VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Oljud från pump!!  (läst 4099 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomaslakers

Oljud från pump!!
« skrivet: maj 31, 2008, 07:23:30:30 »
Hej!

Efter att jag back spolat igår så startade jag om pumpen, blev ganska chockad då det riktigt "skriker" från pumpen, stannade omgående och provade igen sama sak men nu lätt jag den gå några sekunder till och då slutade detta riktigt skrikande ljudet.
Men detta ljudet kommer varje gång jag startar upp cirkulationen och det har inte varit så innan, jag tycker även att ljudet då den går som den skall har blivit några dicibel högre.

Detta kan inte vara som det ska och jag är faktiskt orolig varje gång jag sätter på den nu, är det någon som har haft sama problem eller vet vad det kan bero på så vore jag mycket tacksam för svar.

Pumpen är en victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Oljud från pump!!
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2008, 08:00:42:42 »
Hej,

Verkar vara kullagren, då skriker det till och från

Utloggad thomaslakers

SV: Oljud från pump!!
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2008, 08:16:12:12 »
God morgon Suezen!

Tack för att du tar dig tid att svarar, pumpen är bara ett år gammal och tycker att det skall hålla längre, men det kanske är vanligt att dessa går, skall kontakta säljaren under dagen.

Som jag sa så är det precis vid uppstar sen tar han vatten och det slutar, vet du om dessa lager är svåra att byta? vill inte gärna ta bort pumpen om det går att undvika.

Mvh Thomas
Poolstore 4x10x1,5 med trappa Roman end classic 3,0x110, byggnadsår 2007 ej helt klar och blir det nog aldrig,Värmer med gullberg&jansson 13,8kw + VP CTC Eco heat 8,5 + vvx  Pahlens 75kw, rening sandfilter 600, pump victoria 3 fas 0,76kw, 1hk

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Oljud från pump!!
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2008, 09:38:44:44 »
Hej,

Hade oljud från min Astral pump efter ca ett år, det blev byte på garantin. En pump skall definitivt hålla mer än ett år.
Sen måste man läsa det finstilta i garantin, vissa pumpar gäller inte garantin vid kontinuerlig drift. Konstig men så verkar det vara,
poolpumpar boder ju alltid vara konstruerade för kontinuerlig drift. Kolla också temperaturen där pumpen står. Det får inte bli för varmt,
återigen med ref till minpump så klarar den max 40 grader, står den i ett litet utrymme så kan det lätt bli varmare.

Funderar på att sätta insug för luft till cirkulationspumpen vid VP:n för att hämta kyla på det viset.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Oljud från pump!!
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2008, 10:23:58:58 »
hej thomaslakers
du kan väl kontrollera om axeln i pumpen går trögt eller lätt.
Viktigt! slå av strömmen till pumpen om du sedan tar av locket och går in från filtersidan, tar ur korgen så kan du snurra på axeln för hand.
Jag hade tidigare pool i Spanien och där gick pumpen kontinuerligt 10 mån/år
resultatet blev att jag fick nästan byta lagren varje år kostade c:a 1000 kr
om man är händig går det säkert att byta själv annars tror jag det är billigare att anlita en rörkrökare i stället för poolfolk.

lycka till // carlos <sol>
« Senast ändrad: maj 31, 2008, 12:12:57:57 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan