VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pumpen startar inte!!!  (läst 29434 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #10 skrivet: maj 12, 2008, 19:56:38:38 »
Anders, vad menar du med slår ifrån? Löser motorskyddet ut eller går säkringarna?

Hur lång tid tar det innan du kan starta igen?

Försök o beskriv problemet lite mer o gärna lite data på pumpen så kanske det finns någon som kanske kan komma med några konkreta tips till dig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Nadron

SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #11 skrivet: maj 12, 2008, 20:27:42:42 »
Hej igen,

:-) Håller med, det var inte mycket att gå på inte. Motorskyddet löser ut, jag kan starta om efter ett par sekunder. Det är en Hayward tre fas 380v, 750 w, 2,1/1,2 A. Ibland så går den 3 minuter ibland upp till 15. Detta är den första uppstarten efter den först vintervilan. Det gick helt ok i höstas. Vi har haft en elektriker som dragit lite annat i huvudcentralen, kan det ha att göra med att en fas är dålig? Jag är så långt från elektriker man kan komma, så jag har lite brist på egna uppslag.

/Anders

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #12 skrivet: maj 12, 2008, 22:23:43:43 »
Antingen går pumpen trögt av någon anledning o därmed ökar strömmen o motorskyddet löser ut eller så kan det vara någon anslutning (fas) som är dålig eller kanske ärgat o drar mer ström vilket även det medför att motorskyddet löser ut.

Hur har pumpen förvarats under vintern?

Vilket fall som helst så bör du kontakta en elektriker som kan hjälpa dig att mäta upp var felet ligger.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Nadron

SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2008, 11:03:34:34 »
Hej ronson,

Pumpen har stått inomhus i källaren.

Du har helt rätt. Jag har haft en elektriker på plats och han gjorde rent kontaktytorna och justerade känsligheten för motorskyddet som stod lite lågt/snålt. Nu har den gått i flera timmar utan problem. Tack för hjälpen

Mvh/Anders

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2008, 22:34:24:24 »
Kul att det löser sig O0

Själv strular min pump (230VAC) fortfarande vid start på morgonen. Den brummar bara när man sätter i kontakten, efter ett par försök så går den igång. Eftersom jag har garanti kvar så var jag i kontakt med JoF o idag fick jag min nya pump ifrån JoF (fick den på 2 dagar = bra service) :)

Så till helgen blir det pumpbyte och grundlig undersökning av den gamla för att klura ut varför den brummade.

Fick en konstig kommentar från JoF o det var att de sa att det bara var en cirkulationspump. Men kollar man märkdata och läser bruksanvisningen så är sughöjden 8m (tryckhöjd 12m) och den kan även monteras ovanför skimmern. Har min pump ca 10-20cm ovanför skimmern +  backventil och har alltid vatten i pumphuset (enda upp till toppen). Sedan frågade de också hur många start o stopp jag hade gjort, jag gör normalt bara 1-2ggr/dag. Pumpen klarar max 20ggr/h enligt bruksanvisningen. Förstår inte redigt deras resonemang <dontkn>, men det viktigaste var ju att få den felaktiga pumpen utbytt (eller ny).

Är det någon annan med pumpplacering ovanför skimmer som har haft problem med pumpen <hmm>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #15 skrivet: maj 16, 2008, 16:01:17:17 »
Vi har vår pump ovanför, ca 10-20 cm som du har, enda gången det är "problem" är när jag startar den på våren, inte så att det inte går, men det tar lite väl länge för mina nerver innan den sugit upp vattnet, kanske 1 minut?

Jag har löst det nu genom att sätta ned trädgårdsslangen i skimmern (koppling och gängar fast den i botten av skimmern) och spolar pumphus, sandfilter mm fullt innan jag startar.

Vi har ingen backventil och det har aldrig varit nåt problem. Har man inga läckage så stannar ju allt vatten kvar i systemet oavsett höjden sedan man stannat pumpen.
Vi startar/stoppar 1 ggr/dygn på tidur.
« Senast ändrad: maj 16, 2008, 22:17:24:24 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #16 skrivet: maj 16, 2008, 17:25:16:16 »
Jag gör likadant med vattenslang i skimmer vid uppstart. Backventilen installerade jag bara för säkerhets skull. Startar aldrig pumpen innan jag har vatten i pumphuset.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Ingo70

  • Gäst
Ingo70
SV: Pumpen startar inte!!!
« Svar #17 skrivet: maj 05, 2015, 23:25:51:51 »
Läste här på forumet igår för min pump ville inte heller starta. När jag satte igång den så bara brummade den. När jag undersökte den så var den väldigt torr efter vintern.
Jag kokade en liter vatten och hällde i pumpen, skakade pumpen och när jag tryckte på knappen så sprang den igång. Man kan ju tänka sig att när pumpen torkar ur under vintern så sätter sig dom rörliga delarna i pumphuset.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan