CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: luftmassage kall  (läst 5841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mangebest

luftmassage kall
« skrivet: januari 02, 2009, 13:01:21:21 »
hej
köp ett spa med både vattenmassage och luftmassage. Nu under vintern så blir munstyckena till luftmassagen riktigt kalla när massagen är igång så vi tycker inte vi kan använda luftmassagen.
Fel eller har fler av er uppfattningen att det är så. tillverkaren verkar inte ha förståelse.
Martin

Poolgiganten

Utloggad macman

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har spabad, Hydropool Serenity 5000
    • Visa profil
SV: luftmassage kall
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2009, 12:36:23:23 »
Hej
Jag blev rekommenderad av min försäljare att inte köpa ett spa med luftmassage pga detta, samt att det drar onödigt mycket el på vintern eftersom det även kyler ned vattnet.

Utloggad Poolhajen

SV: luftmassage kall
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2009, 21:21:25:25 »
Beroende på modell och utförande kan man ibland strypa en del av lufttillförseln till luftmassagepumpen. Det blir ungefär samma effekt som att hålla för en del av en hårfön, mindre luft passerar men den som passerar blir desto varmare.
En del pumpar har justering för detta, andra har extra bakstycken man kan köpa till. Kolla med leverantören men tro inte på dom bara för att du får ett nej utan undersök även konstruktionen själv.

/ Poolhajen

Utloggad oby1

SV: luftmassage kall
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2009, 21:28:07:07 »
Ja, jag måste nog säga att jag inte heller fattar. Vi har badat en hel del i vintras och har alltid luftpumpen påslagen. Själklart går temperaturen ner en halv till en grad något snabbare än annars, men luften känns aldrig kall. Har vi haft luft/vattenpumpar avslagna en stund däremot, känner man när det är kallt ute att just vid uppstart av pumparna, att vatten och luft är några grader - under ca 2-4 sekunder.

Kanske beror det på att vi bor i Skåne, med spa:et inbyggt i verandan? Kan nog tänka mig att det skulle kunna vara rätt kall luft om man bor typ i Norrland och vill bada när det är >10 minus. Du får väl isolera bättre, med typ 1m tjock frigolit runtom :-) - skojar bara, men typ någon form av tilläggsisolering borde väl ändå kunna funka i ditt fall!?

Jag vet inte om det är lämpligt att skumma rören själv... - typisk dålig stil av leverantören att inte vilja hjälpa dig - i a f med råd och tips. -Men... som vanligt är det säkert en försäljare som inte eg bryr sig om sina kunder utan bara vill tjäna en massa pengar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: luftmassage kall
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2009, 21:41:23:23 »
Den luft som blåses in i ett SPA är väl alltid "kall", var skulle de annars ta luften ifrån, den luft som blåses in tas ju direkt ur uteluften och värms bara av den värme som själva luftpumpen genererar = nästan inget alls.
I vårt Spa upplever jag också att själva munstycket känns lite kallt, men inte att luften känns kall, iofs har jag bara haft spabadet under sommarmånaderna, så jag vet inte hur det känns på vintern...

När det är kallt ute skall man nog minimera användandet av luft, och köra mest på massage (vatten) för att inte känna att det kyler.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Poolhajen

SV: luftmassage kall
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2009, 14:49:51:51 »
Den luft som blåses in i ett SPA är väl alltid "kall", var skulle de annars ta luften ifrån, den luft som blåses in tas ju direkt ur uteluften och värms bara av den värme som själva luftpumpen genererar = nästan inget alls.

Nej så är det inte. Luftblåsaren har vanligtvis värmeslingor som värmer luften, precis som jag tidigare i denna tråd liknade den vid en hårfön. Detta är just för att den inte skall kyla vattnet. I ett välbyggt spabad där konstruktören tänkt till lite är ytterväggarna dessutom isolerade så att vattenpumparnas egenvärme används av luftpumpen och på så sätt vinner man ytterligare lite värme.


/HW

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: luftmassage kall
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2009, 07:23:24:24 »
Just detta har en tillverkare, Arctic Spa, påtalat för mig. Deras sätt att isolera skiljer sig från många andra då de isolerar själva kabinettet och inte sprutar hela tomrummet med skum. Därigenom så  får man ett utrymme mellan spaskalet och ytterväggarna. Där håller luften typ 30 grader och där hämtas då även luften till massagen. Hur detta fungerar i praktiken har jag dock ingen erfarenhet av, men någon kanske vet?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag