CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma poolvatten med luft?  (läst 1504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Värma poolvatten med luft?
« skrivet: juli 20, 2019, 19:42:55:55 »
Jag har pool med pooltak. Luften under pooltaket kan bli 50 grader varm en solig dag, men denna värme sprider sig dåligt till vattnet. Finns det något enkelt sätt att bättra på värmen i poolvattnet? Funderade på någon form av vattenfall eller fontän inne under taket, kanske som bilderna nederst. Eller hjälper detta bara till med att öka avdunstningen och därmed nerkylningen av poolen?
Ös nu på med alla era tips och idéer.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Värma poolvatten med luft?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2019, 20:37:08:08 »
Har du cirkulationen på? Jag kör ingen värmepump när det är så här varmt, det blir ändå 31-32 i poolen..,,,
« Senast ändrad: juli 20, 2019, 20:44:37:37 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Värma poolvatten med luft?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2019, 20:44:20:20 »
.....du får ju också tänka på att luften under taket inte innehåller jättemycket energi, värmekapacitiviteten för luft är en fjärdedel av den för vatten, och du kan bara ta delar av energin inna luften ändå blir kallare än vattnet.... så utan att eäkna på det säger magkänslan att det inte finns så mycket att tjäna på detta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Stridis2

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Värma poolvatten med luft?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2019, 14:05:40:40 »
Jag har inte cirkulationen igång hela tiden, oftast bara i samband med bad. Men jag märker ingen större temperaturskillnad i topp respektive botten av poolen, och absolut inte som när man bara hade bubbelplast på. Då var toppen jättevarm medan några cm ner så märktes en kraftig sänkning av temperaturen. Tror ni att cirkulation på dagtid hade hjälpt till att öka temperaturen? Eftersom stommens sidor är oisolerade tror jag det är kontraproduktivt att ha cirkulation på över natten.

Jag har hört en takägare som även hade bubbelplasten på. Hur gör andra? Skulle detta öka temperaturen något nämnvärt?

Jag är väl medveten om luftens lägre energiinnehåll, men jag har fått för mig att ett pooltak eller växthus får samma fenomen som en VP, att ju mindre temperaturskillnad det är mellan in- och utsida desto effektivare är det. När man nått en viss temperaturskillnad så är förlusterna lika stora som ökningen av solstrålningen. Om man då hade kunnat kyla inneluften med poolvattnet så borde växthuseffekten öka tänkte jag.
Pool: JF Fritid storpool 7,6 * 4,5 * 1,32 meter
Hayward sandfilter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Värma poolvatten med luft?
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2019, 15:06:50:50 »
Jag har hört en takägare som även hade bubbelplasten på. Hur gör andra? Skulle detta öka temperaturen något nämnvärt?

Jag har ingen bubbelplast. Första tanken är väl att det minskar avdunstningen som kyler vattnet. Men har inte lagt ner någon direkt tid på funderingen så jag kanske har fel.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad salle40

SV: Värma poolvatten med luft?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2019, 10:50:55:55 »
Om ni har cirkulationspumpen på hela tiden så tror jag att ni kan få betydligt varmare vatten. Rikta bara den ner mot botten där den kan röra om den kalla vatten och flytta uppåt så märker ni nog skillnad.
Stillastående vatten isolerar och det blir bara toppen som är varm. Cirkulationen gör att hela vatten agerar värmeväxlaren och tar vara på värmen från den varma luften.
Mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag