CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorhalten varierar beroende på mätmetod  (läst 21572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #20 skrivet: augusti 18, 2006, 11:41:01:01 »
Fia! köpt någon pH mätare eller? Isåfall funkade den? Eller de kanske är någon annan som har en?

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #21 skrivet: augusti 18, 2006, 11:43:29:29 »
Har, men er for omstendlig å bruke da den må stå i destilert vann i 0,5 time før og etter at den har vært brukt. Det har jeg ikke tid til  ;)

Utloggad aromata

SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #22 skrivet: augusti 18, 2006, 13:26:21:21 »
Du kan låta pH-mätaren stå i dest.vatten permanent under säsongen. Då är den alltid redo.

Det är viktigt för mätresultatet att "glaskulan" aldrig får torka ut. Gör den det så måste den stå i blöt flera timmar.

pH-mätaren ska också kalibreras då och då. Finns kalibreringsvätska att köpa. Ett alternativ om man har väldigt stabilt kranvatten (kommunalt) är att kalibrera mot detta. En avvikelse på 1/10:del upp eller ner kan kvitta.

Annars säljer Apoteket pH-papper av märket Merck som inte blöder. Finns med olika upplösningar. Troligen en beställvara (kanske inte pH 1-14 med upplösningen 1 enhet).

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2006, 13:41:42:42 »

Detta är ju ett stort problem!
Vattenmätningen.
Det är f-n att elektroniska lösningar ska kosta så
fruktansvärt mycket pengar.

Har själv både stickor och tabletter.
Känns som om tabletterna är mer att lita på men det vette gudarna.
Stickorna skall avläsas efter 15 sekunder har jag för mig.
men jag tycker dom visar mycket bättre vatten efter 30-40 sekunder
så jag brukar vänta tills dess.
 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2006, 13:53:53:53 »
Du kan låta pH-mätaren stå i dest.vatten permanent under säsongen. Då är den alltid redo.

Det är viktigt för mätresultatet att "glaskulan" aldrig får torka ut. Gör den det så måste den stå i blöt flera timmar.

pH-mätaren ska också kalibreras då och då. Finns kalibreringsvätska att köpa. Ett alternativ om man har väldigt stabilt kranvatten (kommunalt) är att kalibrera mot detta. En avvikelse på 1/10:del upp eller ner kan kvitta.

Annars säljer Apoteket pH-papper av märket Merck som inte blöder. Finns med olika upplösningar. Troligen en beställvara (kanske inte pH 1-14 med upplösningen 1 enhet).

Merck pH-papper har vi på jobbet just med pH 1-14, funkar ju bra just med att dessa inte "blöder" men området för pool pH är hu lite snävare, får kanske kolla om de har för pH mellan typ 6,5 och 8 så att man kan få en bra koll på pH:et. Men det känns ju som en mätare vore bättre.
Aromata har du denna mätare från claes ohlson? Så att du vet just det där med att den inte får torka ut, eller har du någon annan mätare?
(Kalibreringvätska kan jag fixa på jobbet där vi har sådan utrustning med att mäta pH med. )

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #25 skrivet: augusti 18, 2006, 16:42:38:38 »
Elektriska pH-mätare har även de svårt för poolvatten, för att de skall fungera bra är det viktigt att ha rätt hög alkalinitet, minst 100 ppm i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2006, 20:40:47:47 »
Spike,
Ja, jag köpte en sådan för några år sedan för att använda vid mätning av pH-värdet i bevattningsvatten. Funkar tillräckligt bra för detta ändamål. Kalibrerar ganska ofta mot det kommunala vattnet. Jag låter inte den stå i dest.vatten utan sätter bara på locket. I locket finns en filtkudde som suger åt sig vatten och ser till att klaskulan inte torkar ut. Mäter ca tre gånger per vecka och då blir den ju doppad i vätska. Ser till att insidan av locket alltid är fuktigt/blött. Efter ett vinteruppehåll på ett antal månader torkar glaskulan och visar konstiga värden tills den blir riktigt fuktig igen.

pH i poolen mäter jag bara ett par gånger per år. Då är det absolut enklast och mest tillförlitligt att använda Mercks stickor. pH-mätare för 500-600 kr är överkurs. Har just nu tillgång till poolstickor men som andra här har påpekat kan man inte riktigt lita på dessa.

Utloggad Fia

SV: Klorhalten varierar beroende på mätmetod
« Svar #27 skrivet: augusti 19, 2006, 00:24:49:49 »
Fia! köpt någon pH mätare eller? Isåfall funkade den? Eller de kanske är någon annan som har en?

Har inte köpt någon ph-mätare men däremot nya test strips och de fungerar perfekt! Hela "kudden" blir färgad i en nyans och är lättavläst. Nitor har bytt logga så frågan är om de har ändrat på innehållet också, de är mycket bättre än förut! ;D
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag