CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: klor allergi  (läst 19653 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

SV: klor allergi
« Svar #10 skrivet: september 02, 2008, 23:09:12:12 »
Riktig klorallergi är såvitt jag förstår mycket sällsynt.
De flesta klagomål på klor beror på andra saker, såsom bakterier eller för hög halt förbrukat (bundet) klor.
Det förbrukade, bundna kloret (sk kloraminer mm) är inge roligt, allergiframkallande mm. Därför viktigt att hålla koll på sin klorhalt. Ofta är det för lite klor som är problemet.

OM det är klorallergi, så funkar det inte med saltgenerator, eftersom det också är en klorerad pool!
Däremot kan själva saltet i en saltvattenspool göra att det känns bättre för personer med känslig hud att bada.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: klor allergi
« Svar #11 skrivet: september 03, 2008, 08:08:10:10 »
Jag har en vän som har klorallergi.
Han kan inte ens gå in i badhus utan att ha kläder på sej, ännu mindre hoppa i vattnet.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: klor allergi
« Svar #12 skrivet: september 03, 2008, 08:20:02:02 »
När jag gick i skolan fanns det en kille som var så överkänslig för klor att han inte kunde använda dusch i vissa delar av kommunen p.g.a. att klorhalten i dricksvattnet var för hög. Familjen fick flytta till en kommundel där dricksvattnet kom från annat håll.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Marimar

SV: klor allergi
« Svar #13 skrivet: september 05, 2008, 11:31:45:45 »
Hej Shogol!

Om man ska vara nogrann så existerar inget sådant som Klorallergi, iallafall om man frågar medicinsk vetenskap.

Med detta sagt så är det min övertygelse att klor kan ge upphov till eksem för känsliga personer.
Jag badade i klorerad pool under hela min uppväxt. Vid 17 års ålder (efter ca 10 års badande) fick jag enorma utslag på kroppen efter att ha badat i en hård klorerad allmän pool, som hade mycket högre halt än vår egen på tomten.

Resultatet var att jag alltsedan dragits med eksemutslag under de senaste 20 åren, det blev lite bättre sedan jag drog ned kraftigt på badandet när jag flyttade  hemifrån.

Så när vi byggde pool i våras så beslutade vi oss för att prova Baquacil istället för klor, som vi nu vet är ett av de starkaste ämnena som vi kan utsätta oss för dagligen.

Av någon eksem syns inga spår alls efter en säsongs badande.

Jag skulle råda dig att testa baquacil, för det är mycket mycket snällare mot huden än klor är.

Lycka till /Paul

Utloggad SingingSailor

SV: klor allergi
« Svar #14 skrivet: september 05, 2008, 17:28:43:43 »
Bra att det fungerar med Baquacil!
Själv är jag bara tveksam eftersom jag inte förstår hur Baquacil fungerar, och klor har funkat fint än så länge. Men vill gärna lära mig mer.

Så när vi byggde pool i våras så beslutade vi oss för att prova Baquacil istället för klor, som vi nu vet är ett av de starkaste ämnena som vi kan utsätta oss för dagligen.

Paul, vet du hur "starkt" klor är jämfört med väteperoxid (Baquashock)?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: klor allergi
« Svar #15 skrivet: september 05, 2008, 17:38:38:38 »
Jag tror det finns nåt missförstånd när det gäller Baquacil, det är inte Baquachock (väteperoxid) man badar i, det är PMBH, den smeten är i princip samma som man regör kontaktlinser med.
Chocken tillsätts i bland, olika för olika "Baquacilare", själv gjorde jag av med 5 liter denna sommar (1 dunk)

Sen finns det ju, som någon uppmärksammat, nå't nytt system från Archchemicals, det systemet är det, så vitt jag vet, ingen som använder här på forumet varför det blir svårt att uttala sig om hur det fungerar, men det nya i det systemet verkar vara att man byter Algecid mot nå't annat??
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad SingingSailor

SV: klor allergi
« Svar #16 skrivet: september 06, 2008, 11:02:16:16 »
Hur "starkt" väteperoxid är kanske är ovidkommande i de flesta fall för svenska Baquacil användare.
Men jag tror att det nya Baquacil systemet, CDX, innebär just att man skall ha en konstant nivå av väteperoxid i poolen (förutom PMBH). Därför är jag nyfiken på hur det fungerar med väteperoxid.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: klor allergi
« Svar #17 skrivet: september 06, 2008, 14:00:02:02 »
Ta kontakt med Archchemicals och fråga, dom svarar säkert! Dom svarade i alla fall mig för nå't år sedan vid frågeställningar!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Marimar

SV: klor allergi
« Svar #18 skrivet: september 08, 2008, 09:32:47:47 »
Jag vet inte hur starkt väteperoxid är "på papperet" i jämförelse, men min känsliga kropp talar rätt tydligt om att Baquacil inte är i närheten av vad Klor är. Om jag hade badat hela sommaren i klor hade jag garanterat fått en massa utslag.

Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där :)

Dessutom tycker jag att Baquacil har fungerat väldigt mycket smidigare än klor någonsin gjorde förr iallafall.
Jag har bara pyttsat i ett par deciliter var 3-4:e vecka tillsammans med någon deciliter algmedel och det har fungerat klockrent :)

/Paul

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag