Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 85 000 kr rimlig offert på grävning  (läst 4736 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans T

  • Gäst
Hans T
85 000 kr rimlig offert på grävning
« skrivet: maj 12, 2019, 15:27:37:37 »
Hej!
Vi fick precis en offert på 85 000 kr för grävning av pool. I detta pris ingår att gräva 4x7 meter ner till ca 1,80. Det är även bortforsling, dränering, dräneringspump och makadam samt paddning av det. Jag har inget att sätta det i relation till. Är det rimligt?

MVH/Hans

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2019, 18:54:37:37 »
Låter dyrt för en dags jobb, när jag byggde min så fick jag offerter på 20 000kr men då var det enbart grävning inget annat. Tyckte det var hutlöst för 2 timmars jobb, så slutade med att jag grävde allt för hand.

Utloggad MathiasS

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2019, 07:01:53:53 »
Nej det är för mycket. Lets vidare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2019, 10:25:45:45 »
Enda sättet för att ta reda på om det är rimligt är att ta in fler offerter från flera olika entreprenörer och använda samma upphandlingsunderlag. Det är omöjligt att på förhand utan att veta dina lokala förutsättningar ge ett svar på om det är rimligt eller inte. Beror på hur nära vägen du skall gräva, hur stora maskiner får plats, sprängning, finns det plats på gatan för tomflak/container o.s.v. o.s.v.....
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad hemirg

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2019, 13:25:19:19 »
Vi bygger pool på 4x8m strax utanför Linköping. Vår offert på grävning, återfyll med packning, dränering och pumpbrunn är på 75000kr inkl. moms. Precis som ByggaNytt svarat så varierar priset efter de lokala förutsättningarna. Mitt pris är dock entreprenörens standardpris för en pool på denna storlek. Men priserna varierar nog mycket mellan olika orter. Det här är inte ett endagars jobb. Diverse slangar och elkablar ska grävas ner, häckar ska grävas upp och flyttas tillbaka, tillfälliga vägar ska byggas. De har nästan varit 2 dar hemma hos oss med grävmaskin och 2 lastbilar för arbetet innan gjutning. De behöver troligtvis en dag till för återfyll och inkoppling av dräneringspump. Dräneringspumpar av bra kvalité kostar också en bra slant. Vårt pris blev lägre än vad jag räknat med.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

JonnyHSD

  • Gäst
JonnyHSD
SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2019, 10:49:35:35 »
Hej!
Håller på att färdigställa min Gardenpool från Folkpool, 4,85 m med utvändig trappa.
Grävningen på ca 6 meter i diameter plus utgrävning för trappa och utgrävning för dräneringsbrun.
Inkl dräneringspunp makadam, stenmjöl samt markduk.
Bortforsling av 4 lastbilar jord, 2 extra lastbilar makadam för återfyllning (ville inte återfylla med jord runt stommen) samt en extra lastbil jord för återfyllnad på toppen/gräsmattan.
Detta tillsammans gick på 75 711kr i Halmstad. Så din offert är inte orimlig tycker jag.
Det är ju maskinerna som kostar tex ett lass jord ca 7-10 ton ligger på 3463 kr, därför det finns en timkostnad som är hög.
Poolen i övrigt kostar som paket med egen montering ca 124 000 kr så grävningen blir en stor del av totalen och är mycket lätt att underskatta. Har man kontakter på grävmaskin och lastbil finns det mycket pengar att spara här.

Utloggad JonasW

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #6 skrivet: juli 05, 2019, 07:55:57:57 »
Jag gav 75000:- för grävning gällande en 6x4m miljöpool (de grävde 8x6m), 1.4m djup. De grävde även in nytt vatten från vägen in till huset och kopplade in ny hållare för vattenmätare osv i tvättstugan.
I det priset ingick dränering, brunn, makadam, bortforsling och gjutning av en 12cm armerad platta som är isolerad. Ingen återfyllnad ingick dock.

Utloggad mandg

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2019, 15:37:05:05 »
Gav 5000 + moms för grävning 1,6 ca 9*4,30 utplaning av grävmassor på resterande tomten, utkörning av massor till lastbil samt inkörning av makadam
Sedan 5500 +moms för bortforsling och deponi av massor samt bärlager till poolen

Paddning etc skötte jag själv, utanför malmö....för 2 månader sedan

Så ja ditt pris känns lite dyrt...

Utloggad niblom

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2019, 19:27:07:07 »
Det beror väldigt mycket på hur långt det är att köra bort massorna. Det tog ca 7 timmar att gräva vår pool, inkl dränering, padda en vända på bägge lager, köra bort massorna osv. MEN det var 100m att tippa massorna. Om de skall forslas långt bort så kan det kosta mer. Men det låter högt..

/N

Utloggad hemirg

SV: 85 000 kr rimlig offert på grävning
« Svar #9 skrivet: juli 08, 2019, 08:47:52:52 »
Gav 5000 + moms för grävning 1,6 ca 9*4,30 utplaning av grävmassor på resterande tomten, utkörning av massor till lastbil samt inkörning av makadam
Sedan 5500 +moms för bortforsling och deponi av massor samt bärlager till poolen

Paddning etc skötte jag själv, utanför malmö....för 2 månader sedan

Så ja ditt pris känns lite dyrt...

Det känns som du jämför äpplen och päron här. Alla har inte kontaktakter och kan eller vill betala svart. Om man inte kan och/eller vill packa och återfylla runt poolen för hand, eftersom det ska packas var 10:e centimeter för vissa pooler, så går det inte jämföra med att göra jobbet själv. Ser heller inte att det ingår exempelvis dräneringspump i ditt pris. En granne fick en offert på 128000kr för ett liknande jobb. Vilket visar att firmorna kan fläska på ordentligt innan semestern.
« Senast ändrad: juli 08, 2019, 08:52:25:25 av hemirg »
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan