CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjällens 8x4 med innvändig trappa  (läst 31806 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2015, 09:56:24:24 »
För att förtydliga slängde jag ihop en snabb skiss på hur jag tänkt. Är det tokigt? Saknas någon ventil?


Poolgiganten

Utloggad Rasmus

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2015, 11:05:39:39 »
Du bör väl ha en ventil på den raka vägen mellan filter och saltklorinator, så att du kan styra flödet till värmepumpen?
Annars ser det ut som jag har det, med undantag att jag inte har en saltklorinator.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2015, 13:32:09:09 »
Du bör väl ha en ventil på den raka vägen mellan filter och saltklorinator, så att du kan styra flödet till värmepumpen?
Annars ser det ut som jag har det, med undantag att jag inte har en saltklorinator.

Behöver man verkligen det? Inbillade mig att man vill ha rätt lågt flöde igenom värmepumpen och att det därmed räckte att bara öppna ventilerna en aning till värmepumpen för att få lite lagom flöde igenom den? Inga problem, har fler ventiler liggande, trodde bara inte jag skulle behöva en ventil där. Men visst, kan köpa att det ger bättre kontroll över flödet.

Är det helt tokigt att sätta en ventil mellan pump och filter? I ett tidigare liv läste jag till sjöingenjör och då startade man alltid cirkulationspumpar mot stängd ventil för att få dem att suga bättre (pumpen står över vattenlinjen).

Utloggad Rasmus

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2015, 13:40:41:41 »
Det kan säkert fungera utan den ventilen, beror ju helt på vad värmepumpen vill ha för flöde och vad du får för flöde utan den.
Sätter du en ventil där så är du ju helt säker.

Jag har också hört att det kan underlätta med stängd ventil, men det borde du ju kunna uppnå om du stänger ena bypass- och extraventilen som jag vill ha dit. Skillnaden blir att stoppet ligger efter filtret vilket borde kvitta om filtret är tätt. Själv har jag aldrig haft problem att få igång cirkulationen, utan att stänga ventiler. Har fyllt poolen ganska så högt 1 cm över skimmer sedan två trädgårdsslangar ner i skimmer.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #14 skrivet: juli 04, 2015, 17:55:30:30 »
Eftersom plattan inte blev helt perfekt har vi ödslat några dagar den här veckan åt att få bukt på de små ojämnheter som blev efter förra helgens gjutning. Men i  torsdags kväll började vi äntligen så smått med att montera väggarna


Efter torsdagskväll hann vi få upp ett par stycken väggar.

I fredags var jag ledig och hela dagen gick åt att med svärfars hjälp montera återstående väggar. Det hela gick rätt smidigt faktiskt men gick åt mer fogskum än jag hade förutspått, men ett akutinköp räddade dagen.


Tjoho, äntligen börja man se att man är med pool

Idag, varmaste dagen på året, var det så dags att försöka gjuta pelarna i väggelementen. Svärfar som gammal betongarbetare stod vid blandaren och skötte blandningen medans jag sprang med betongen. Riktigt jobbigt iom att det var över 33 grader i skuggan här, men vi pallade faktiskt med att göra alla pelarna vilket jag är väldigt nöjd med. Få gånger man kännt sig mer förtjänt av en kall öl än efter det.


Utloggad TommyC

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #15 skrivet: juli 04, 2015, 18:45:01:01 »
Bypassventilen är egentligen den ventil som ska sitta på det horisontella röret mellan de två ventilerna mot värmepumpen. Om den behövs eller inte är svårt att veta före provkörning. I vårt fall är bypassventilen stängd ca 30 grader för att öka flödet genom VP. VP ska höja vattentemperaturen 1-2 grader.

G&J säger: Vi rekommenderar att en bypasskoppling monteras till samtliga installationer för att kunna reglera rätt delflöde till poolvärmepumpen. Rätt delflöde innebär balanserad gång samt minskat slitage på värmepumpens dyraste del, värmeväxlaren.

Normalt brukar det vara bra att ha avstängningsventiler på slangarna/rören till och från poolen men det kanske du klarar dig utan om maskinrummet ligger högre än poolen?

Snyggt hus ni har! Är det byggt så från början eller är det ett äldre hus som är utbyggt?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #16 skrivet: juli 04, 2015, 19:27:02:02 »
Jag föreslår ventiler på in och utgående från poolen också. Och varför inte bygga ett avlopp så du kan enkelt tappa systemet på vatten när du ska rensa silkorgen på pumpen.

Använd unionskopplingar på sådant du enkelt vill kunna ta loss (dvs överallt).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #17 skrivet: juli 05, 2015, 08:20:59:59 »
Tack för alla kommentarer och råd rörande ventilernas placering. Uppdaterat ritningen nu.


Ser det ok ut nu?

Snyggt hus ni har! Är det byggt så från början eller är det ett äldre hus som är utbyggt?

Tack, Byggt så, huset är 4-5 år gammalt.

Idag blir det lite vila efter gårdagens slit. sedan är nästa steg att montera skimmers och gjuta kronbalken så snart som möjligt för att förhoppningsvis kunna återfylla i nästa vecka. Ambitionen är att kunna börja fylla vatten om två veckor.

Utloggad HBrosenius

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #18 skrivet: juli 06, 2015, 22:34:40:40 »
Idag fortsatte vi med gjutningen av krönbalken. Innan dess monterades de två skimmers innan de gjöts fast.


Bara trappen kvar att gjuta, skönt...
« Senast ändrad: juli 07, 2015, 10:33:56:56 av HBrosenius »

Utloggad MathiasS

SV: Tjällens 8x4 med innvändig trappa
« Svar #19 skrivet: juli 07, 2015, 07:57:33:33 »
Mellan filter och vattenpump behövs ingen ventil, det är bara att ställa centralventilen i closed så är det stängt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag