CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolen tappar vatten (hjälp!)  (läst 1302 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kwastor

Poolen tappar vatten (hjälp!)
« skrivet: oktober 24, 2021, 22:16:18:18 »
Tjena.

Jag köpte ett hus för några månader sedan som har en markpool (i glasfiber tror jag) från Ellips Pool (Bild på manualen: https://ibb.co/fkx6Wrc).
Poolen rymmer ca. 23 kubikmeter vatten och vid vinterstängningen tömde vi den till 2/3, så att vattenlinjen låg strax under bräddavloppet.
Jag märker idag att poolen bara är fylld till 1/3, vilket måste innebära att den tappar vatten. Det finns idag två större sprickor (Bild 1: https://ibb.co/XxdwQM3 En extremt suddig bild 2:https://ibb.co/BGL6F9B), som jag misstänker kan vara en bidragande orsak till att poolen töms på vatten.

Jag har lite frågor till er kunniga:

1. Vad händer om allt vatten försvinner och poolen förblir tom hela vintern. Kan poolen skadas då?
2. Tror ni att detta går på villaförsäkringen (jag vet att jag kan fråga dem, men jag tror ni ger ett mer objektivt svar)?
3. Hur lagar man dessa hål/sprickor? Och vad skulle det kunna kosta?
4. Jag fattar ärligt talat inte om glasfiberpooler har liners. Har min pool en liner, och räcker det i så fall att byta ut den?

Det var alles:)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolen tappar vatten (hjälp!)
« Svar #1 skrivet: november 02, 2021, 08:03:36:36 »
1. OM poolen är dåligt dränerad runt om så kan de i värsta fall flyta upp och deformeras, fyllningen rasar in under och den blir i princip oanvändbar.
Om dräneringen är bra borde inget hända, men det är förstås inget jag kan garantera.
2. Du måste nog fråga dem, på vår försäkring är det nåt om att badet måste vara fast anslutet till villan för att det skall gälla (på SPA-bad är det så i alla fall), så möjligen om du har reningsverket inne att man kan tolka det som en del av villainstallationen - men som sagt - det där kan nog bara ditt eget bolag svara på. (Försök läsa det finstilta först, eller ring ett annat bolag och fråga innan så du får veta vilka fallgropar de arrangerat för att försökringen inte skall gälla. Ibland räcker det att man vänder lite på orden i felrapporten för att det skall täckas/inte täckas av försäkringen.
3. Har ingen som helt erfarenhet, men sprickorna har ju kommit dit av en anledning, var det så redan när ni köpte huset? Kan poolen ha flutit upp efter att du sänkt nivån, och sedan satt sig igen, t.ex. på nedrasad fyllning - vilket lett till sprickbildningen och hålen?
Reparerar gör man nog på ungeför samma sätt som på en plastbåt, men plast, glasfiber och sedan "topcote" i ett par lager, men som sagt, det är inget jag pysslat med så jag kan gå in djupare i det ämnet.
4. Ingen liner i en glasfiberpool, vilket är den typen av pools för och nackdelar - så länge de håller så behöver man inte oroa sig för trasig liner, men OM de går sönder så kan det vara ett stort/dyrt projekt att få ordning på.

Den där typen av hål är verkligen inte vanliga - för mig känns det som att underarbetet är dåligt gjort, möjligen dålig dränering, så att poolen antingen redan vid bygget, eller senare har ett dåligt underlag att stå på.
Det skulle som sagt kunna bero på att den flutit upp på grundvatten, och sedan satt sig, då med nedrasad fyllning "under", och att det i sin tur orsakat sprickorna och hålen, men det är omöjligt att säga bara utifrån några bilder.
Ser du några tecken i marknivå på att poolen kan ha varit "flytande" tidigare?

Dolda-fel-försäkring?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag