Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rening med saltklorinator eller UV-C  (läst 31583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolteam.se

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #10 skrivet: september 18, 2013, 13:21:52:52 »
Hej på alla glada poolintresserade ;)

Man kan inte riktigt jämföra UV-rening med Saltklorinator.
Saltklorinatorn genererar Cl- och Na+ joner och kloret renar fortfarande vattnet, medan Natrium är bra för huden.
Klor är oxiderande alltså löser upp material.
UV-rening dödar endast biomaterial och är inte oxiderande.

Är ni ute efter att minska kloranvändningen så är UV-rening att rekommendera.
Är ni känsliga mot klor så är det saltvatten, men dessa två är inte jämförbara eftersom dessa uppfyller olika funktioner.

Med vänlig hälsning

Mark
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #11 skrivet: september 18, 2013, 14:30:04:04 »
Jag förstår inte hur saltvatten kan vara lösningen om man är känslig mot klor?

Jag gissar att det bästa botemedlet om man är känslig mot klor, men inte helt intolerant, är att skaffa ett system för autodosering. Då kan man hålla låga och konstanta halter klor i vattnet utan att man börjar odla grönsaker där.... Hur man sedan producerar klor är en annan kopp te.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #12 skrivet: september 19, 2013, 12:45:49:49 »
En av fördelarna med saltklorinatorn är att du kan hålla en mkt låg klorhalt i själva poolen.

Lokalt i själva cellen där saltet omvandlas till fritt klor och fritt natrium är klorhalten mkt hög och eftersom du cirkulerar vatten genom denna får du en mkt högre rening av vattnet jämfört med den klorhalt du har ute i det fria poolvattnet.

Med denna lokalt högre klorhalt kan du nå mkt låga nivåer av klor i poolen och ändå ha ett rent vatten.

Det ultimata hade ju varit att köra saltklorinatorn konstant men iaf i mitt fall genereras för mycket klor om jag kör kontinuerligt, så jag kör några timmar per dygn och får ett litet överskott på klor.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #13 skrivet: september 19, 2013, 13:48:13:13 »
Ok. Och vad är "mycket låga" halter så jag får något att jämföra med?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad Ingvar

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #14 skrivet: september 20, 2013, 08:42:56:56 »
Det finns en väsentlig skillnad på saltgeneratorn och en vanlig klordocerare, nämligen att natriumjonerna och klorjonerna återbildas i stor utsträckning till salt igen strax efter att de passerat elektrolyscellen, vilket gör att koncentrationen är hög i cirkulationskretsen närmast efter, men sjunker sedan fort. Med en klordocerare blir kloret kvar och gör att koncentrationen i poolen blir högre.

Med min saltgenerator, som går att finjustera, är det normalt inga problem att hålla ned klornivån i poolen på en nivå som är omätbar med vanliga mätstickor. Men man måste hålla lite uppsikt över processen. När poolen är avtäckt mycket, kan man med fördel öka klorgenereringen något, medan om poolen mest är täckt, så måste man sänka effekten. Kan tillägga att jag inte tål klor, får direkt röda ögon, så detta är den bästa lösningen för mig.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #15 skrivet: september 20, 2013, 09:45:40:40 »
Jag hör vad ni säger och antar att ni har rätt, men vad skiljer detta mot vilken annan klorering som helst. Har man en puck i breddavloppet är koncentrationen hög i slangen till vattenpumpen men låg i poolen. Doserar man flytande klor är koncentrationen väldigt hög momentant i injektionspunkten, men låg i resten av poolen. Är det ni beskriver verkligen unikt för klorinatorn? Processen för att oxidera/reducera är ju densamma oavsett metod?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Inloggad Ingvar

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #16 skrivet: september 20, 2013, 11:59:45:45 »
Klor som del i en saltlösning är definitivt mindre aggresivt för ögonen än klor som del i de olika former av kemiska föreningar som bildas med hjälp av puckar respektive flytande klor.

Jag ska också passa på att tillägga att jag badat i en pool med UV-redning, och detta ser jag som ett bra alternativ till salt. Det funkar utmärkt genom att endast chockklorera med en till några veckors mellanrum, och  helt skippa övrig klorering.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Steffe

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #17 skrivet: september 20, 2013, 16:41:56:56 »
En av fördelarna med saltklorinatorn är att du kan hålla en mkt låg klorhalt i själva poolen.

Lokalt i själva cellen där saltet omvandlas till fritt klor och fritt natrium är klorhalten mkt hög och eftersom du cirkulerar vatten genom denna får du en mkt högre rening av vattnet jämfört med den klorhalt du har ute i det fria poolvattnet.

Med denna lokalt högre klorhalt kan du nå mkt låga nivåer av klor i poolen och ändå ha ett rent vatten.

Det ultimata hade ju varit att köra saltklorinatorn konstant men iaf i mitt fall genereras för mycket klor om jag kör kontinuerligt, så jag kör några timmar per dygn och får ett litet överskott på klor.

/Peter

Varför skulle det krävas en lägre halt fritt klor i bassängen om du har saltklorinator? Belastningen av de badande är väl samma oavsett tillförseln (t ex om jag hade tillfört natriumhypoklorit via doseringspump)?

Utloggad MathiasS

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #18 skrivet: september 20, 2013, 17:35:15:15 »
Nu tror jag jag fattar. Jag lanserar en "ny" (ok, ny för oss som ingenting förstår) teori så får ni såga denna.

Kloreringen, oxidationen av mög i vattnet, sker på exakt samma sätt i en pool med saltklorinator och en som doserar tex flytande klor. Ingen skillnad där, ingen skillnad i klorhalt. Halten fritt klor kommer mer styras av doseringen - med ett bra doseringssystem kommer man kunna hålla en lägre nivå pga att man slipper svängningar där det blir så låg halt att det börjar växa.

MEN, är det inte så att skillnaden är att BUNDET klor sakta akumuleras i en pool där man pytsar i flytande klor men där man har en saltklorinator så oxideras det bundna kloret direkt i saltklorinatorn? Bundet klor irriterar både hud och ögon och DET är föklaringen till att saltlösningen skulle ha en fördel.

Stämmer ovanstående förstår jag logiken, men det ni andra beskrivit här kring själva reningen, det får jag inte att stämma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Rening med saltklorinator eller UV-C
« Svar #19 skrivet: september 20, 2013, 22:37:08:08 »
Nej det kan inte stämma. Det bundna kloret består ju av klor + ämnen som kloret reagerat med och kommer att finnas oberoende av om du tillför ditt klor med en saltklorinator eller på något annat sätt. Att koncentrationen av klor är hög på en punkt i klorinatorn blir ju inte annorlunda än att den i ett system som doserar flytande klor blir extra hög precis vid inloppsmunstycket där kloret sprutas in i vattenflödet.

Bästa sättet att hålla ned halten av bundet klor är att hålla god hygien, duscha före bad o.s.v. och framför allt se till att inte organiska ämnen (matrester, chips, godis, öl m.m.) hamnar i poolen. Allt sådant skall brytas ned av kloret och då ökar mängden bundet klor.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag