Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?  (läst 7612 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« skrivet: juli 01, 2007, 19:08:48:48 »

En fråga till min "inspirator" RLA (eller annan med liknande erfarenhet):

Miamipool rekommenderar ju paddat/slipat stenmjöl som sista skikt före bottenfilten. På bilderna från ditt bygge ser det ut som du använt markskivor som isolering och sedan bottenfilten direkt på. Hur klarar detta hälavtryck?

Ser dessutom ut som du klossat upp vissa sektioner för att komma i våg med plåtstommen. Är detta ok/praxis, dvs är det overkill att försöka få HELA underlaget i våg?

Hoppas du/någon har tid att dela med sig av sina erfarenheter, börjar nämligen bli dags att montera ihop den lilla byggsatsen nu!
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2007, 19:35:49:49 »
Min stomme (läs mina ben) står på suggor som jag slagit betong över!
Sargen står 100 över den paddade botten, där har jag lagt 100 mm kapilärbrytande skivor, därefter 50 mm markskivor, du ser det på mina bilder, över detta bottenfilten!

I min pool syns inga hälavtryck! men det finns måååånga avtryck, göms dock effektivt av den marmorerade linern!
Skulle jag göra en pool till så blev det gjuten sula!

Min stomme "doppar" ca 1,5 cm på en sträcka av ca 5 meter i ena kurvan, detta trots (tack vare) ett idogt mätande med både laser och långpass, det är nog bara jag som ser det, men ändå! >:(
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2007, 00:50:00:00 »
Citera
Min stomme (läs mina ben) står på suggor som jag slagit betong över!

Tackar för svar och rodnar lätt - borde förstått att det inte va några lösa justeringsklossar som syntes på bilderna!


Citera
I min pool syns inga hälavtryck! men det finns måååånga avtryck, göms dock effektivt av den marmorerade linern!

Kanske omöjlig fråga; men i valet mellan stenmjöl och markskiva - skulle du avråda från markskiva pga mängden avtryck? Markskivan känns ju som en enklare lösning (slippa padda/slipa) även om de kräver mycket tillpassning och skarvdöljning - dessutom bör ju isoleringen vara en fördel.   
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad dynastar

SV: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2007, 07:33:59:59 »
OM man nu gjuter en sula, krävs det kapilärbrytande skiva då med? Eller bara markskiva direkt på sulan?
 :-\

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2007, 09:28:55:55 »
Gjuter du en sula har du väl kapilärbrytande skiktet under betongen, ingen markskiva ovan betongen, lägg någon form av mjukmedel mellan betongen och linern, t.ex bottenfilt/liggerunderlagsmaterial/eller dyl
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Markskivor (isf stenmjöl) direkt under bottenfilt?
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2007, 09:33:05:05 »

Kanske omöjlig fråga; men i valet mellan stenmjöl och markskiva - skulle du avråda från markskiva pga mängden avtryck? Markskivan känns ju som en enklare lösning (slippa padda/slipa) även om de kräver mycket tillpassning och skarvdöljning - dessutom bör ju isoleringen vara en fördel.   

Vete tusan, jag vet inte vad de allra hårdaste markskivorna klarar för punktbelastning utan att det blir märken, men jag har noterat att några på forumet har just markskiva + stenmjöl, låt oss vänta till dessa ger ett svar hur det gått för dom med avtrycken.

En liner som inte är enfärgad hjälper effektivt att få bort skavanker.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan