VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex  (läst 3820 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ChristianBad

  • Gäst
ChristianBad
Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« skrivet: juni 12, 2015, 15:42:34:34 »
Hej.
Haft vatten i över vintern. Smuts på botten men vattnet var ändå klart.
Nu chockklorade och satt på reningen. Patronfilter. Dagen efter så är vattnet gröngrumligt,kanske lite blågröntgrumligt.

Hade förmodligen i för mycket chockklor,kan det vara förklaringen? Men sen så kollade jag klorhalten igen och då var det perfekt klorhalt. Så då chockklorade jag nu igen och håller tummarna.
Är ca 16 m3 vatten i poolen. När kan chockkloret tänkas ha gjort sitt?

Bor på landet så jag är inte sugen på att tömma poolen då det blir jobbigt med egen brunn att fylla upp vatten igen. Men måste jag så måste jag.

Om ni känner igen problemet och jag måste tömma poolen,måste jag tömma den helt? Eller kan jag tömma den till viss del och sen fylla på nytt vatten?

Tack på förhand!!

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2015, 17:27:16:16 »
Patronfilter är djävulens påfund , där har du problemet

ChristianBad

  • Gäst
ChristianBad
SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2015, 10:08:12:12 »
Har chockklorat tre gånger på tre dygn. Händer inte ett smack.
Kör flockningsmedel nu och dammsuger innan jag sätter igång patronfiltret igen. Om inte ens det kommer hjälpa så är det bara att tömma,alltså?

Alla säger alger. Men tycker inte det är "slemmig" på poolens sidor. Kan det ändå vara alger? Och ska det inte bli en liten skillnad iaf efter tre gångers chockklorering?

Är ju en intexpool så det finns ingen koppar i ledningar och så. Är isåfall från huset?
Har haft poolen i 3-4 säsonger och aldrig råkat ut för det här.

Ska köpa mig en sandfilterpump men just nu tar det ca en vecka innan den kommer hem.

Tack än en gång!

Utloggad TommyC

SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2015, 10:48:38:38 »
Gör du rent patronfiltret? Fastar det nån skit där? Om inte så får du aldrig bort det grumliga.

Är det bara lite grönt så går det väl att bada ändå om man är riktigt badsugen men man ska undvika kallsupar. Vi provbadade en sen kväll på hösten långt efter att vi stängt av cirkulationen. Vattnet hade en väldigt vacker grön nyans som gjorde sig väldigt bra i skenet av poollampan. Kallt var det men vi hade inmundigat ganska mycket värmande drycker innan så det funkade bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

ChristianBad

  • Gäst
ChristianBad
SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2015, 11:37:28:28 »
Vattnet har lite karibisk känsla,men grumligt. Skulle säkert gå att bada i men som sagt,väldigt grumligt.
Det är ingen fara för värmepumpen om vattnet är lite gröngrumligt?
Har bytt filter två gånger på fyra dagar. Byter ofta nu i början för att få så bra effekt som möjligt.
Har som sagt haft i flockningsmedel nu så får se hur det ser ut efter det.

Men säg att det nu är alger. Jag kör chockklor varje dag. Byter filter. Hur länge ska man försöka innan man ger upp och byter vatten?

Sen om filtret inte blir så smutsigt och vattnet fortsätter vara grönt. Kan det vara så enkelt att det skulle kunna lösas av ett sandfilter?

Tack!

Utloggad TommyC

SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2015, 11:45:56:56 »
Kloret misslyckas aldrig med att döda algerna så det slutar växa förutsatt att koncentrationen av klor hålls tillräckligt hög tillräckligt länge d v s tills algerna är döda.

Det är bra att skaffa något t ex teststickor för att kunna mäta och hålla koll på klorhalten.

Om filtret inte blir så smutsigt men vattnet fortfarande är grumligt så tyder det på att filtret släpper igenom det som det borde fånga upp. Då är det nog dags att byta till sandfilter. Är vattnet grönt så finns det alger som inte är döda än. Hade det varit koppar från husets ledningar så borde du ha sett det tidigare år så det lutar väl mest åt alger.

Sandfilter och fortsatt klorering med koll på klorhalten kommer att ge klart vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

ChristianBad

  • Gäst
ChristianBad
SV: Gröngrumligt vatten,ovanmarkspool. Intex
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2015, 12:15:12:12 »
Tackar!
Då kvarstår bara beslutet vilken sandfilterpump som ska införskaffas.
Är som sagt en intex och lär väl fungera bra med en intex sandfilterpump för 10 000l/tim. Men info än så får man inte på leksakssidorna =)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag