusti 23, 2009, 19:29:04:04 »
Känner du någon "over there" är det det allra bästa.
Mvh Stefan

Utloggad Fredrik i Italien

SV: Poolrobot från USA, nu är den beställd
« Svar #32 skrivet: september 21, 2009, 00:06:30:30 »
MR Porter, hur gick det med frekvensomvandlaren? Behöver jag en sådan?

Vet inte om han svarat dig men eftersom det väl är likström från transformatorn ut till din robot (dvs ingen frekvens alls...) skulle jag inte tro att frekvensomvandlare behövs. Det är bara när man kopplar in något som drivs utan transformator som frekvensen ev. har betydelse. Det enda man måste tänka på är antagligen att transformatorn måste kunna tåla/leverera minst den effekt som krävs.

Tack för tråden, mycket intressant.  Bor i Italien, har pool sedan något år, är redan trött på att "slanga" och även här är priserna så höga att direktimport känns naturlig... Men jag förstår också att återförsäljarna vill ta ut rejäl mellanskillnad eftersom poolrobotar verkar gå sönder och krångla ofta. Plus att antalet sålda enheter att sprida ut "problemen" på är lågt = hög risk. Annars är det väl fritt fram att försöka sig på återförsäljning med lågprisprofil själv... Men jag tror jag avstår!  ;)

Återkom gärna med feedback - är du fortfarande nöjd? Städar den bra? Använder du verkligen fjärrkontrollen?

Jag funderar själv på eget importköp men förutom att "fjäko" kostar mer så är det ju en extra pryl som kan krångla.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag