Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.  (läst 5767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guiness

Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« skrivet: juli 15, 2009, 11:31:06:06 »
Jag har just fått min pool badklar och har lite funderingar inför vintern (det gäller att vara ute i god tid  :) ). Den är byggd av 25 cm skalblock och tämligen kraftigt armerad. Större delen av poolen ligger ovan jord med undantag  av de nedersta decimetrarna. Jag uppskattar att ca 140-150 cm är ovan jord. Min fråga är nu hur jag skall göra med vattnet på vintern . Vad jag förstår på en del av er mer erfarna så blir den största belastningen på poolstommen under vintern då det är is i poolen. Skall jag tappa ur vattnet "för säkerhets skull" eller klarar det sig ändå? Kan man lägga frigolit längs med sidorna för att ta upp isens tryck? Vore tacksam för synpunkter från detta eminenta forum!

Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Poolgiganten

Utloggad wanegardh


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2009, 13:59:54:54 »
..kanske skiljer det lite mellan en töjbar ovanmarkare och en murad utan markstöttning.....

var bord du, mao hur mycket kan den tänkas frysa??

Utloggad Guiness

SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2009, 14:08:10:10 »
Jag bor strax söder om Vänern och det var många år sedan det var några kalla vintrar. Jag funderar på att tömma poolen för att vara säker om det inte vore för kemikaliekostnaden vid uppstart. Fast det går ju i och för sig åt en del när man startar upp med "gammalt" vatten efter vintern. Jag får nog räkna lite på det. Det kan ju vara värt några kronor att sova lugnt på vinterhalvåret. Fast...frågan är ju hur linern kommer att bete sig utan vatten i. Antar att jag kan få problem med veck etc när jag återfyller på våren?  :-\
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Guiness

SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2009, 14:10:14:14 »
wanegardh :
Tack för tråd-tipset, plastdunkar låter som en lysande idé! Det får bli något sådant om jag bestämmer mig för att ha kvar något vatten...
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad utopiazz

SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #5 skrivet: juli 15, 2009, 16:05:12:12 »
Kan kanske fungera att håll någorlunda isfritt med en liten dränkbar pump. Det enda den ska göra är att se till att vattnet inte står still. Fast det kostar ju några kronor att driva den pumpen även om man kör den på termostat så att den bara går när det är frysrisk.

Vi körde den typen av pumpar på varvet där jag jobbade för ett stoort antal år sen för att inte det skulle frysa runt båtar som ligger i året runt.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #6 skrivet: juli 15, 2009, 17:42:06:06 »
vi pratar är om en 8% volymökning fån vatten till is.

Så länge det rör sig om ytan så sker nästan all expansion uppåt men när vi har typ 15-20cm is som är fastfrusen i linern så kan det börja trycka på utåt väggarna.
tror knappast några plastdunkar gör någon skillnad.
Men jag tror även att det är riskfritt vid normala vintrar i Götaland.

Utloggad Guiness

SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2009, 10:09:35:35 »
Tack för hjälpen! Jag har inte bestämt mig till 100% än men det lutar åt att låta vattnet vara kvar. Kanske med ett par plastdunkar i också.
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tappa ur vattnet i vinter? Ovanjordpool av skalblock.
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2009, 10:50:22:22 »
Jag skulle tömma den ned till marknivå, om det då fryser i poolen så fryser även marken, och de två krafterna tar ut varann.
Har du liner i poolen är det ju iofs inte hela världen om det blir lite småsprickor i själva stommen - armeringen bör väl hålla ihop det hela ändå...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan