CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter  (läst 9220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« skrivet: september 10, 2014, 23:46:32:32 »
Planerar att ansluta (backspolnings)-avloppet från pool-sandfiltret till det vanliga (kommunala) avloppet i en planerad tillbyggnad på huset.

Frågan är nu hur denna anslutning bör utföras/dimensioneras?

Hur har ni gjort ni som har fast avloppsanslutning, (och inte trycker ut poolvattnet med slang på gräsmattan eller liknande)?

Pumpen borde genom sandfiltret kunna skapa ett riktigt rejält flöde vid backspolningen och man vill ju inte att detta ska trycka ut avloppsvatten någon annanstans i huset.... typ....

I mitt fall är pumpen specad till 16m3/h vid 10mvp vilket tex borde motsvara en flödeshastighet på 1m/s( =4,4l/s) vid 1 bar om det är 75mm rör, mer vid lägre tryck... Är det OK eller riskerar man att trycka ut vatten på andra ställen eller suga ur andra vattenlås? (Vilket tryck känner pumpen förresten när man backspolar, jag har ingen aning?)

Att låta "waste-vattnet" spola ut i tex en "öppen diskho" eller mot en golvbrunn med tex 75mm röranslutning kan väl inte fungera överhuvudtaget eller?? Känns som att den isåfall inte skulle "hålla undan" mot vattenflödet från sandfiltret/pumpen.....???

Fast/"tät" avlopps-anslutning måste det väl krävas iallafall??

Är det en realistisk lösning att tex köra waste-vattnet "batchvis" mot en större tank/tunna i samma rum som sedan får tömma sig "långsamt" genom självtryck mot avloppet mellan omgångarna??? Eller blir man galen av att vänta....?  >:(

(I mitt fall skulle det vara enkelt att ordna "öppen" anslutning till befintligt (75mm) avlopp i närheten, att åstadkomma fast/"tät" anslutning till 75 eller större dimension blir rejält mkt dyrare och kräver en hel del extra schaktning/återställning=dyrt....  :(    )

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #1 skrivet: september 11, 2014, 07:20:04:04 »
Tyvärr, en koppling till 75 mm rörnät fungerar inte. Vi hade en sådan de första åren - en fast koppling dock. Men vattenmängderna från pumpen (Pahléns bronspump 1.1 kW) är för stora för att systemet skall svälja utan att det blir problem. Vi fick det inte så illa att det sprutade ut avloppsvatten någon stans men däremot trycktes vattnet bort ur vattenlåsen så efter varje backspolning fick vi gå runt med en vattenkanna och fylla alla vattenlås igen, annars fick vi sedan en otäck avloppslukt i huset. Visserligen inte så farligt att göra jobbet, man backspolar inte en inomhuspool så ofta, men ändå inte så bra. Senare kopplade vi om till ett separat avlopp för poolspolningen.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #2 skrivet: september 11, 2014, 20:33:00:00 »
Jag har en 200 liters tunna som jag tömmer i först för att sen låta vattnet rinna ur den lite mer kontrollerat. Det är tidsödande och inte optimalt men det fungerar. Blir för det mesta tre tunnor per backspolning. Två gånger 200 liter backspolning och sen 200 liter på rinse.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Thermojito

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #3 skrivet: september 11, 2014, 23:22:52:52 »
Bra info, Tack!

Om fast 75mm anslutning inte fungerar, vad fungerar utan att suga ur vattenlås?

Måste man tex köra 110mm rör hela vägen från sandfilterventilen och ansluta direkt till servisledning och/eller trixa med extra luftning av avloppet på ngt sätt?

Såg iallafall att min kommun och i mitt område tillåter och rekommenderar att backspolningsvattnet går till avlopp och inte via LOD, dvs lokalt omhändertagande av dagvatten. Tömning av pool dock helst på tomt/gräsmatta efter avklorering och utan aktivt anti-algmedel. ATT ansluta backspolning är alltså ok, frågan är dock ändå exakt hur.....springa med vattenkanna till alla vattenlås verkar inte roligt i längden.

Tankmetoden verkar ju dock praktisk om man tänkt avklorera med tex natriumsulfit eller natriumtiosulfat innan man skickar iväg alltihop men det verkar tidsödande och tveksamt hur många som ids i praktiken....? Någon utom badhus överhuvudtaget....?

Utloggad Erica

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #4 skrivet: september 12, 2014, 08:34:27:27 »
Jag skulle gissa att med 110 mm ledning så skulle man slippa problemet. Skillnaden i dimension är ju högst avsevärd. Sedan beror det säkert på en massa andra faktorer också - hur mycket fall man har i ledningarna, hur många krökar, hur systemet är luftat o.s.v. Vi har "slutna" luftare med vakuumventiler uppe på vinden. Det är tänkbart att det skulle fungerat bättre om vi haft öppna luftare upp över taket.

Nu har vi kopplat poolen till ett separat avlopp som pumpar ut vattnet i skogen i stället. Vi har dock kvar ventiler så att om det skulle vara omöjligt att köra dit p.g.a. kraftig frost då den ledningen kanske stoppar då kan vi köra som förut till avloppssystemet, fast vi då får "vattna" våra vattenlås efter att vi backspolat.

Nej någon avkloreringsanläggning tror jag inte man hittar hos någon privatpoolare. Det är nog kommunala simhallar och liknande som kan ordna med sådant.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #5 skrivet: september 12, 2014, 18:43:35:35 »
Hej,

Har 75 mm ledning (startar med 50 mm första metern från pumpen) som ansluter till 110 eller möjligen 150 i marken utanför huset. Funkar bra inga problem i vattenlås eller annat, men pumpen fyller 75 mm ledningen. Jag har luftat 75 mm ledningen i poolens dräneringsbrunn. Min ledning är ca 30 meter innan den ansluter till store avloppet.
Från början var den i slutet på 75 mm ledningen en bit 50 mm in genom grundmuren och ned i en golvbrunn, det var inga problem i brunnsändan men då blev hela ledningen full och det mesta av backspolningen hamnade via luftningen i dräneringsbrunnen.

Om du bara har 75 och sen större som den ansluter till så tror jag inte det är några problem.

/Tore
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Fiskarn

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #6 skrivet: september 12, 2014, 19:12:28:28 »
Vi har anslutit backspolningen till dagvattenavloppet istället (samma som hängrännor). Det är 110 rör ut i gatan med 75 anslutning i uppstickare där backspolningsröret anslutits. Funkar perfekt. Förra helgen tömde jag 30 kbm denna väg då vi fick haveri i automatdoseringen av pH- (tömde 4 liter saltsyra i poolen    :'( ) Bara att ansluta en slang till skimmern och ställa pumpen på waiste. Finns definitivt ingen gammal mossa kvar i de rören...
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad Erica

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #7 skrivet: september 12, 2014, 22:52:07:07 »
Citera
Förra helgen tömde jag 30 kbm denna väg då vi fick haveri i automatdoseringen av pH- (tömde 4 liter saltsyra i poolen     )

Varför tömma ut allt vattnet ? Vi har också råkat få saltsyreöverskott en gång, långt mer än 4 liter. Det löstes lätt med tillsats av en mindre mängd natriumhydroxid (kaustik soda) som neutraliserade syran och skickade upp pH-värdet igen !

Utloggad Thermojito

SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #8 skrivet: september 13, 2014, 01:15:18:18 »
Någonstans på detta forum har jag läst att backspolning med fördel ska göras med så stort flöde/tryck som möjligt. Om man tex har en varvtalsstyrd pump så kör man på maxhastighet vid backspolning och kan sedan spara energi genom att köra med lägre hastighet/flöde under resten av dygnet.

(Har dock aldrig riktigt förstått om "maxinställningen" handlar om att man inte vill stå för länge och vänta vid pumpen när den backspolar ELLER om att det handlar om att sandfilterrengöringen då förbrukar mindre total volym varmt/dyrt poolvatten genom att rengöringen blir mer effektiv genom att man "ruskar runt ordentligt i sanden"?)

Baksidan av "maxhastigheten/flödet" blir ju dock som jag förstår det en högre risk för dämning av det fasta avloppet vid backspolning som kan suga ur andra vattenlås eller i värsta fall trycka ut vatten på annat ställe.

I mitt fall är tyvärr skogsavlopp och luftning/säkerhetsavlopp till dräneringsgrop ej möjligt så det gäller nog att fundera på det där hur man med säkerhet undviker dämning av avloppet.... jag har dessutom öppen (75mm) avloppsluftning ut på taket så det borde inte kunna bli fullt så mycket undertryck som om det vore "slutna" ventiler anslutna med mindre area/större rörlängd.

Housedad's pump (?kW) och Ericas 1,1kW pump lyckades tydligen båda åstadkomma dämning i 75mm rör av lite okänd lutningsprofil och längd (30m?).

Det borde väl finns det ett sätt att räkna på när dämning riskerar att inträffa?

Med ledningslängd/area/lutning som indata och med maxflöde utan dämning som utdata. Isåfall borde man kunna räkna ut hur lång+smal+lutande (dämd!) ledning man behöver ha vid pumpen/filtret för att reducera flödet innan man övergår till en given större dimension (som då med detta flöde EJ blir dämd) och som sedan ansluter till servisledningen eller liknande där jag gissar att tanken=dimensioneringen ger att man aldrig ska få dämning vid detta flöde om allt fungerar som det ska??

Här finns det mer att lära sig tydligen, intressant!

Kanske behöver jag inte gräva upp och återställa hela tomten för att åstadkomma ett smidigt och säkert avlopp för backspolningen..... :-)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dimensionering av avloppsanslutning till sandfilter
« Svar #9 skrivet: september 14, 2014, 14:41:40:40 »
Min pump är ca 1 kW, ledningen som är 30 m lång har minimum fall för att det skall rinna fram till servisledningen eller vad man kallar "stora anslutningen".

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag