Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av värmepump o sandfilter pump.  (läst 915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blacksanta

  • Gäst
Blacksanta
Placering av värmepump o sandfilter pump.
« skrivet: april 29, 2020, 13:24:54:54 »
Hej, har en värmepump, brilix xhpfdp 100, och en sandfilter + pump från J&F, 0.75kw o 1Hk, står 71db på den.
Tror jag bestämt placering för dom nu men ville bara kolla av så jag inte missat något.
Värmepumpen tänkte jag placera i vår carport vid förrådsväggen, se foto, på ena sidan finns ingen vägg o kortsidan där man inte kör in bilen finns en 2m öppning. Takhöjden är ca 2.5m.
Sandfiltret o pumpen tänkte jag ställa i förrådet o öppna upp ventilation för att dra slangarna där igenom, på så sett slippa ljudet från den. Förrådet  är 2x3.5m.
Platsen ligger ca 7-8m från poolen,

Är det något jag missat/borde tänka på?

Borde jag bygga ett litet tralldäck till båda pumparna att stå på?

Poolgiganten

Utloggad henrik79

SV: Placering av värmepump o sandfilter pump.
« Svar #1 skrivet: maj 08, 2020, 13:27:43:43 »
Hej, har en värmepump, brilix xhpfdp 100, och en sandfilter + pump från J&F, 0.75kw o 1Hk, står 71db på den.
Tror jag bestämt placering för dom nu men ville bara kolla av så jag inte missat något.
Värmepumpen tänkte jag placera i vår carport vid förrådsväggen, se foto, på ena sidan finns ingen vägg o kortsidan där man inte kör in bilen finns en 2m öppning. Takhöjden är ca 2.5m.
Sandfiltret o pumpen tänkte jag ställa i förrådet o öppna upp ventilation för att dra slangarna där igenom, på så sett slippa ljudet från den. Förrådet  är 2x3.5m.
Platsen ligger ca 7-8m från poolen,

Är det något jag missat/borde tänka på?

Borde jag bygga ett litet tralldäck till båda pumparna att stå på?

Det låter väl som ett vettigt förslag att ställa pumpen i förrådet. Dock hör man inte så mycket från den mer än när man står framför den. Tjocka väggar stoppar oljudet bra. Kan dock vara bra att tänka på grannsämjan så den inte står mitt emot grannens altan.

Värmepumpen ska stå så öppet som möjligt så att luften kan cirkulera, några dm från en vägg och sen nån halvmeter fritt framåt så att den iskalla luften kan försvinna. Det ser lite trångt ut i carporten. Du kan inte ställa den på utsidan av carporten ? Svårt att se på bilderna hur layouten ser ut på tomten.

Med en ritning kan det nog vara lättare att komma med bra förslag. Vi ställde hela härligheten bakom vårat garage, som är mitt emot grannens garage, ingen blir störd och allt är frid och fröjd.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag