Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket ska jag välja?  (läst 35355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PhotoJoe

Vilket ska jag välja?
« skrivet: maj 28, 2012, 11:17:56:56 »
Står i valet och kvalet nu när det gäller att inhandla ett utespa.
Jag står och väljer mellan följande två modeller:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/utomhusprodukter/utomhusspan/swebad-mercury-v2
http://www.trademax.se/spa-och-pool/spabad-utespa/elite-plaza-spa-utespa

Har även tittat på den billigare Plaza-modellen, men jag vet inte:
http://www.trademax.se/spa-och-pool/spabad-utespa/plaza-spa-utespa

Jag ska ha det ståendes på altanen och tidigare hade vi en vedeldad badtunna nedsänkt i den. Håller just nu i skrivande stund på att sätta igen hålet (225x235 cm) med murblock i botten som står på stenplattor och sen har jag satt sju stycken reglar i 45x220 mm med C/C300 mm, ovanpå det är det vanlig trall 22x95 mm. Det borde väl klara en vikt på 500 kg per kvadratmeter?

Poolgiganten

Utloggad Badgubben

  • Poolen är skön när det är varmt ute
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2012, 18:32:44:44 »
Har du tittat hos någon av dom större märkena. Kolla att det finns reservdelar, service killar, osv. Hur ser garantierna ut?
Isoleringen är viktig. Vad gör att du har fastnat för dom två modellerna?

/gubben
Erik

Utloggad PhotoJoe

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2012, 08:14:18:18 »
Har du tittat hos någon av dom större märkena. Kolla att det finns reservdelar, service killar, osv. Hur ser garantierna ut?
Isoleringen är viktig. Vad gör att du har fastnat för dom två modellerna?

/gubben

Ge mig tips på andra utespa, jag är öppen för förslag. Budgeten är nånstans runt 50k.
Att jag valt ut dessa två är helt enkelt att man får mycket för pengarna, anser jag.
Utespa:t kommer användas av två vuxna och tre barn för det mesta.
Bifogar bild på bjälklaget innan trallen skruvats på. Åsikter?

Utloggad Matt_S

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2012, 08:40:07:07 »
Angående spaval, kolla på någon stor tillverkare med lokal serviceorganisation. Kanske dom har något erbjudande eller demobad att sälja ut.

Regelverket ser bra ut, men det ser ut som att du inte har tryckt virke? Det är ett måste, framförallt under ett bad. Dessutom bör du ha tjärpapp mellan sten och trä.

Utloggad Steffe

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2012, 09:31:04:04 »
Jag citerar mig själv från en liknande tråd, se nedan.

Citera
Mina råd är följande:

- Köp spamärke där du vet att du kan köpa reservdelar och tillbehör även om 10 år. Dvs. satsa på en stabil leverantör/spamärke. Ditt spa kommer någon gång gå sönder och har man då köpt av någon lirare som endast importerat själv osv. så får kan man problem om de upphör med sin verksamhet.

- Vad har leverantören för garantier och vad finns det för möjligheter till service. Som sagt var, ett spa kan alltid gå sönder. Kommer då spaleverantören ut och reparerar eller hur fungerar det?

- Provsitt innan du köper så att du vet att det passar dig. Åk runt till dem leverantörer som finns där du bor.

- Bestämt dig för typ av utformning. Dvs. skall du endast ha sittplatser eller skall det vara någon/några liggplatser också (jag har själv 1 st. liggplats vilket jag tycker är gött).

- Jag rekommendrar separat cirkulationspump så att du har kontinuerlig cirkulation. Stillastånde vatten +38°C är inte bra.

- Jag rekommenderar LED-belysning. Förhöjer badkänslan enormt när man badar kvällsid (jag badar mest när det är mörkt ute).

- Jag rekommenderar ozonrening om möjligt -> underlättar desinficeringen.

- jag rekommenderar kabinett i komposit istället för riktigt trä -> i princip underhållsfritt.

Sen när det gäller massage osv. så beror det på hur viktigt du tycker det är. Jag har bland de bättre massageutföranden på marknaden i mitt spa, men jag använder det sällan (skulle lika väl kunnat välja bort massage helt då jag ändå så bara badar lugnt och lyssnar på musik, men frugan tycker uppenbarligen sånt är jätteviktigt). Bästa massagesätet tycker jag dock är det sätet med 4 st. stora munstycken sitter vilket medför att jag tycker att säljarnas snack angående antalet munstycken i ett säte är egalt när det gäller kvaliteten på den upplevda massagen. Det är vattnets rörelse som är viktig.


Vad man skall komma ihåg är att ett billigt spa kan bli väldigt dyrt i längden. Tex, utifall importören upphör med sin verksamhet efter några år. Då står man där utan möjligheten att köpa reservdelar. Någon/några delar i ditt spa kommer att gå sönder oavsett vem du köper av, det kan man vara säker på.

Att man i spabranschen slår rekord i nedsatta priser p.g.a. att det bluffas med var som är "normalpris" är något man kan vara uppmärksammad på. Alltså, står det att det normapriset är 89 000 kr, men nu är varan nedsatt till 49 000 kr så är det egentliga normalpriset 49 000 kr. Normalprisret är bara något försäljaren hittar på för att kunden skall tro att de gör en bra deal.

Utloggad PhotoJoe

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2012, 09:37:59:59 »
Angående spaval, kolla på någon stor tillverkare med lokal serviceorganisation. Kanske dom har något erbjudande eller demobad att sälja ut.

Regelverket ser bra ut, men det ser ut som att du inte har tryckt virke? Det är ett måste, framförallt under ett bad. Dessutom bör du ha tjärpapp mellan sten och trä.

Man måste inte ha tryckt virke men man bör och jag kommer ha tjärpapp på murblocken. Har inte pallat upp under reglarna än, tjärpapp och trall kommer ligga mellan reglar och murblock.

Utloggad PhotoJoe

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2012, 09:55:38:38 »
Jag citerar mig själv från en liknande tråd, se nedan.
 

Vad man skall komma ihåg är att ett billigt spa kan bli väldigt dyrt i längden. Tex, utifall importören upphör med sin verksamhet efter några år. Då står man där utan möjligheten att köpa reservdelar. Någon/några delar i ditt spa kommer att gå sönder oavsett vem du köper av, det kan man vara säker på.

Att man i spabranschen slår rekord i nedsatta priser p.g.a. att det bluffas med var som är "normalpris" är något man kan vara uppmärksammad på. Alltså, står det att det normapriset är 89 000 kr, men nu är varan nedsatt till 49 000 kr så är det egentliga normalpriset 49 000 kr. Normalprisret är bara något försäljaren hittar på för att kunden skall tro att de gör en bra deal.

Jättebra svar, tack! Mercury V2 säljs av Swebad genom Tretti.se bland annat. Vad är det som säger att ett utespa från dem eller Bauhaus (Camargue/DenForm) skulle vara sämre eller bättre än ett från t.ex. Poolkungen och/eller Folkpool?
http://www.bauhaus.se/webshop/garden/utomhusspa/camargue-alessio-utomhusspa.html

Utloggad Steffe

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2012, 10:23:40:40 »
Nu var det ett bra tag sedan jag köpte mitt spa och sonderade marknaden så jag kan nog inte uttala mig ingående angående just de du hänvisade till. Spontant känns det inte som att Bauhaus går i konkurs och lägger ned sin verksamhet den närmsta tiden dock.  ;).

Jag tycker i alla fall att du skall provsitta innan du köper. Tänk om du köper ett som du inte provsatt och så sitter nackkuddarna i ryggen på dig för att det inte är tillräckligt djupa säten. Tänk om du köper ett med liggdel och märker att när du väl får det så får du sitta med knäna vikta för att den inte var tillräckligt stor med tanke å din längd.

Fördelen om du köper ett kar för 50 kkr hos Folkpool eller dylikt är väl att då har du antagligen köpt det av en lokal handlare med lokal service. Folkpool lär väl med sina 40 år i branschen ej heller lägga ned sin verksamhet den närmsta tiden. Bra service är ovärderligt.

Man skall dock komma ihåg att badupplevelsen i ett billigt spa kan ju vara minst lika bra som i dyrt.

En annan sak jag skulle vilja rekommendera är att köpa ett spa vars insida är vitmarmorerad eller i alla fall vitt. Speciellt om du skall ha LED-belysning.

Utloggad Matt_S

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2012, 10:29:36:36 »
Man måste inte ha tryckt virke men man bör och jag kommer ha tjärpapp på murblocken.

Helt sant, man kan ju köra obehandlat utomhus om man vill :-)

Utloggad Matt_S

SV: Vilket ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2012, 10:37:33:33 »
Bauhaus har såvitt jag vet ingen egen serviceorganisation och det är den enda återförsäljaren av Camargue. Så det skulle gå bort bara av den anledningen för min del.

Angående insidan, belysning funkar bra även i kar som inte har vit insida. Det finns en nackdel med en vit insida och det är att allt i karet som inte är vitt syns väldigt bra. Jag har ett vitt bubbelbad inomhus och skulle inte vilja ha det ute.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag