Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klor  (läst 12597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christina

Klor
« skrivet: augusti 19, 2005, 17:27:01:01 »
Jag tror att vi har för mycket klor i vår pool. Klortest gör inget utslag. Jag har blandat poolvatten med kranvatten, fortfarande inget utslag. Tycker mig börja se en grön nyans i våra hår  ;). Har någon tips vad jag ska göra. PH-värdet är OK.
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Klor
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2005, 19:03:50:50 »
Det jag kan hitta är:
"Blågrönt vatten orsakas oftast av  kopparsalter som uppkommer genom korrosion i gamla rörledningar och i sällsynta fall från vattenkällan. Detta kan även upptäckas genom att blonda personers hår blir missfärgas, åtgärd-Flockningsmedel".

Har läst någon annanstans om just grönt hår, men kan inte komma på var, just nu. Återkommer isåfall.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Klor
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2005, 19:15:19:19 »
Har någon tips vad jag ska göra.

Byt till Baquacil ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

Re:Klor
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2005, 19:54:07:07 »
 Detta hittade jag hos www.nitor.se.

"* Ett lågt pH-värde ger bra desinfektion men också s.k. aggressivt vatten, vilket kan orsaka ögon- och hudirritation samt skador på ledningar, filter och pump. Typiska tecken är rostangrepp och ”grönt hår”.

Det kan ju bero på obalansen att kloret inte kommer till nytta (kanske). Hur klorerar du och vad använder du?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Christina

Re:Klor
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2005, 19:54:40:40 »
Det var mer ett skämt om grönt hår.... Vad gör man för åtgärd mot för mycket klor ? Är det att flocka ?
Jag har tänkt att prova Baquacil nästa år när vi gör uppstarten, har läst att det ska vara klorfritt innan man börjar använda det.
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Christina

Re:Klor
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2005, 19:57:39:39 »
Poolen har varit igång sedan juli iår. Jag gjorde chockklorering vid start och sedan använt Nitors veckoklor. Ph-värdet har varit bra hela tiden. Vi har ingen värme kopplad till poolen ännu, håller just nu 24 grader.
Har inte mätt något annat än klor och ph.
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Fia

Re:Klor
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2005, 20:07:45:45 »
Jag har gjort exakt som dig, använder också Nitors veck. Har du kollar alkaliniteten? Test stripsen brukar ha med den så man kan kolla.
Annars kanske du skulle ringa till Nitors och fråga? De kan kanske svara. Jag går tyvärr bet.
Hoppas det ordnar sig.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

Re:Klor
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2005, 21:17:36:36 »
Missa ett inlägg från dig.
Det enda jag vet är att låta poolen vara avtäckt så det dunstar bort eller använda "Antiklor", detta sänker eller tar bort klor.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Christina

Re:Klor
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2005, 16:52:39:39 »
Nu har jag kommit på felet. Det var för LITE klor, därför gav det inget utslag. Nu har jag chockat och det visar OK på klorvärdet. Det konstiga är dock om man använder tabletter så visar det ett värde, använder man strips så visar det ett annat  värde. Vad jag har läst så är tabletterna mest tillförlitliga, är det så ? Är det någon som har erfarenhet av PH-mätaren som Clas Ohlsson säljer.
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Christina

Re:Klor
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2005, 12:49:33:33 »
Hej igen,
Nu en annan fråga ang. klor. När man chockklorerar, hur lång tid efteråt kan man börja bada ?
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Fia

Re:Klor
« Svar #10 skrivet: augusti 24, 2005, 13:36:43:43 »
Det enda jag läst är att klor nivån ska sjunka till normal nivå ca. 0,5-1,0. Det kan ta någon dag. Om det gäller täckt eller övertäckt pool vet ej.

Jag skickade efter en Ph-mätare från Clas Olssons och glömde sen bort det. Sen fick jag frågan av någon i forumet vad jag tyckte om den, då kom jag ihåg det. Ringde och frågade var den tagit vägen och de sa att de inte fått någon beställning och för tillfället var den slut, så något fel hade jag väl gjort när jag beställde den. Då bestämde jag mig för att vänta till nästa år. Vill göra slut på de tester jag har.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Re:Klor
« Svar #11 skrivet: december 25, 2005, 08:51:56:56 »
Det brukar vara svårt att mäta Ph i en pool med en Ph-mätare, jag tror mer på stripsen än på min Ph-mätare (trots att den är DYR!) Vattnet är så rent i en pool att det inte finns mycket att reagera med för den reagensvätska som finns i Ph-elektroden, värdet driver en hel del beroende på hur länge man mäter, har man rejält hög alkalinitet kan det gå bättre, men har man inte höjt alkaliniteten skulle jag avråda från Ph-mätare.
Stripsen gör ett bra arbete med Ph-mätningen, varför krångla till det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan