CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För låg klorhalt i poolen enligt stickor men automatiken (TriPro) säger ok?  (läst 4968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lear76

Hej,

jag hör med saltklorinator Zodiac med TriPro som automatiskt justerar pH och ACL. Har ACL på nivå 2 enligt rekommendationerna i manualen och pH på 7.3.

Allt verkar fungera ok. Vattnet är klart och fint och jag ser ingen tendens till algbildning. Det enda som stör mig är att när jag mäter med AquaChek-stickorna så visar både totalt klor och fritt klor 0 (eller nästan 0, det är lite svårt att tolka färgerna). Alla andra värden ok.

Beror detta på att det är nån annan typ av klor som genereras med saltklorinatorn jämfört med klorpuckar? Sätter jag i lite Actionchock som ingick i poolpaketet syns det direkt på stickorna samtidigt som TriPro meddelar "ACL high" och tar paus i klorproduktionen.
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Poolgiganten

Utloggad TommyC

Då har du kanske fått till optimal inställning. Klorhalten är då bara hög lokalt i klorinatorn och knappt mätbar i poolen. Det har diskuterats bl a här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7121.0;all
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Trollmann

Vad har du för poolskydd? med klorinator skall du kunna ha lägre klorhalt i poolen jämfört med när man använder puckar, men du skall kunna mäta klormängden ändå.
Det som kan vara är att du antingen inte har CYA i alls och solen förbrukar allt fritt klor. CYA fungerar som solskydd för kloret och med klorinator brukar det finnas en tillverkarrekommendation. För min Hayward är det 60-80. Har du pooltak så bryts det inte ner lika snabbt dock
Det som också kan vara är att dina aquacheck stickor inte är att lite på, prova med ett bra droppsystem istället. Jag änvände förut aquacheck digital och det stämnde inte nämnvärt ifall man jämför med ett bra droppstystem. Så den kanske inte klarar att mäta ditt låga klor
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad lear76

Hej, just nu har jag inget poolskydd alls. Ska montera pooltaket (Folkpool Briljant) om ca två veckor. Har inte heller lagt till nåt CYA eftersom jag inte visste om man ska ha i sådant när man har pooltak på kommande.

Det kom heller inte med nån CYA i Folkpools kemikaliepaket så jag tänkte att det kanske inte behövdes när jag beställde med pooltak. Vad ska man isåfall sätta för att höja CYA?
Levereras i april 2012: Folkpool Classic 4,5x9 (Mosaik quadra) med Powerline 110 värmepump, Saltklorinator Tri18+TriPro och pooltak Briljant 5x10

Utloggad Trollmann

Folkpool säljer CYA i sin webshop, alternativt kan du använda puckar med CYA tills du har rätt nivå, och då köra klorinatorn istället. CYA över 100 ppm ger dock klorlås vilket man kan få när man använder puckar, så se till att inte få för mycket CYA nu. CYA tar ca en vecka på sig att lösa upp sig helt, så mät innan och efter en vecka.

Med CYA behöver du också lite högre klornivå, det märks dock inte eftersom CYA ger en effekt av att kloret blir mindre aggressivt.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag