CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rening med saltklorinator eller UV-C  (läst 31616 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #40 skrivet: september 22, 2013, 19:22:11:11 »
OM det finns ett verkligt hälsoproblem med detta är det väl synnerligen relevant för alla poolägare ? Klor har under alla tider varit standardmetod för desinficering av poolvatten. Det har ansetts som ett problem för vissa p.g.a. allergier, men skulle det i den aktuella användningen klassas som cancerframkallande så hamnar ju saken i ett helt annat läge. Att bara avfärda det med att "tja, kanske det är farligt/giftigt..." håller ju inte. Vad jag vill få diskussionen att leda till, ja finns det reell kunskap om att detta verkligen ÄR farligt, då får det ju inte undanhållas. Jag har själv alltid hållit klor för att vara det bästa medlet och använt det i våra pooler (vi har haft pool i mer än 20 år och hunnit med några olika sorter allt efter som vi har flyttat några gånger) medans vi haft bekanta som testat andra medel (t.ex. Baquacil eller kopparjonisering) men efter jämförelser så har jag alltid sett klor som det mest pålitliga. Att kloraminer bildas vet alla sedan länge, men det har mera setts som en hud/ögonirritationsfråga. Finns det giftiga/cancerogena ämnen därutöver och dessas halt verkligen kan utgöra en hälsofara så går det ju inte att sopa problemet under mattan, då måste man antingen vidtaga motåtgärder eller helt överge klor som desinfektionsmedel.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #41 skrivet: september 22, 2013, 19:52:21:21 »
Vet ni själva vad ni diskuterar egentligen? Mig har ni tappat bort för flera sidor sedan......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #42 skrivet: september 22, 2013, 19:58:44:44 »
Vet ni själva vad ni diskuterar egentligen? Mig har ni tappat bort för flera sidor sedan......

Ärligt talat, nej.  ;D

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #43 skrivet: september 22, 2013, 19:59:41:41 »
Det var väl det jag tänkte. Ingen av er brukar pladdra osammanhängande men nu har det hakat upp sig....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #44 skrivet: september 22, 2013, 20:16:00:00 »
Jag tror att upphovet till den långa diskussionen egentligen var ett missförstånd om att vi uppfattade "organiska ämnen" olika. Huvuddelen, att urinämne är "huvudboven" och att det ger kloraminer var vi överens om, men sedan kom hela diskussionen att handla om andra biprodukter av kloranvändningen.... Om det finns farliga ämnen som inte hittills tagits i beaktande av poolägare i gemen så skall det givetvis diskuteras men det fodrar nog lite mer vetenskapligt kött på benen. Är detta ett verkligt hälsoproblem så lär det dyka upp i nya trådar här på forumet, är det ett falskspår eller en obetydlighet så gör det det väl inte.

Utloggad MrDTS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #45 skrivet: maj 21, 2014, 20:47:55:55 »
Hej

Är ny här på forumet (håller på o bygger första poolen : )
det är en ovanmark pool på ca 20000L som ska grävas ner till altan höjd.
Fråga om uv, hur vet man var klor nivån ska vara ? för det sägs att man kan minska kloret med 50-80 %
hur gör ni som har uv idag, just med kloret ? eller hur mäter man då nivån när den ska vara lägre än vanligt (vet inte hur jag ska förklara hoppas ni förstår) o räcker 55W eller ska man ha mer effekt ? till 20000L vatten.

MrDTS

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #46 skrivet: maj 21, 2014, 21:47:38:38 »
Jag testar mig fortfarande fram men förra säsongen körde jag med kalibrerad klornivå på under 0,5ppm och uv som kördes då och då, inte kontinuerligt. Det verkar ha funkat bra. Kristallklart vatten, inget växer i poolen etc. Egentligen borde man väl göra några bakterieprov för att säga säkert att det inte behövs mer klor, men det har jag inte brytt mig om. I år kommer jag nog köra UV lampan på timer, halvtid kanske.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad kalle lkpg

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #47 skrivet: maj 23, 2014, 07:53:27:27 »
Finns det någon här som kör med ozon istället för UV? Är ju lite olika skolor om vilket som är bäst.

(BTW, jag har saltklorinator och ozon i mitt spa, fungerar hittills fantastiskt bra)

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #48 skrivet: juni 02, 2014, 21:02:26:26 »
Jag håller på och bygger en rund Rubinpool med en diameter på 6 meter. Jag har köpt en saltklorinator från Zodiac som kan reglera både klorhalt och pH automatiskt. Ska bli spännande att testa den.

Jag hade tidigare Intex saltklorinator i en ovanmarkpool och det fungerade utmärkt. Saltvatten blir ju betydligt mjukare och behagligare att bada i jämfört med vanligt sötvatten. Salthalten är väldigt låg och motsvarar väl halten i bottenviken så det är inte som på västkusten.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag