VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen  (läst 3307 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johnologi18

Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« skrivet: augusti 02, 2019, 21:25:46:46 »
Hej

Har nu haft en pool i ca 3-4 veckor och för en vecka sedan fick vi en svag gul/grön linje på vår liner (mosaik) precis ovanför vattenytan. Har tvättat med folkpools rengöringsgel och det blir bättre men fortfarande en svag nyans finns kvar.. kollar man riktigt nära ser det vita grönaktigt ut.

Alla våra värden är och har varit bra under denna period. Någon som har tips vad som kan vara fel samt hur man får bort randen? Fabriksfel?

Tack på förhand för tips och expertis..

JJ

Poolgiganten

Utloggad P8L

SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2019, 22:15:57:57 »
Hej,

Jag upplever samma sak.
Vit liner, 4 veckor gammal nu, gul rand som inte går bort helt. Även plastdetaljer, inlopp, gult missfärgade. Det går bort enkelt däremot.

Inget smink eller smuts i poolen, bara solskyddsfaktor på ungarna men det borde inte fästa så mycket på så kort tid tänker jag?

En hel del gick bort med ”mirakelsvamp” från folkpool men det syns svagt ändå som du beskriver. Inte testat rengöringsmedel ännu dock. Folkpool sa att det var ovanligt med missfärgning som stannar kvar.

Undrar verkligen vad det är, och varför det fäster så.

Intressant om fler har samma problem?
 

Utloggad Nick1974

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2019, 13:47:42:42 »
Jag har haft samma problem men löste det enkelt genom att gnugga bort det med en mirakelsvamp som säljes överallt.

https://gemmas.se/shop/nanosvampar-1887p.html?gclid=EAIaIQobChMI25vWirCR5AIVBt-yCh3vfAvUEAYYAyABEgI9y_D_BwE

Utloggad kenta2

SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2019, 14:41:43:43 »
Hej,

Solskydd är ju annars helt och hållet ett big no-no med dessa linerpooler.

Det är ju baksidan med dessa pooler. Alltid plastglas runt poolen, hålla stenhård koll på kemin för att undvika förtida blekning, inga hårspännen, örhängen eller annat potentiellt vasst och så förstås stenhårt bannande av solkrämer och ej vattenfast smink.

Låt inte kidsen bada insmorda med solkräm.

Utloggad MathiasS

SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2019, 16:30:08:08 »
De gånger jag fått en antydan till gul rand i vattenlinjen har jag bara höjt vattennivån lite och sedan löser det sig själv på ett par dagar...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2019, 10:02:10:10 »
Mmm, även jag tror att det är krämerna som satt sig i linern, men det är ju hart när omöjligt att se till att ingen som badar har använt hudkrämer, solskyddsfaktor eller annan skit som marknaden lurar på oss människor.
Små barn som badar är det bättre att köpa "badkläder" till.
Vi säljer ju svamparna i vår butik också: https://www.energibutiken.se/sv/poolsvampen/144-poolsvampen.html

Annars är MathiasS råd också bra.

Svamparna skall nog användas med försiktighet på nya liners då de mekaniskt bearbetar linern, de skyddsskikt för smuts och UV som en ny liner behandlats med kan annars få lite sämre livslängd.
När vi köpte ny liner för ett par år sedan var detta ett skäl till att vi valde en lite mörkare och mönstrad liner, det man inte ser mår man inte illa av helt enkelt.  ;)

Jag rengör vattenlinjen med "poolsvampen" varje vår, men bara lätt för att få bort sot och annat som satt sig ovan vattenlinjen under vintern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Grön missgärning på liner ovan vattenlinjen
« Svar #6 skrivet: augusti 21, 2019, 11:34:45:45 »
Solkräm, hudavlagringar, fett och olja och "smuts" från den mänskliga huden, pollen, fröer och annat bös som finns i luften... allt detta kan skapa avtryck på vattenlinjen och inne i bräddavloppet...

Själv så har jag mina inlopp riktade lite uppåt (kör pumpen 24/7) för att få skit som hamnar på vattenytan att dra sig bort mot bräddavloppet (vare sig det är löv, eller sånt man "inte ser med blotta ögat"). Så min antydan till smutsrand tenderar att synas först vid kortsida, bräddavlopp. Nu har vi en glasfiberpool, så den är (möjligen) lite lättare att "skrubba" mekaniskt dock.

Annars så är nog MathiasS tips bra - höj nivån och låt det klorerade vattnet jobba lite.

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan