CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquasil  (läst 7686 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Grodfrogglan

  • Gäst
Grodfrogglan
Baquasil
« skrivet: juni 16, 2013, 07:57:42:42 »
Hej
Är det någon som använder baquasil nuförtiden? Funderar på om det blivit sämre efter de gjorde om den. Hade pool för ngr år sedan och då fungerade det perfekt med baquasil och nu blev vi med pool igen förra året men då var det klor i poolen och det var mycket problem med alger mm.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Baquasil
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2013, 12:54:03:03 »
Jag har själv inte använt Baquacil, men flera som skrivit här på forumet har haft utmärkt vattenkvlite med Baquacil de första åren för att sedan få allt värre problem. Kan det kanske vara något som anrikas i vattnet över tiden ?

Utloggad frogglan

SV: Baquasil
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2013, 15:13:49:49 »
Vi ska tömma poolen till varje vinter så det blir nytt fräscht vatten varje år.

Utloggad Erica

SV: Baquasil
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2013, 17:55:03:03 »
Tänk då på att pooltypen måste tåla tömning. De flesta svenska pooler är inte avseddan för tömning, p.g.a. risk att väggarna bågnar in av marktrycket.  Om du har en gjuten pool i betong t.ex. så går det bra att tömma den, men har den kakelplattor måste den tömmas mycket långsamt så att inte plattorna lossnar.

Utloggad frogglan

SV: Baquasil
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2013, 20:48:44:44 »
Tom Miamipool avrådde från baquasilen då det nuförtiden är dyrare och krångligare än klor. Synd för det funkade klockrent förut och man slipper förstöra håret som blir uttorkat av kloret.

Utloggad Marimar

SV: Baquasil
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2013, 16:07:24:24 »
Möjligtvis kan det ha att göra med var man bor och vilken temperatur man har på vattnet. Bor i stockholm och min medeltemp är runt 26-27 grader i poolen. Gillar inte att ha varmare än så, det ska ju svalka :)

Är inne på 6:e säsongen nu med Baquacil och jag har inte sett en tillstymmelse till några alger, inte ens grumligt, alltid kristallklart vatten alla sex åren.

För mig är Klor inget alternativ alls, växte upp med klorpool och efter 15 års badande i det så slutade det med väldigt irriterat hud och eksemer. Om jag och mina föräldrar vetat då vad jag vet idag, att klor är ett väldigt starkt ämne så hade vi nog tänkt två gånger innan vi badade så mycket som vi gjorde.


Utloggad Erica

SV: Baquasil
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2013, 00:05:57:57 »
Möjligtvis kan det ha att göra med var man bor och vilken temperatur man har på vattnet. Bor i stockholm och min medeltemp är runt 26-27 grader i poolen. Gillar inte att ha varmare än så, det ska ju svalka :)

Är inne på 6:e säsongen nu med Baquacil och jag har inte sett en tillstymmelse till några alger, inte ens grumligt, alltid kristallklart vatten alla sex åren.

För mig är Klor inget alternativ alls, växte upp med klorpool och efter 15 års badande i det så slutade det med väldigt irriterat hud och eksemer. Om jag och mina föräldrar vetat då vad jag vet idag, att klor är ett väldigt starkt ämne så hade vi nog tänkt två gånger innan vi badade så mycket som vi gjorde.



Allergier och liknande är ju väldigt individuellt. Vi har haft vår nuvarande pool i runt 10 år och andra pooler på andra ställen vi bott, så sammanlagt bortåt 20 år, och aldrig haft några sådana hudproblem som du beskriver, inte heller för barnen, trots att vi alltid kört klordrift. I en privatpool behöver man ju inte ha speciellt mycket klor, inte alls som i en offentlig pool. Vi kör runt 1 ppm klor och har inga problem.

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Baquasil
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2013, 00:29:28:28 »
Hej"
Har haft Baquasil tidigare, har gått över till klor, fungerar bättre framförallt när många badar.
Några kompisar har också bytt till klor efter att kört baquasil.
Personligen tycker jag det är enklare samt billigare med klor

MVH
Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad Adelianea

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Baquasil
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2013, 08:30:34:34 »
Mina barn började få kontakteksem av baquacilen förra året och i år har det blivit ännu värre, så nu kan de inte bada alls. Ska tömma poolen, rengöra och byta till klor. Har också märkt att det blir svårare och svårare att få poolen ren, krävs mer och mer kemi.:-(
Nybliven inomhuspoolsägare med många frågor och problem!!!

Utloggad TommyC

SV: Baquasil
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2013, 08:58:22:22 »
Hur säkra är ni på att det är baquacilen som är orsaken?

Vi har bara erfarenhet av klor. Torr i huden blir man ju av både badande och det torra inomhusklimatet vintertid. Vi har aldrig haft problem med vattnet annat än att det ofta varit för kallt. Det enda jag gör är en chockklorering direkt efter att poolen fyllts (den är alltid tömd över vintern). Därefter lägger jag i en veckoklorpuck per vecka. Tidigare har jag väntat upp till 10 dagar mellan puckarna men nu ligger vi stadigt på 30-32 grader efter investering i värmepump så alger kan växa snabbt om man slarvar med klorering. Tidigare var det oftast "bara" 24-28 grader.

Erfarenheten av att ha läst alla inlägg här i många år säger att klor fungerar bra för de allra flesta. Man måste dock ha koll på de viktigaste värdena, främst pH och klorhalt, även alkalinitet, kalkhalt, järn m m kan vara viktigt och ge problem vid fel koncentrationer. Ackumulering av för mycket cyanursyra över tid ger problem men det är relativt ovanligt. Har man kommunalt vatten av bra kvalité så brukar det vara enkelt. Startar man med brunnsvatten eller sjövatten kan det vara mycket svårare, mycket kemikalier och jobb innan vattnet blir bra.

Det är viktigt att den mekaniska reningen fungerar bra. Vattnet behöver omsättas 3-4 gånger per dygn. När det blivit alger verkar sandfilter fungera bäst och då kör man cirkulationen kontinuerligt tills algerna är borta. Chockklorering kan behöva göras flera gånger och filtret backspolas ofta (när trycket stigit 0,3 bar). Följer man som sagt bara de ganska enkla instruktionerna så uppstår inte alger.

Vi hade alger en sen höst långt efter att vi slutat bada och sköta poolen. Den skulle ju ändå tömmas så vi lät den bara stå. Det tog nog ca 4 veckor innan vattnet var grönt. Det var väldigt vackert i poollampans sken mörka kvällar i oktober.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag