VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vitt grumligt vatten  (läst 19381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #10 skrivet: juli 05, 2009, 22:03:17:17 »
Klorhalt noll kan bero på tre saker:

- Hög klorförbrukning  (pga solsken eller skit i poolen såsom begynnande algblomning)
- Låg klortillförsel
- Mätfel  (stickor i regel sämre än tabletter. Tabletter visar dock noll om klorhalt mycket hög (>15-30ppm)
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #11 skrivet: juli 05, 2009, 22:33:43:43 »
Har du poolen täkt? Hur varm är den? 70 kubik är en hel del vatten.
Du kanske bör ha två puckar åt gången.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2009, 07:10:07:07 »
Har du poolen täkt? Hur varm är den? 70 kubik är en hel del vatten.
Du kanske bör ha två puckar åt gången.

Fia,var det inte 7 kubik ::) (se första inlägget)
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad Fia

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2009, 08:05:00:00 »
Har precis samma problem. Jag räknar mig också som nybörjare, det är andra säsongen vi njuter av poolen (en betonghistoria från 1966, 11x6 m och ca 70 kubik, modell bunker alltså :)). Förra året var det inga som helst problem, lite algangrepp då och då, men annars var vattnet kristallklart.

Vid nypåfyllning för ett antal veckor sedan hade vattnet först en gul ton men det tog flockningsmedel hand om. Nu är det enormt mycket bättre men vattnet är fortfarande mjölkigt. Har flockat med SuperFlock två omgångar utan synbart resultat. Klorvärdena har från början varit i underkant liksom ph. För några dar sedan höjde jag PH och chockklorerade. Hade bra värden igår men nu har jag för högt PH och låg klorhalt. Alkaliniteten är ok.

Vad gör jag för fel?? <hmm>

Är det så att jag tryckte upp PH för mkt?

Nej, det är två som frågar i tråden o creole har 70 kubik. :)
Glömde rikta inlägget till honom.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad creole

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #14 skrivet: juli 06, 2009, 17:23:40:40 »
Har du poolen täkt? Hur varm är den? 70 kubik är en hel del vatten.
Du kanske bör ha två puckar åt gången.

Mja...det ligger solfolie på ytan fn. Någon annan övertäckning har jag inte fn, 11x6 m njurformat är rätt dyrt att täcka  :) Ja det är 70 kubik ca

Ca 23 grader fn, förra sommaren låg jag på 25-26. Ligger faktiskt 3 puckar i bräddavloppen fn men det verkar inte hjälpa.

Är ph fortfarande för lågt? Visar stickorna fel??  <hmm>


Utloggad SingingSailor

SV: Vitt grumligt vatten
« Svar #15 skrivet: juli 06, 2009, 19:21:54:54 »
Creole, är det fortfarande klornivån som är ditt problem?
Om du inte får upp klornivån så kan du prova följande tips:
Chockklorera på kvällen till klorhalt ca 10 ppm. Mät efter en timme och kolla klorhalten. Ha på solfolie och pump under natten. Mät klorhalten på morgonen igen. Har den under natten sjunkit mycket så har du troligen t.ex. alger i poolen som förbrukar kloret. Fortsätt då att chocka och behåll en hög klorhalt tills den inte sjunker så snabbt längre.
Justera pH innan du chockar. pH kommer att stiga av chockkloret, men sjunker sedan när klornivån minskar.

Är ph fortfarande för lågt? Visar stickorna fel??  <hmm>
Vad är ditt pH värde nu? Jag skulle lita på Fias rekommendation.
Om stickorna visar fel kan bara du säga genom att kolla på något annat sätt. Personligen har jag svårt att mäta pH med stickor, men det är lite olika vad man tycker.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag