CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?  (läst 19323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bappelsinmannen

Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?
« skrivet: januari 27, 2013, 08:06:38:38 »
Hej, jag skall till sommaren bygga ut altangolvet och tänkte ha spa't nedsänk i samma nivå som golvet, hur har ni andra gjort för att låsa locket mot spa't? Idag så sitter ju knäppena en bit ner på sidan av spa't och det blir ju svårt att komma åt.

//Nisse

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2013, 10:01:56:56 »
Innan du sänker ned karet så fundera på hur lätt det är att gå ned och upp i bassängen i badhuset. Jämför sedan med att ha en kant att hålla sig i när man går upp och ned i en bassäng. Kanten är cirka 30-40cm över golvnivå.

Vad jag menar är att det kan vara snyggt estetiskt att ha i ett kar i samma nivå som altan men mycket opraktiskt Sänk gärna ned spat men kanske bara till cirka hälften.

I pooler finns trappa eller stege att ta sig i eller ur. I spa har du inget av det förutom sargen. I en pool gör det inget att hoppa ned  i eller dyka ned i men det går ej i ett spa.

Hade själv tänkt sänka ned mitt spa men blev avrådd på grund av svårigheten med att gå i och ur. Har inte ångrat mig att jag ej sänkte ned det.

Titta på spareklambilder så ser du att det är en trappa bredvid. Ingen trappa går ända upp till sargen utan enbart till cirka hälften.
Sänk ned till den höjden som trappan slutar på så blir det nog bäst.

Jag kan lova dig att ingen kan gå ned graciöst i ett spa som är i nivå med golvet. det blir lite som en krumbuktande kålmask som vill ta sig ned från en höjd utan att ramla med huvudet före. :)
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Tjalle

SV: Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2013, 10:44:06:06 »
Elvings tog orden ur min mun.

Du bör dessutom ha ett lock/ demonterbar del av altangolvet , så att du kan komma åt  serviceluckan

Utloggad TobiasN

  • Tobias
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Spatekniker
    • Visa profil
    • vallmovvs.se
SV: Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?
« Svar #3 skrivet: januari 31, 2013, 14:15:19:19 »
Jag som ofta ligger i leran under altanen och jobbar kan intyga att det är mer praktiskt när ett spa står uppe på en plan yta. Många glömmer att badet i sig också mår bättre av att ej vara nedsänkt, konstruktionen på badet torkar fortare när det blivit blött.
Spatekniker

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Sänka ner spabadet i altangolvet, hur fästa locket?
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2015, 13:14:40:40 »
Ja rekommendationen är ju att inte helt sänka ner badet som det står i länken i förra inlägget, men tänker du ändå köra på denna lösning så är det 2 saker som jag skulle vilja lyfta ett finger för.

1 om du ska sänka ner badet i marken är det mycket viktigt att du gör en dränering runt så att vatten inte kan bli stående runt botten eller till ock med komma in i maskin utrymmet. Har varit med om ett par haverier på grund av detta.

2 du måste som sagt var förta locket så att det inte finns någon möjlighet att det kan öppnas av någon utomstående.  Då du som du själv säger inte kan nyttja de fästband som sitter på locket så rekommenderar jag att du köper sk. Stormstraps, vilket är 2 st breda säkerhets band gjorda för att hålla kvar locket när det stormar.  Dessa kan du fästa i däcket på 2 sidor och helt enkelt dra banden över locket och säkra det mot badet när du badat klart.  Ha sett både enkla och mer avancerade lösningar på infästningen mot däcket där en del bara skruvat fast banden i trallen och en del gjort snygga öppningsbara lock som man kan lägga ner banden i när man badar.

Det viktigaste är ju ändå säkerheten att ingen ska kunna falla ner i badet på grund av att locket flyttat på sig, det andra är ju energi effektiviteten som blir lidande då locket inte ligger dikt mot badet och värmen kan komma ut med ökade energikostnader som följd.

Janne
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag