CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!  (läst 11902 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikola

SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #10 skrivet: februari 17, 2008, 09:42:45:45 »
Om bottnen på pollen är i samma linje som grundvattnet. Måste man dränera då?
Någon med erfarenhet???
Jessica

Poolgiganten

Utloggad erikola

SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #11 skrivet: februari 17, 2008, 09:44:29:29 »
Vi har enbart sand för information.

Utloggad matz

SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #12 skrivet: februari 17, 2008, 12:00:21:21 »
man kan inte dränera bort grundvatten..gräv en tillfällig pumpgrop och gjut sedan en grundsula med dragstag för att inte poolen ska flyta upp
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #13 skrivet: februari 17, 2008, 12:05:11:11 »
Vårt grundvatten kom också upp och har nu dränering en bit ner under poolen. Nivån på grundvattnet är olika beroende på hur mycket det regnar och sommar/vinter mm. Så om det är högt nu kan det vara lågt sen eller ändå högre senare.

Beroende på vilken pool du har så tål de olika mycket vatten. Vår i glasfiber kan stå i vatten och den tar ingen skada men det blir ju onödigt att värma upp allt vatten som är på utsidan av poolen också.

Jag skulle dränera även om man inte har grundvattnet synligt just när man gräver. Det kan ju stiga vid ett senare tillfälle. Min dränpump går flera gånger om dagen så jag är glad att dräneringen nu ligger under poolen. Allt sköter sig själv nu så det är inget man tänker på.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #14 skrivet: februari 17, 2008, 12:05:21:21 »
Sand, Höllviken, långt ifrån havet ???

Låter som om det skulle kunna bli en hel del pumpande för att hålla undan vattnet, och som Matz sa det är frågan om det överhuvudtaget går. Hur har vi tänkt er poolområdet, dvs runt poolen, är det möjligt att höja omgivningen lite och på så sätt få poolen ovan grundvattnet?

Sanden är väl sån att vattnet kommer både tränger fram och rinner undan till grunvatten nivån snabbt och enkelt. Den andra frågan är hur grundvattennivån varierar med årstiden (om den varierar). Finns det någon annan pool i området, eller någon med egen brunn som inte används, det kan ju ge info om nivåerna.

Beroende på vad man tror om grundvattennivån, är det extremhög nu ?? så skulle jag kolla om det fanns möjlighet att höja allt så man slapp pumpandet.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #15 skrivet: februari 17, 2008, 12:45:12:12 »
Sand, Höllviken, långt ifrån havet ???

Jag bor ju inte vid havet utan mitt i Skåne.
Vid Höllviken där ni bor kan det ju bli bestående problem om man inte höjer allt så att man slipper vattnet.

Med framtidens globala uppvärmning så kommer ju inte havsnivån sänkas utan höjas.  <dontkn>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #16 skrivet: februari 17, 2008, 13:04:23:23 »
Hej igen,

Ibland blir det lite komik, jag skrev långt från havet ??, dvs två frågetecken det blev ju en smiley....
Jag undrade helt enkelt om det är tillräckligt nära havet för att det skulle bli ännu jobbigare att pumpa.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad erikola

SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #17 skrivet: februari 17, 2008, 13:34:25:25 »
Det blir dränering en bit under poolen har vi nu kommit fram till. Det blir väl en veckas extra arbete men det är ju lyxproblem:-)
Vi bor ca 800 m från havet nu och grundvattnet är på 1.30. Innan bodde vi 250 m från havet och grundvattnet är på 4 m ca enligt en tidigare granne.
Nåja.
Har grävt och fyllt rullebäraren 20 gånger själv(18,5 om barnens hjälp räknas).
Är mäkta stolt och Ola, min man har tagit bilder som läggs upp här i dagarna.
Hålet börjar arta sig. Har ont i kroppen men det får en 29:åring tåla.


Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #18 skrivet: februari 24, 2008, 13:25:09:09 »
Nu har vi uppgraderat vår pool med ytterligare en meter på längden till 8 x 3,5 x 1,5 m.
Min mans chef beställde en likadan pool samtidigt som oss och har redan fått hem den. Vi tyckte den såg bra ut och bestämde oss för samma längd. Kostade lite extra men det blir ju samma jobb och när man ändå håller på...Vi har dock lovat poolleverantören att inte ändra oss mer nu. Väntar otåligt på att det ska bli Påsk nu! ::)
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad erikola

SV: Nu har vi också ääääntligen beställt pool!
« Svar #19 skrivet: februari 25, 2008, 23:05:24:24 »
Vi är mer än halvvägs nu med grävandet(på en vecka) och utöver grundvattnet stötte vi nu på blålera, skelett delar och massa flinta på 1.50 meters djup. Blir problem med dräneringen där det finns lera och imorgon kommer en kille för att titta på "fyndet".
Här är ju mycket lämningar i Kämpinge. Vi får hålla tummarna på att kommunen inte vill gräva upp hela tomten. Men lite spännande med fornlämningar är det ju iaf. Barnen tycker det är superspännande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag