CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool-lock från Folkpool  (läst 4657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TW

  • Gäst
TW
Pool-lock från Folkpool
« skrivet: augusti 07, 2012, 12:38:16:16 »
Hej,
Är det någon därute som har erfarenheter från Pool-lock från Folkpool? Tacksam för alla egen-upplevda erfarenheter likväl som allmänna råd. Håller motorerna? Pooltäcket? Fungerar in- och utrullning bekymmersfritt? osv.

Mvh, TW

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Pool-lock från Folkpool
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2012, 15:20:05:05 »
Jag har pool-lock som överdrag. Den fungerar klockrent och är nu inne på sjätte säsongen. Jag uppskattar framför allt att den knappt kräver något underhåll. Någon gång om året så sprayar jag lite med silikonspray på de ställen där linorna löper och kollar samtidigt nivån på hydrauloljan, det är allt. Själva pooltäcket antar jag är av liknande kvalitet som för manuella överdrag.

För några år sedan råkade jag i samband med pooltömning ut för ett litet missöde, då poolsidorna råkade tryckas in några centimeter (vilket jag skrivit om här tidigare). Detta lyckades jag åtgärda, men det gick då upp för mig att överdrag som är av den typ av konstruktion som pool-lock, är rätt känsliga för sådana rörelser. Det gick helt enkelt inte att dra av eller på överdraget på vanligt sätt då avståndet mellan poolsidorna var några centimeter mindre på mitten än vid kanterna. Jag kan tänka mig att en och annan poolägare säkert har råkat ut för att poolöverdraget plötsligt har börjat fungera sämre utan att förstå varför, och att det då kan bero på små rörelser i poolsidorna/sargen, pga sättningar i marken eller annat. Detta gäller det alltså att vara uppmärksam på.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

TW

  • Gäst
TW
SV: Pool-lock från Folkpool
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2012, 09:41:34:34 »
Hej,
Stort tack för dina synpunkter och erfarenheter. Det blev jättefint och mkt bra bilder du tagit för hela projektet. Kul att se.
Du lade pordrän mot plywoodskivorna såg jag. Blir det inte blött mellan plywood och pordränskivan då? En annan kanske dum fråga; Pump och filter står i marknivå, behöver det alltså inte stå under poolens vattennivå?
Mvh, TW

TW

  • Gäst
TW
SV: Pool-lock från Folkpool
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2012, 09:44:25:25 »
Hej igen,
Missade den viktigaste frågan; Hur löser man problemet om poolsidorna har rört sig som du beskrev pga marksättning eller tömning av poolen?
Mvh, TW

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool-lock från Folkpool
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2012, 11:50:10:10 »
Vad gäller pordrän är det väl snarare tvärtom, skivan blir väldigt torr.

http://www.pordran.se/pordranskivan
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Ingvar

SV: Pool-lock från Folkpool
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2012, 12:53:56:56 »
Marken sluttar något bort mot poolrummet, så pumpen kommer nätt och jämt under vattennivån.

Att räta ut poolsidorna är inget roligt jobb. Först ser man till att poolen är maximalt fylld med vatten, sedan får man gräva ut längs med sidorna tills poolsidorna rätar ut sig själva, och därefter återfylla igen. Det funkade bra för mig efter att ha grävt ca 60cm djupa diken, som jag sen återfyllde.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag