CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterplåtar  (läst 1519 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke34

Vinterplåtar
« skrivet: oktober 23, 2014, 19:25:58:58 »
Hej. Då var det dags att stänga poolen för första gången, men jag undrar lite angående vinterplåtarna. Jag har en walupool starlight som försäljaren föreslår ska ligga kvar och sedan plåtarna uppe på. Bör man lägga plåtarna med fall och bör man även försöka täta hålrummen som uppstår med brädor el. Liknande mot skräp/ drivsnö ?

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Vinterplåtar
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2014, 21:46:45:45 »
Jag har också ett walupoolskydd men jag tar bort det på vintern.
Jag skulle täcka för hålen i båda lägena. Om man inte har skyddet under så är det lätt att få in massa skräp och löv i poolen eller än värre, något djur som som kryper in drunknar. Våran katt kröp in när jag höll på och lägga på skyddet, hade precis fått på alla plåtar men inte hunnit täcka för hålen. Hörde ett plask när hon föll i vattnet, fick dock av plåten rätt snabbt och kunde fiska upp henne.
Med skyddet på så skyddar det mot att skräp och löv blåser in och lägger sig på skyddet och förmultnar vilket kan orsakar fläckar som blir svåra att få bort.
Kan du bygga ett litet fall på plåtarna så gör det, tror dock inte det är jätteviktigt. Vi har inte haft något och det har fungerat bra.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Vinterplåtar
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2014, 09:50:21:21 »
Har också Walu,  poolfirman rekommenderade inte att ha skyddet under plåtarna.  Istället föreslog dom att lägga en billig press på vattenytan och klämma fast den under reglarna som pool plåtarna sitter på. Fungerade bra tyckte jag. Ett annat alt är ju att täppa till hålen. Jag har letat efter skumgummiprofiler att sätta i dessa, men inte hittat någon firma som säljer sådana. Så jag fortsätter med press. Första året la jag plåtarna utan fall,  på våren var nivån uppe vid inloppen trots att jag tyckte jag sänkte nivån ordentligt.  Kunde kanske gått illa mht frysning.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag