VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd  (läst 18148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« skrivet: juli 15, 2012, 18:52:05:05 »
Det verkar skita sig med min pool. De av er som läst min tråd, http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8083.0, har ju noterat att jag har läckage. Det verkar helt omöjligt att hitta detta trots massor av timmars läckagesökning.

Enda som återstår är ju att antingen lägga igen poolen och inte ha pool alls eller renovera den. Och självklart ska man väl ha pool? Således renovering.

Och jag har lite tankar kring detta som jag fått då jag sökt runt på forumet här. Jag skulle gärna vilja bolla dessa tankar & idéer med proffsen här på forumet. Se om jag är ute och cyklar helt eller ifall något kan vara vettigt.

Beskrivning av dagens pool:
Då det inte är jag som byggt poolen utan den fanns där när huset köptes så har jag riktig dålig info om hur den är byggd.

Men det jag vet är att stommen runt om är av tryckimpregnerat spontat trä. Jag antar att dessa "träplankor" på något sätt är stabiliserade runt om, men hur vet jag inte.
Linern är av overlap typ och således spikad i en ram runt poolen.

Det är allt jag vet idag.


Tankar till nya poolen:

Som jag förstått det så finns det inget standardsätt att bygga pool utan devisen att så länge det funkar är det rätt verkar råda. Sen kan man säkert tycka att just sitt sätt ska vara rådande osv. Det är ju trots allt bara en grop med vatten i...

Med det i åtanke har jag lite idéer som sagt.

Det billigaste är väl helt enkelt att ta bort nuvarande duk/liner och montera dit en ny på befintlig konstruktion. Men då kommer man blotta konstruktionen runt omkring på både gott och ont för vad kommer man se då liksom?
Ja, är det friskt trä så tänker jag mig att det är väl bara att spika fast den nya linern och fylla upp. Självklart skulle väl en renovering inte vara fel ändå i det läget men då är det kostnadsbiten som jag tyvärr faller på.
Är trät dåligt så undrar jag om jag kan byta enstaka plank eller om jag måste byta ut allt. Suck i så fall... för vad händer då? Nog banne mig är det väl så att jord och sand som är på andra sidan kommer falla in vilket i så fall resulterar i ett grävarbete dessutom.
Kan man dra upp träskivor av något material på det spontade trät tro... Hmmm... blir ju några liter mindre i poolen men det kan man väl leva med.

Ja, det är många tankar som far i huvudet helt klart.

Lite konkreta frågor då:

1. Har jag rätt i min teori om att det inte spelar någon roll hur stomme och pool i övrigt är byggd så länge det fungerar?

2. Om ni skulle ha begränsad ekonomi men ändå vilja ha pool och vara i min situation hur skulle ni lösa det då?

3. Om ni hade haft lite mer pengar. Säg 50k eller så. Hur hade ni löst det då? Fortfarande linerpool? Gjuten i betong? Glasfiber? Gräva ut? mm mm mm. Hur skulle ni göra?


mvh / joacim



« Senast ändrad: juli 15, 2012, 18:58:49:49 av Joacim »

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2012, 20:12:58:58 »
Om din nuvarande pool har tömt sig själv så borde det gå att hitta hålet ganska lätt. Rann vattnet ut ända till botten så bör läckan vara på botten också. Har du något bottenavlopp ? Om du inte har det så är läckan SÄKERT på botten och då gäller det att krypa över duken och titta noggrant. Har du ett bottenavlopp kan ju misstanken också falla på genomföringen, rörledningar m.m.

Om du skall ta bort linern så finns troligen plywood bakom, mellan stommen i tryckimpregnerat trä och linern. Är plywooden ok är det inga problem. Måste du byta den så är det nog troligt att stommen bakom ändå är ok eftersom den är tryckimpregnerad.

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2012, 20:54:45:45 »
Om din nuvarande pool har tömt sig själv så borde det gå att hitta hålet ganska lätt. Rann vattnet ut ända till botten så bör läckan vara på botten också. Har du något bottenavlopp ? Om du inte har det så är läckan SÄKERT på botten och då gäller det att krypa över duken och titta noggrant. Har du ett bottenavlopp kan ju misstanken också falla på genomföringen, rörledningar m.m.

Om du skall ta bort linern så finns troligen plywood bakom, mellan stommen i tryckimpregnerat trä och linern. Är plywooden ok är det inga problem. Måste du byta den så är det nog troligt att stommen bakom ändå är ok eftersom den är tryckimpregnerad.

Har inget bottenavlopp. Bara duk. Så visst, om det sjunker ända dit så är det ju på botten problemet är. 32 kvm att leta. Och inte vet man hur stort hål man ska leta efter heller. Känns som att semestern i princip är helt förlorad då om man ska krypa runt där. Men det kan det förvisso vara värt om man hittar läckan.
Men jag frågat i min andra tråd om detta problem efter sätt att hitta läckage och det verkar inte vara det enklaste precis. Vilket jag också märkt.

Plywood finns inte bakom. Han som byggt poolen 2 ägaren tidigare till huset var väl liten av en experimentsnubbe. Han hade enligt egen utsago och bekräftande från grannar lett och byggt ett 15-tal pooler. Efter att han tröttnat på att man emellan åt var tvungen att renovera och byta stommen för poolen ringde han ett impregneringsverk (Borgunda såg) och specialbeställde tryckimpregnerat spontat trä som han byggde poolen med. Faktum är att man t.o.m kan se detta i poolen idag. Man ser de tunna skarvarna mellan skivorna/planken. Det är tunna lodräta linjer. Inget som stör alls men bekräftar åtminstone hans utsago.

Och det är just här mitt lilla bekymmer då ligger om en eller några fåtal plankor är fuktskadade. Hur tusan ska jag byta det liksom. Och dessutom utan att riskera att runt omkringliggande jord och sand faller in i poolen. Hmmm... inte lätt.

mvh / Joacim


Utloggad MathiasS

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2012, 05:23:38:38 »
Näe detta verkar knasigt. Du kan ju inte bygga en helt ny pool bara för att den gamla läcker. Dessutom pratar du om begränsad budget. Pengarna du lagt på hög kommer du behöva för att köpa ny liner + småfix, bygga nytt kommer garanterat bli avsevärt dyrare.

Jag har inte följt din felsökning i detalj, men jag tolkar det som att nivån är påväg nedåt. Vänta och se var det slutar så vet du ju var du ska leta hål.....

Byta några fåtal plankor: Ser inga problem med detta alls. Att låta trycka spontat virke i rätt dimension verkar komplicerat och dyrt - glöm det. Ta bort linern (om det visar sig behövas) ta bort ruttna plankor och mät vilken dimension man använt. Jag lovar dig att det inte är några problem att fylla ut dessa hål med annat tryckt virke, skivor eller reglar/plank.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2012, 08:17:08:08 »
Just vid läckorna brukar linern "sitt löst" mot underlaget - eftersom vatten läcker ut och gör att vattentrycket på utsida/insida linern blir mer eller mindre samma.
Detta gör att linern mer eller mindre flyter omkring just i anslutning till läckaget.

Om du arbetar dig fram över hela poolens ytor och typ stryker med handen bör du kunna känna om linern "sitter" löst mot underlaget och på så sätt komma rätt nära läckaget.

I övrigt håller jag med föregående talare, det är säkert ingen större konst att fixa en poolstomme i trä.
Inte ens om du ersätter den tryckimpregnerade stommen med vanligt obehandlat trä kommer den att ruttna upp speciellt fort.

Visst kan det rasa in lite sand/singel om du måste ta bort ett antal brädor, men det brukar inte bli sååå hemskt mycket.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2012, 11:41:47:47 »
Är bara stommen någorlunda ok så funkar lappa och laga metoden utmärkt i en träpool, min pool från 68 finns det inte mycke kvar av trät det har till slut gett upp och ruttnat bort...
Men väggarna är ändock förvånadsvärt stabila, hade en vattenläcka som tömde poolen helt.
Bara skyffla in material bakom duken så den fick lite stöd, och sen lappa linern, funkar klockrent igen.

När du får en läcka där det sipprar tar vattnet med sig materialet bakom linern och du får "bom" bakom hörs fint om du knackar med knogen på linern, jag fick ett stort hål bakom linern där det hade läckt ut.

Är linern fortfarande fräch går det fint att lappa, funkar fint även om den inte är fräch heller men man bör nog i så fall fundera på att byta liner.

Är du orolig för det spontade virket bakom kan du ju alltid klä poolen invändigt med impregnerad plyfa så får du en slätare yta.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2012, 11:52:37:37 »
Näe detta verkar knasigt. Du kan ju inte bygga en helt ny pool bara för att den gamla läcker. Dessutom pratar du om begränsad budget. Pengarna du lagt på hög kommer du behöva för att köpa ny liner + småfix, bygga nytt kommer garanterat bli avsevärt dyrare.

Jag har inte följt din felsökning i detalj, men jag tolkar det som att nivån är påväg nedåt. Vänta och se var det slutar så vet du ju var du ska leta hål.....

Byta några fåtal plankor: Ser inga problem med detta alls. Att låta trycka spontat virke i rätt dimension verkar komplicerat och dyrt - glöm det. Ta bort linern (om det visar sig behövas) ta bort ruttna plankor och mät vilken dimension man använt. Jag lovar dig att det inte är några problem att fylla ut dessa hål med annat tryckt virke, skivor eller reglar/plank.

Din analys är helt riktig. Vattennivån sjunker med ca 2 cm per dag. tryckt spontat virke är nog inte billigt nä. Men han som gjorde det hade tydligen jäkligt gott om pengar plus att det mesta köptes på hans företag typ.


Citera
Just vid läckorna brukar linern "sitt löst" mot underlaget - eftersom vatten läcker ut och gör att vattentrycket på utsida/insida linern blir mer eller mindre samma.
Detta gör att linern mer eller mindre flyter omkring just i anslutning till läckaget.

Om du arbetar dig fram över hela poolens ytor och typ stryker med handen bör du kunna känna om linern "sitter" löst mot underlaget och på så sätt komma rätt nära läckaget.

I övrigt håller jag med föregående talare, det är säkert ingen större konst att fixa en poolstomme i trä.
Inte ens om du ersätter den tryckimpregnerade stommen med vanligt obehandlat trä kommer den att ruttna upp speciellt fort.

Visst kan det rasa in lite sand/singel om du måste ta bort ett antal brädor, men det brukar inte bli sååå hemskt mycket.

Tack Rickard. Detta var nog hittills det bästa förslaget jag fått för att hitta läckan. Ja, iaf om den nu befinner sig på botten men det verkar den ju göra. Ska helt klart utföra denna sökningsmetod. Tack.

Citera
Är bara stommen någorlunda ok så funkar lappa och laga metoden utmärkt i en träpool, min pool från 68 finns det inte mycke kvar av trät det har till slut gett upp och ruttnat bort...
Men väggarna är ändock förvånadsvärt stabila, hade en vattenläcka som tömde poolen helt.
Bara skyffla in material bakom duken så den fick lite stöd, och sen lappa linern, funkar klockrent igen.

När du får en läcka där det sipprar tar vattnet med sig materialet bakom linern och du får "bom" bakom hörs fint om du knackar med knogen på linern, jag fick ett stort hål bakom linern där det hade läckt ut.

Är linern fortfarande fräch går det fint att lappa, funkar fint även om den inte är fräch heller men man bör nog i så fall fundera på att byta liner.

Är du orolig för det spontade virket bakom kan du ju alltid klä poolen invändigt med impregnerad plyfa så får du en slätare yta.

/Peter

Vad menar du med "bom"?
Min största farhåg är att det är i någon svetsning (tror det kallas så)/skarv som har gett sig och då är väl frågan om lagningslappar fungerar? Beror kanske på hur stor revan är iofs.

mvh / Joacim

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #7 skrivet: juli 16, 2012, 12:43:06:06 »
Grannens pool hade fått en skada förra vintern, och vi provade laga med lappar/lim - vilket visade sig vara helt omöjligt.
Iofs var vattnet kallt när vi gjorde det, vilket kanske var anledningen till att limmet inte tog, men vi provade upprepade gånger, även med en helt ny och färsk lagningssats, utan att det fungerade alls.

Till sist satte vi helt sonika en bit vit ABS-plast, över skadan, borrade hål/försänkte och skruvade in rostfria skruvar i den bakomliggande plywooden, det funkar bra, även om det inte blev så vackert.
Om läckan är på botten kan det nog bli lite knepigare att reparera, och om du skall limma på en lapp så krävs det ju verkligen att lappen fäster då botten ju så att säga begagnas/bearbetas mer än poolväggarna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #8 skrivet: juli 16, 2012, 14:44:58:58 »
Grannens pool hade fått en skada förra vintern, och vi provade laga med lappar/lim - vilket visade sig vara helt omöjligt.
Iofs var vattnet kallt när vi gjorde det, vilket kanske var anledningen till att limmet inte tog, men vi provade upprepade gånger, även med en helt ny och färsk lagningssats, utan att det fungerade alls.

Till sist satte vi helt sonika en bit vit ABS-plast, över skadan, borrade hål/försänkte och skruvade in rostfria skruvar i den bakomliggande plywooden, det funkar bra, även om det inte blev så vackert.
Om läckan är på botten kan det nog bli lite knepigare att reparera, och om du skall limma på en lapp så krävs det ju verkligen att lappen fäster då botten ju så att säga begagnas/bearbetas mer än poolväggarna.

Nu vet jag inte om jag hade tyckt att det hade varit en fullträff att skruva i botten på duken då det de facto genererar hål bara det. Men om jag nu ens skulle behöva gå den vägen så har jag det bekymret att jag inte har en aning om vad botten är gjord av. Kanske inte ens är något matriel som går att skruva i.
Kanske få det då bli en bit liner och Loctite Super Attack  <hmm>

mvh / Joacim

Utloggad psau

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #9 skrivet: juli 16, 2012, 17:37:01:01 »
"Bom" är när det är tomt bakom, det hörs på att när man knackar låter det ihåligt där materialet spolats bort.

Jag lagade min ca 20 cm långa reva med en bit liner och lim, den stora lagningen gjordes när poolen var tom, det var i skarven botten-vägg som det gått sönder.

Men jag har lagat småhål med samma metod även under vatten...

Generellt syns läckor relativt bra när man granskar duken!

Har vattnet passerat inloppet än?

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan