VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde  (läst 3438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JakkeO

Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« skrivet: juni 15, 2020, 23:13:04:04 »
Hej,

Var idag hos Folkpool och gjorde ett vattentest. Fick reda på att jag ska sänka pH-värdet då värdet uppgår till 7,8. Fick även rekommendation att backspola poolen och fylla på med nytt vatten. Mina frågor är:

- Hur länge ska jag backspola? Dvs hur mycket är lämpligt att tömma?
- Vilka mätstickor är bäst för att få med så många värden som möjligt?


Tacksam för svar.

Jakke

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2020, 23:17:40:40 »
Hej,

Det är mycket lätt att sänka pH. Funderar över orsaken till att backspola ditt vatten?

Vidare hinner dina vattenparametrar förändra sig fort innan de hamnar i en mätstation. Låt säga 2h och värdena visar helt fel.
« Senast ändrad: juni 15, 2020, 23:23:11:11 av Roger. »

Utloggad JakkeO

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2020, 23:24:27:27 »
Har hällt i ca 1 kg med sänka pH-medel. Hur länge ska man vänta innan man tar ett nytt prov?

Hon i butiken mena på att jag även borde backspola. Fick även reda på att cyanusyran är hög (49 ppm), frittklor lågt (0,81 ppm) samt Kalkhårdhet är lågt (117 ppm) där de rekommenderar att dosera 4880 g "Höj Kalk".

Har en 4x8 pool med 42m3.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #3 skrivet: juni 15, 2020, 23:40:34:34 »
Hej,

Förstår din undran. När du köpte pool beskrev de hur enkelt det var.
Köper du en bil har du garantier för funktion. Köper du ett spa eller en pool är det ditt problem om det inte fungerar. Har du gjort si eller så? Prova detta?

Troligen använder du veckopuckar? Detta eftersom din CYA är på 49ppm.
Skulle kunna berätta hur många puckar detta motsvarar i din pool.

Har du en liner kan kalkhalten vara intressant för att den inte ska tänja ut sig.



0,81 ppm i fritt klor tyder på att du inte har desinfektion i din pool.
För att att ha desinfektion bör din fria klorhalt ligga över 3,7 ppm.

Jag vet! Det är nu det blir fel med råd och riktlinjer. Inga riktlinjer i detta land tar hänsyn till CYA. De senaste råden från USA är att kvoten CYA/FC inte ska nå 20. Din kvot på 49/0,81=60. Vilket betyder att ditt vatten är i riskzonen. Finns ingen desinfektion.

För att nå kvoten 20 behöver du tömma ut 2/3 av ditt vatten då ligger du på noll. Vilket betyder att du bör byta allt vatten. Eller att du alltid ligger över 3,7 ppm fritt klor.


« Senast ändrad: juni 15, 2020, 23:57:49:49 av Roger. »

Utloggad JakkeO

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2020, 01:00:20:20 »
Ja du Roger. Du har en stark poäng med att köpa och hantera en pool är inte bara...

Blir lite nojig över ditt svar. Vad ska jag göra mer exakt? Är allt åt skogen eller behöver jag tömma allt vatten och börja om? Låter dramatisk kan tyckas men får så många olika svar och inga tydliga riktlinjer "Gör så här. Steg 1 osv...".

Jakke

Utloggad poolarenper

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2020, 06:26:31:31 »
Antingen så gör du som nämndes intialt att du lägger dig på en lite högre klorhalt för resten av säsongen (eller tills du kommit till rätta med cyansyran). Och så backspolar du flera gånger i veckan (cirka 2-3 minuter varje gång) och fyller på. Effekten av det blir att du byter ut ditt vatten över tid och får en gradvis utspädd cyanursyrenivån.

Alternativet är att du tar smällen på en gång och byter ut en större del av vattnet. Vilket Roger rekommenderar. Det är det bästa och mest effektiva sättet att komma till rätta med problemet.

Vilket alternativ du väljer beror på hur lätt har du att evakuera vatten och fylla på. Har man egen brunn kan det vara svårt att ta ut så mycket på en gång. Eller att du har svårt att bli av med 30 kubikmeter vatten på en gång utan att få andra problem. Effektivast är ju ändå att ta smällen och byta ut vattnet men det beror på dina omständigheter. Jag gjorde inte så när jag fick motsvarande problem utan gick den mer omständiga vägen och backspolade -fyllde på - backspolade - fyllde på. Över tid så går det ju åt mer vatten eftersom det fina vatten du fyller på åker med ut när du backspolar.

Oavsett så måste du byta till annat klor fram tills du fått ner cyanursyrenivån. Du ska ha klor av Kalciumhypoklorit. Det är det som är Dagsklor hos Folkpool. Det fyller inte på cyanursyran. Sedan när det gäller att få koll på vattnet (och veta om du fått ner cyanursyrenivån) så rekommenderar jag att du investerar i en bra mätare som PoolLab 1.0. När det gäller stickor tycker jag att Teststrips 6 InstaTest från Folkpool är bäst. OBS! De kan snabbt bli förstörda. Förvara dom svalt och torrt.



« Senast ändrad: juni 16, 2020, 06:44:26:26 av poolarenper »
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad JakkeO

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2020, 10:45:19:19 »
Tack för svar!
Har köpt stickorna som rekommenderades. Dock påvisar dem att jag har för lågt pH-värde!

Har jag mät fel eller är vattenprovet möjligtvis missvisande?


Utloggad poolarenper

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2020, 15:55:22:22 »
Vattenprovet ger ju en bild hur det såg ut då. Om jag förstått det rätt så har du sedan du kollade vattnet haft i 1 kg Sänk PH och det borde ju ge utslag. Jag skulle lita på stickorna om de är nyinköpta. Du kan ju alltid testa en sticka på vatten från din kran och kolla om det verkar stämma med vad vattenverket anger i sitt ph-spann. Häll upp i en stor kastrull och doppa ner. Verkar du få rimliga värden? Testa igen och mät vattnet i poolen. Får du inte rimliga värden på vattnet från ditt vattenverk så skulle jag reklamera stickorna alt. ringa vattenverket och skälla på dom  ;D

När man ska justera ph så brukar dom säga att man bara ska ta lite ph-justerande åt gången för det kan lätt sticka iväg åt fel håll också. Det hände mig i år när jag startade upp. Först för högt ph och sedan fick jag för lågt trots att jag inte hade i hela dosen som folkpool rekommenderade i sin vattenanalys.

If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad Mickelin

SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #8 skrivet: juni 27, 2020, 10:11:52:52 »
Verkar vara lite begreppsförvirring. Backspola gör man ca en gång i veckan, för att rengöra filtret. Man spolar ett par minuter, tills vattnet är klart.

När det gäller CYA så riskerar man klorblockering om värdet är för högt. Då får man tömma en del av poolen och fylla på nytt vatten. Skaffa ett ordentligt testkit för CYA, t ex https://tftestkits.net/CYA-Cyanuric-Acid-Test-p48.html

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mätstickor - vilka är bäst? Lågt pH-värde
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2020, 10:49:36:36 »
Backspolar gör man väl när filtret blir igensatt så att flödet minskar. Brukar indikeras via tryckmätaren som sitter på filtret, när trycket höjs minskar flödet. Hittills i år har jag bara behövt backspola en gång, men jag undrar om inte deras rekommendation var för att få bort vatten med cya så att man fyller på med nytt så att cya sänktes.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan