CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har alla gett upp?  (läst 9191 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Har alla gett upp?
« Svar #10 skrivet: september 25, 2008, 13:16:38:38 »

Våran palm blir bara större och större. Igår baxade jag dock in den igen. I vardagsrummet.
Till frugans förtrytelse (fast hon gillar den skarpt när den står
utomhus)...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla gett upp?
« Svar #11 skrivet: september 25, 2008, 13:28:30:30 »
Till helgen åker plåtarna på. Jag hade 17 grader för några dagar sedan så det lär ju vara nere på 12 grader nu. Fast det är klart. Nu är det bra väder, så man kanske skulle fräsa på igen......
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Har alla gett upp?
« Svar #12 skrivet: september 25, 2008, 18:21:27:27 »
hej
så fort går det inte neråt kom hem i lördags har nu snart varit hemma en vecka har haft en temp mellan 14,5-15 grader hela veckan endast cirkulationspump igång c:a 10 tim.
Väntar fortfarande på 10 grader för att kunna stänga.
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har alla gett upp?
« Svar #13 skrivet: september 27, 2008, 10:45:41:41 »
"Ge upp" finns inte i min ordlista...  ;D
Nix, här är det f.n. 28,4 grader i poolen (utomhuspool) i morse, 8 i luften - senaste badet (under bar stjärneklar himmel, Lotteröd  ;) ) var igår ca. kl. 23.30 - morgonbadet är avklarat, blir minst ca. 30 minuter i varje gång, bara så "gött"  <sol>
Bergvärmeuppvärmt, ser inga "borrhåls/källproblem" och klarar både hus/poolbehovet än - tänket är att testa hur länge det är möjligt att hålla det hela igång och var sas. gränsen går.

Reflekterade över Jarlen's tid. statement om "temperaturtrögheter" där jag gör samma reflektion att värmen hålls bra kvar (ok, jag tillför bergvärmeuppvärmt men har då också ännu högre temp.) men jag konstaterar också att trots temperaturer ner till 4 på natt och dagstemperaturer på 12-15 grader så hålls pooltemp. lätt kvar runt 27-28 grader och att poolregleringen/tempgiv. uppnår och bryter vid inställt värde tidigt på dagen - inbillar mig att det beror på bl.a. uppvärmda omgivningar som fortsatta hjälper till att behålla gynnsamma förutsättningar likväl som samma "tröghet"/svårighet finns på våren att komma upp till önskad temp. och uppvärmda omgivningar?

Så, summerat kan jag nöjt konstatera att dimensionering av bergvärmeanläggningen klarat kraven som jag ställde......och nix, jag har inte "gett upp än"! O0
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Har alla gett upp?
« Svar #14 skrivet: september 27, 2008, 10:58:54:54 »
Nja, har lite till hälften slutat för säsongen. Temp på 22 grader gör att det är lätt att få upp den till behagliga nivåer men...

Samtidigt måste man ju ändå köra pumpen tills dess att tempen sjunker rejält och med pooltaket så lär inte det bli förrän... Ja, vi får se  ::)

Tänkte åka till Uppsala idag och betala lite för poolbad fast med vattenruschkanor och "något" större ::)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Jarlen

SV: Har alla gett upp?
« Svar #15 skrivet: september 30, 2008, 11:13:51:51 »
Hej poolbadaren!

Jag är lite nyfiken på vad du har för dimension på din bergvärme anläggning? Själv har jag en Nibe Fighter 1135-10 med 210m borra. Varav 202m är aktivt. Jag har inte kopplat in den mot poolen ännu. Det kan vara kul att veta vad jag kan förvänta mig efter inkopplingen.

Hälsningar Jarlen

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Har alla gett upp?
« Svar #16 skrivet: september 30, 2008, 20:34:41:41 »
Nu är jag tillbaka igen. Växlaren har varit sönder hela året så det är först idag som jag kan värma poolen på nytt. Förra vintern med 28 grader minns man ju.

Kommer att värma inför v44 då barnen har ledigt från skolan. Då blir det lite extra tid att nyttja poolen.

Idag provar jag bara systemet. Från 17 grader till 22 grader på 8 timmar får duga. O0
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Har alla gett upp?
« Svar #17 skrivet: oktober 01, 2008, 18:48:35:35 »
hej
Då har man sagt "godnatt" till poolen för denna säsongen och vintertäcket är påsatt.
Lampan lagd med tyngder på botten samt alla in och utlopp pluggade pluss alla slangar tömda och  saltgeneratorn renblåst.
Ha en bra vinter //carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har alla gett upp?
« Svar #18 skrivet: oktober 06, 2008, 00:45:36:36 »
Hej poolbadaren!
Jag är lite nyfiken på vad du har för dimension på din bergvärme anläggning? Själv har jag en Nibe Fighter 1135-10 med 210m borra. Varav 202m är aktivt. Jag har inte kopplat in den mot poolen ännu. Det kan vara kul att veta vad jag kan förvänta mig efter inkopplingen.
Hälsningar Jarlen
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3030.msg22746#msg22746
Många olika inlägg i detta men summerat ser du min dimensionering under mina inlägg  O0
* Uppvärmning bergvärme med IVT-värmepump mod. Greenline HT Plus C7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärmning (tot. 170 met.), dvs. avsedd att klara av både hus- och pooluppvärmningsdrift) - vill minnas dimensioneringen var 120 meter för huset med 25 meters tillägg för poolen? (Har inte pappren framför mig dessvärre...) Hade dock tacksamt möjligheter till djupare borrning och nådde/fick aktivt djup på 169 meter med 18.000 minutliters uppmätt flöde - mkt. bra enl. expertisen.
* Värmeväxlare mod. Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrningsutrustning REGO
Jag summerar nu även erfarenhetsmässigt att vi med vår dimensionering kan hålla runt 28 grader i poolen under förutsättning att temperaturerna inte långvarigt går under 5 grader nattetid samt kommer upp i runt 12-15 grader dagtid - under dessa grader sjunker poolvattenvärmen...
I nuläget med senaste veckans väder är poolen idag 6/10 runt 24-25 grader, dvs. fallande så nu sjunger det på sista versen...  :'(
Dock badar vi (jag mest  ;) ) varje dag än - upplever det som rena lyxen att på denna period av året fortsatt kunna njuta av simturer oavsett väder "uppe"!  <antman>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Har alla gett upp?
« Svar #19 skrivet: oktober 27, 2008, 16:17:00:00 »
20081027 20,6 i poolen men fallande så nu sjunger det på slutet... ca. max. 8 i luften dagtid  :'(
Dock helt OK sett till att det med årets väder gått att hålla badtemp. i princip hela oktober också med hjälp av bergvärmen - "bergvärmesystemet" får därmed "godkänt med råge"!  O0

Vinterförberedelser och täckplåtar åker på kommande helg (1-2/11) som det ser ut nu och därefter "pool-viloläge" till mars/april... ser redan med längtan fram mot "ny" säsong!  <antman>
...några dopp till kommer att hinnas med men uppriktigt känns "temp.fallen" ner till 17-18 i pool avsevärt "kallare" än motsvarande vattentemp. i havet?!  <hmm>
...kan ju också tillstå ("Lotteröd" slutar läsa här... ;D ) att jag är liiiiite nyfiken på vad ett pooltak hade kunnat innebära under vinterperioden...?...och tillsammans med en VP, "typ jjboy" - enkelt badbart året runt?  <dontkn>
...faktiskt något att grunna på under "vinterdvalan"...
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag