VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tänka på när man bygger pumphus?  (läst 69751 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theodor

Tänka på när man bygger pumphus?
« skrivet: april 03, 2010, 18:54:16:16 »
Hej!

Har ni tips på hur man ska göra, eller vad man ska tänka på när man ska bygga ett pumphus? Är det någon som har bilder så att man kan få lite tips? Tacksam för alla svar!! Hur stort behöver det vara? Behövs det vara isolerat? Behöver man gjuta en platta på mark? Är nybörjare, kan ingentng om detta.

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #1 skrivet: april 03, 2010, 21:02:14:14 »
Byggde ett teknikhus i höstas. ca 2 * 3 meter stort, byggde helt i tryckat trä. Även panel. Var knappt märkbart dyrare att köra med tryckat 100 % (tror jag lade ut ca 5000-6000 kronor på material, samt några timmar skruvande). Men känns bra nu när det nästan är klart. Hur som helst, jag ställde den på 6 betongplintar, från byggmax. sen placerade jag några lecablock med en skiva markisolering ovanpå som grund för maskiner. På detta har jag sedan lagt pump & jetstream-motor. Tänkte att ev vibrationer inte ska fortplanta sig så det låter som en gitarrlåda. Har även lagt isolering (frigolit) runt om maskinerna. Vill minimera ljudstörningar när man ändå slår upp ett litet hus.

Byggde även med asfaltboard-plattor innanför panelen. Den isolerar en del och förhoppningsvis plockar upp ljud.

Bilden nedan när det var halvklart.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Theodor

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2010, 08:02:28:28 »
Hej!
Tack för ditt svar! Vilket fint maskinrum. Hur stort är det? Hur nära poolen är det? Måste man bygga huset nedanför poolen?

Utloggad rsjowa

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #3 skrivet: april 04, 2010, 09:29:28:28 »
Jag har delat in utrymmet i 3 delar.
- den del där maskiner står (framkant på bilden) är ca 150 cm * 80 cm.
- Bakom väggen där elen är står värmepump i samma storlek. Men utan väggar bara tak. VP vill ju ha helt fritt utomhus för den ska må bra.
- En större del på 150 cm * 160 cm där sandfilter står. Samt där annat smått o gott kan förvaras till poolen. Lite kemikalier, badleksaker osv.

Huset är ju byggt i marknivå, du behöver inte förlägga pump eller jetstream under vattenyta om det är hyggligt nära. Jag har mitt ca 3,5 meter från poolen.

Tror du kan lägga pump ganska långt från poolen, även om det är mer optimalt med närhet. Jetstream är nog mer kritisk med avstånd. Jag tänkte först göra mitt maskinrum i befintligt hus, ca 17 meter från poolen. Det hade gått bra sa min montör såvida vi inte hade haft jetstreamen.

Lycka till!
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Theodor

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #4 skrivet: april 04, 2010, 11:40:55:55 »
Hej!
Vi hade tänkt att bygga pumphuset ca 4-5 meter från poolen. Problemet är att där huset ska stå går det upp en liten slänt från poolen. Tror du att man måste gräva ner huset för att komma i nivå med vattenytan. Det skiljer väl sig ca 30 cm uppåt i slänten.

Utloggad rsjowa

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #5 skrivet: april 04, 2010, 18:30:48:48 »
Hmm, jadu. Det kan jag nog inte svara på, men torde finnas andra här med mer erfarenhet. Finns nog dom som avråder och likaså andra som säger det går bra. Men spontant, 30 cm är ju inte så mycket att bråka om känns det som...
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #6 skrivet: april 04, 2010, 19:47:39:39 »
Hej!
Vi hade tänkt att bygga pumphuset ca 4-5 meter från poolen. Problemet är att där huset ska stå går det upp en liten slänt från poolen. Tror du att man måste gräva ner huset för att komma i nivå med vattenytan. Det skiljer väl sig ca 30 cm uppåt i slänten.

Vi har vårt pumphus ca 1,5 meter ÖVER poolen, så har vi haft i ca 3 år och det har fungerat fint. Finns säkert en massa saker som kan hända på grund av detta men inget som vi har märkt av ännu!

Varje år när man startar poolen så fyller vi vatten via pumpen ner i slangen så att vi minimerar risken för att den ska stå och suga utan att få vattenkylning för länge!

Så 30 cm känns som att det borde gå hur bra som helst!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #7 skrivet: april 04, 2010, 20:37:17:17 »
Glöm inte att tänka att vattnet från backspolningen skall ha någonstans att ta vägen när du bygger pumphus. Håller med lundberg, har min ca 20cm ovanför o har inga problem.

Men något form av säkerhetssystem för att förhindra att pumpen går torr kan vara värt att ha, en enkel tryckströmbrytare fixar detta.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Theodor

SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #8 skrivet: april 05, 2010, 15:18:00:00 »
Ska börja bygga pumphuset i dagarna. Bara det blir lite bättre väder. Tror ni det funkar med ett par stenplattor närmast marken, eller måste man gjuta? Vad rek ni att man har för golv inut?

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Tänka på när man bygger pumphus?
« Svar #9 skrivet: april 05, 2010, 19:25:27:27 »
Ska börja bygga pumphuset i dagarna. Bara det blir lite bättre väder. Tror ni det funkar med ett par stenplattor närmast marken, eller måste man gjuta? Vad rek ni att man har för golv inut?

Trägolv går väl bra? Tänk på att det blir risk för att du bygger en resonanslåda! Då kan pumpen bli ganska störande faktiskt.
Så blev det för mig när jag byggde första poolhuset!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan