CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning av pool frågor  (läst 4214 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #10 skrivet: maj 06, 2020, 19:41:20:20 »
Bäst i test enligt vem ??

Reklamblad visar gärna tex 16 i COP men den effektiviteten är på dellast och under väldigt gynnsamma förhållanden som inte inträffar speciellt ofta.

Vare sig det är inverter eller on/off så ska dom ge vad dom kan när effektbehov behövs.
Har aldrig förstått varför folk lägger ut extra pengar på inverter med dessa vattenvolymer men det är en annan sak.

Delta T ( skillnad på in och ut ) med flöden ca 4000 liter vatten i timmen brukar normalt ligga på 1-5 grader och den skillnaden räcker till gått och väl om allt fungerar som det ska med rätt värmepump, flöden och isolering för att få sin önskvärda temperatur i vattnet.

Fick du 20 graders skillnad med högt flöde på ca 4000 liter per timme med dina ute och vattentemperaturer du har nu så skulle jag bli förvånad om din tidigare är på 13kW.

Om det är samma förutsättningar nu som med din gamla så måste det vara fel på din nya om den inte orkar höja temperaturen.
Du får reklamera den så dom får komma och kolla att den ger vad som utlovas.

Poolgiganten

Utloggad sege

SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #11 skrivet: maj 06, 2020, 21:49:28:28 »
4000 liter/timme med deltaT på 20 grader blir 93 kW om jag räknat rätt.

Låter lagom orimligt?

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #12 skrivet: maj 06, 2020, 22:11:33:33 »
Ja det var nog knappast den volymen men med den effekten på 13kW poolvärmepump så brukar det vara runt detta som rekommenderas .

Vore intressant att höra vad det är för märke och modell på den gamla

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #13 skrivet: maj 07, 2020, 09:35:07:07 »
Citera
Min gamla pump var inte en inverter, den drog max ström och max prestanda on/off, jag kunde ställa den på 35C när poolen var 25 och det brändes nästan i utblåset så varmt det var. Mycket varmt vatten blåstes ut, men ja kunde inte mäta detta utan att VP stod på en viss temp och gav nära den upplevde jag det som. Fick varm pool i april månad och kunde bada in sent på sommaren tack vare att denna gick några gånger per dygn. Den gick på drivmedel som inte är godkänt idag.

Gick på drivmedel? Jag tror inte vi pratar om en värmepump här <hmm>  Dieselpanna eller liknande?

http://www.davco.se/produkter.html#6000
« Senast ändrad: maj 07, 2020, 09:41:16:16 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad henrik79

SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #14 skrivet: maj 08, 2020, 13:35:40:40 »
Vi kör en 12kW värmepump och en vattenpump på 7m3 i timmen till en ovanmarkare på 30 m3. Kollade igår kväll då vi kört värmepumpen på dagtid två dagar i rad, då var poolvattnet 18 grader och returvattnet 19 grader. Förväntar mig hamna på 20-21 idag.

Tänk på att det är väldigt kall vår, vi har 18 grader på sen eftermiddag men lokal frost på natten här långt ner i Blekinge. Jag förväntar mig att det blir mycket bättre när temperaturerna stabiliserar sig. Vädret blir tyvärr inte mycket bättre i Sverige mer än på högsommaren, och denna våren är mycket sämre än vad den var i fjol (känns det som i alla fall)

Carl2k

  • Gäst
Carl2k
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #15 skrivet: maj 08, 2020, 20:45:20:20 »
Gick på drivmedel? Jag tror inte vi pratar om en värmepump här <hmm>  Dieselpanna eller liknande?

http://www.davco.se/produkter.html#6000

Haha oj ja inte drivmedel, köldmedie menade jag. Gasen för värma, dom jag pratade med som sålde vp menar att kraven för vad som får användas idag är högre än för 10 år sedan när min gamla gjordes.
Den gamla visade enbart nuvarande temp och vad den jobbade emot resten fick jag övervaka själv vid utblåset. Så visst jag har säkert haft fel här men det kändes som mycket stor temp skillnad i utblåset jämfört med den nya vp. Men ja nu när det blir varmare och varmare så ger den nya 3c varmare som bäst och 0c varmare som sämst under nattid. Den gamla är en polsk pump 13kw cop 5 on/off. Jag hoppades på bättre effekt och på sikt bättre effekt med denna 10 åriga nyare inverter vp. Helt klart snålare i vad den drar ser jag. Men ja vet inte direkt då hur mycket effektivare den gamla var då det var annan temp då och jag mätte inte fajt utblåsets temp.

Som jag förstår det ligger mina nya på rätt nivå dvs det blir inte bättre än såhär. Ett byta den till Nibes hus pump skulle inte ge bättre resultat förstår jag? Det är iaf vad nibe själva säger om sin 2120-20 kw pump. Den är ju specad för husets optimala värmning och inte en pool. Så jag får helt enkelt leva med den nya uppsättningen ser det ut som och låta det ta längre tid att få upp värmen eller eventuellt att se på solfångare eller ngt i den stilen.

Tack för era svar.

Utloggad Poolvärme

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
  • Poolvärmepump är en bra grej :)
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av pool frågor
« Svar #16 skrivet: maj 08, 2020, 21:13:58:58 »
En ny 16kW inverter mot en gammal 13kW bör ge skillnad på resultatet då dom gamla oftast dessutom var sämre jämfört med dagens när det var 10-15 grader i luften.
Så det är något märkligt och något av nedanstående är orsaken om du nu jämför med samma förutsättningar.

Så antingen är flödet fel.

Det är något fel på den

Eller så är det en skitdålig poolvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag