CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur sänka ph och höja Alkaliniteten i ett spa utan att den ena påverkar den andra?  (läst 11555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenneth

Hur sänker man ph och höjer Alkaliniteten i ett spa utan att den ena påverkar den andra?

Finns det vissa pollkemikalietillverkare som är bättre än andra? Några knep?

Problembeskrivning:
Jag har ett Viskan Spa (Ekerö) på 1715 liter (köpt i våras), det badas ca 4 personer i veckan (ett badx4 i en timme). Jag har bytt och tvättat filter enligt instruktion och mäter ph och alkalinitet nästan varje dag. Jag har provat flera mätutrustingar och har en hel del åsikter - mer om detta finns på följande länk:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11415.20
Jag har bla digital AquaCheck TrueTest (använder oftast), JBL dropptest (för akvarier som enbart visar ph), en Scuba II (mycket tidskrävande och dyr metod) samt provat stickor som inte läses av digitalt från AquaChek och från Lamotte. Generellt kan jag säga att JBL dropptest visar mest konsekvent men ligger nästan alltid 0,3 under AquaCheck TrueTest vid samtidiga mätningar. Det är en ganska stor differens. Vet inte vem som har rätt.

Vattnet i mitt spa är kommunalt och har ett värde innan det kommer i spat på  ph 8,2, Alkalinitet 140 och en hårdhet på 9 (250 ppm) (dvs medelhårt vatten på gränsen till hårt). Jag har en avhärdare (ger helt avkalkat vatten) men den kopplar jag förbi för att ge vattnet en hårdhet (som det ju tydligen ska ha). Jag kör klor (och ibland aktivt syre) enligt instruktionerna på burken. Jag bytte vatten för två veckor sedan och började om men jag ser att jag har samma problem som tidigare. Ska jag åtgärda ph så får jag problem med Alkaliniteten - eller tvärtom.

Mitt grundproblem är att jag i 90% av fallen behöver sänka ph och eller höja Alkaliniteten (oftast behov av att åtgärda dem båda samtidigt). När jag gör det ena så påverkas det andra. Alla instruktioner tycks utgå från att man bara behöver åtgärda den ena. Men om jag tex tillför 1 dl Ph-  så sjunker Ph med 0,78 och Alkaliniteten sjunker också med -67. Om jag sedan vill höja Alkaliniteten och tillför 1 dl Alkalinitet up så höjs Alkaliniteten med 70 och samtidigt höjs Ph med 0,8. Som ni ser tar dessa värden nästan ut varandra och den ende som blir glad är spakemikalietillverkaren och affären jag köper dem i. Mina mått är visserligen höga, jag brukar använda lägre doser i flera omgångar men jag är noga med att mäta och effekterna ovan är uträckande utifrån ca många faktiska mätresultat.

Är det någon som har en lösning?
Har jag fel grejer?

Hittills har jag använt kemikalier från Delphin och Lacoform. Dessa rekommenderar en Alkalinitet på 100 (80-120) och ett ph på 7,2 (7,0-7,4). De har exakt samma burkar och instruktioner så jag gissar nästan att det är samma saker i burkarna bara olika företag som marknadsför samma produkt. Är Nitor eller Folkpols grejer bättre? Nitor och Folkpool rekommenderar något högre ph (7,2 -7,6) men har i övrigt samma rekommendation för Alkaliniteten (80-120).

Eller ligger felet på något annat plan? Eller är det bara ett problem som alla har och som jag bara har att acceptera?
« Senast ändrad: september 08, 2015, 13:27:38:38 av KenMac »

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
Tror nog alla råkat ut för detta nån gång, men det är bara att jobba sig neråt med PH minus för att sänka PH och sedan höja Alkaniteten i små steg. Alka upp påverkar PH betydligt mindre än vad PH minus påverkar Alkaniteten.

Låt det bara gå minst 30 minuter innan du testar och justerar värdena, och jobba bara med ett värde åt gången annars så vet du aldrig vad som kommer att hända.

Små doser och lite tid är vad som krävs för att lyckas, samt givetvis ett mätinstrument som man kan lita på, som ger samma resultat om man mäter samma vatten t.ex 3 gånger på raken.  Får du inte samma värde på mätningarna av samma vatten ,byt mätmetod.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Kenneth

Tack för svar!

Har du någon åsikt om vilken mätmetod som är bäst (märke). Jag har som sagt två digitala (AquaCheck TrueTest och Scuba II) och två vanliga stirps och ett dropptest (JBL). Vilken föredrar du?
Har du märkt någon skillnad på olika Spakemikalieleverantörer (eller är alla ungefär lika bra)?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Släng Aquan på en gång är mitt råd.

Utloggad Kenneth

Det verkar som att många stångas med detta problem och att det inte finns någon bra lösning. Det blir en rundgång.

Kanske ligger problemet i att rekommendationen är fel. Dvs att det är ingen ide att försöka nå Alalinitet på 100 och ett ph på 7,2. För om man når dit med massor tandgnisslan och burkvis av kemi i spat så kommer ph att börja stiga igen (eftersom Alkaliniteten är för hög i förhållande till ph:t).

På denna tråd beskrivs det som att det är bättre att satsa på rätt ph och strunta i att Alkaliniteten inte ligger på rätt nivå. 100 är för högt i förhållande till ph och kommer bara att leda till att ph höjs (om man envisas med att ha Alkaliniteten på rätt nivå (dvs 80-120). Bättre då att ha ph inom rätt intervall och acceptera en Alkalinitet under intervallet.

Obs: detta är inte min förklaringsmodell (men en förklaring som i alla fall stämmer med vad jag upplever när det gäller att hitta jämvikt i ph/TA).

http://www.poolspaforum.com/forum/index.php?showtopic=13634&st=0
« Senast ändrad: september 07, 2015, 13:36:53:53 av KenMac »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mitt vatten ligger stabilt på 7,6. Inte optimalt men inom gränserna. Då ser jag inget skäl till att försöka jobba för att få allt exakt.

Kanske ska tillägga att det gäller min pool.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag