CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Högt värde av bundet klor  (läst 924 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josefin

Högt värde av bundet klor
« skrivet: augusti 10, 2023, 09:03:53:53 »
Hej!
Jag har en terasspool Pacific från svenska badtunnor och jag har svårt att sköta vattnet. Det är tredje året jag har den och har bråkat mycket med vattnet.
I veckan har jag legat väldigt högt i bundet klor.
Igår chockklorerade jag för att försöka bli av med det bundna kloret men det är tillbaka på 0,89 nu på morgonen. Hade av poollocket hela dagen i strålande sol.

Värdena just nu:
Fritt klor 0,96
PH: 7,81
Bundet klor 0,89
Cya: 29

Hur skadligt är det att bada i en högre halt av bundet klor?


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Högt värde av bundet klor
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2023, 09:26:10:10 »
Inte säker, men tror inte att du ska ha poolen öppen, då reagerar det aktiva kloret med solens UV-ljus och inte med det bundna kloret.
Kanske chockade du för lite också.
Hur hög blev klorhalten just efteråt? den bör i vart fall komma över 5 ppm för att det ska vara en chockklorering, gärna 10.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Josefin

SV: Högt värde av bundet klor
« Svar #2 skrivet: augusti 10, 2023, 11:06:52:52 »
Okej, jag läste att solen kunde bränna bort det bundna kloret.

Jag mätte kloret ca 2 -3 timmar senare och då låg det på 2,78. Kanske inte fick nog hög chock som du säger.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Högt värde av bundet klor
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2023, 07:14:03:03 »
Troligen inte, oftast måste man tillsätta mer än rekommenderat om man har ett problem med vattnet.
De rekommenderade doseringarna är nog anpassade för t.ex. när man fyllt på nytt vatten, eller som en säkerhetsåtgärd inför höstens avstängning, och uppstarten på våren när organiskt material kan ha samlats i poolen, eller algbildning kan ha hunnit börja uppstå. (även om det inte är så synligt alltid)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag