CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd  (läst 18533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2012, 07:06:29:29 »
Nu vet jag inte om jag hade tyckt att det hade varit en fullträff att skruva i botten på duken då det de facto genererar hål bara det. Men om jag nu ens skulle behöva gå den vägen så har jag det bekymret att jag inte har en aning om vad botten är gjord av. Kanske inte ens är något matriel som går att skruva i.
Kanske få det då bli en bit liner och Loctite Super Attack  <hmm>

mvh / Joacim

Nu skruvade vi iofs i de hål som redan slitits upp av lampan som orsakade läckaget, men i övrigt så finns det ju hål både runt lampan, inloppen och utloppet, och det är ju normalt inga problem om man bara tätar med packningar eller silikon, vilket vi naturligtvis gjorde.

Botten har normalt inget alls som man kan skruva i, utan där krävs nog limning i vilket fall som helst.
Kanske fungerar limmet bättre om man tömmer poolen, tycker bara att det var märkligt att det var helt omöjligt för oss att få det att fungera med reparationssatserna som säljs just för detta. (under vatten)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #11 skrivet: juli 17, 2012, 15:06:40:40 »
Nu skruvade vi iofs i de hål som redan slitits upp av lampan som orsakade läckaget, men i övrigt så finns det ju hål både runt lampan, inloppen och utloppet, och det är ju normalt inga problem om man bara tätar med packningar eller silikon, vilket vi naturligtvis gjorde.

Botten har normalt inget alls som man kan skruva i, utan där krävs nog limning i vilket fall som helst.
Kanske fungerar limmet bättre om man tömmer poolen, tycker bara att det var märkligt att det var helt omöjligt för oss att få det att fungera med reparationssatserna som säljs just för detta. (under vatten)


Du har helt klart en poäng i det du säger.
Låt mig fråga en sak. Om det nu är så att hela min pool töms på vatten, vilket verkar vara det mest troliga, hur gör man för att på enklaste sätt hitta en ev. reva eller hål? Ska man ta med sig en hink vatten och göra ett rutsökningmönster i poolen och hälla ut vattnet i en ruta i taget för att se vart det försvinner eller hur gör man? Vi har ju liksom synat hela poolen inklusive botten sjukt noga enligt mitt tycke.

Mvh / Joacim

Utloggad MathiasS

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #12 skrivet: juli 17, 2012, 17:43:03:03 »
Fortsätter det att läcka även efter att du passerat nivån för inlopp, utlopp, lampor och ev trappa? Isåfall VET du ju att det är hål på linern och du kan fokusera på att 1 laga 2 köpa ny. Är den inte fräsch kanske det är en rimlig investering att beställa en ny duk och göra lite mer underarbete så du slipper se virket bakom osv.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2012, 01:21:22:22 »
Fortsätter det att läcka även efter att du passerat nivån för inlopp, utlopp, lampor och ev trappa? Isåfall VET du ju att det är hål på linern och du kan fokusera på att 1 laga 2 köpa ny. Är den inte fräsch kanske det är en rimlig investering att beställa en ny duk och göra lite mer underarbete så du slipper se virket bakom osv.

Har inga medvetet gjorda hål alls i poolen (linern). Inte what so ever. Inget/inga hål för lampa/lampor, Inget/inga hål för inlopp/utlopp och inga hål för bottenventiler.
Tänk dig en rektangulär låda nedsänkt i marken beklädd invändigt med liner. That's it.
Och ja, det läcker fortfarande. Och det märkliga i det hela är att det verkar gå snabbare ju mindre vatten det är i poolen. I början sjönk det 1-2 cm per dag. Nu när det är knappt 50 cm vatten så sjunker det 2-4 cm/dag.

mvh / joacim

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #14 skrivet: juli 18, 2012, 12:05:21:21 »
Inga hål för inlopp, utlopp mm, hur kommer vattnet in och ut ur poolen för rening undrar man.
Men det är ju inte problemet just nu med 50 cm vatten i poolen.
Hur ser vattnet ut, ser man fortfarande botten eller är det grönt och ogenomskinligt?

Är det grönt kanske man skall vända processen, dvs pumpa ut resterande grönt för att fylla lite rent i botten, håller det där fyll lite till osv.

Lycka till !!

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad MathiasS

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #15 skrivet: juli 18, 2012, 12:22:56:56 »
Att vända på processen borde inte ge något mer. Förr eller senare slutar det att rinna ut och när det slutar har man hålet i vattenlinjen. I värsta fall rinner allt ut och då är felet på botten. Konstigare än så är det ju inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #16 skrivet: juli 18, 2012, 18:46:25:25 »
Att vända på processen borde inte ge något mer. Förr eller senare slutar det att rinna ut och när det slutar har man hålet i vattenlinjen. I värsta fall rinner allt ut och då är felet på botten. Konstigare än så är det ju inte.

Rent tekniskt håller jag med men kanske ngt lättare att leta i friskt vatten och inte i grön algröra var min tanke :)

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #17 skrivet: juli 19, 2012, 08:58:08:08 »

Du har helt klart en poäng i det du säger.
Låt mig fråga en sak. Om det nu är så att hela min pool töms på vatten, vilket verkar vara det mest troliga, hur gör man för att på enklaste sätt hitta en ev. reva eller hål? Ska man ta med sig en hink vatten och göra ett rutsökningmönster i poolen och hälla ut vattnet i en ruta i taget för att se vart det försvinner eller hur gör man? Vi har ju liksom synat hela poolen inklusive botten sjukt noga enligt mitt tycke.

Mvh / Joacim

Om du låter det läcka tills det itne längre rinner ut något vatten så VET du ju att läckan finns just i vattenlinjen, och behöver bara leta just där.
Även om läckan finns på botten så kommer du att få en vattenlinje att leta i, ingen botten är helt plan, så det kommer garanterat att finnas vatten kvar i poolen när den slutar läcka...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Joacim

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #18 skrivet: juli 20, 2012, 09:46:48:48 »
Inga hål för inlopp, utlopp mm, hur kommer vattnet in och ut ur poolen för rening undrar man.
Men det är ju inte problemet just nu med 50 cm vatten i poolen.
Hur ser vattnet ut, ser man fortfarande botten eller är det grönt och ogenomskinligt?

Är det grönt kanske man skall vända processen, dvs pumpa ut resterande grönt för att fylla lite rent i botten, håller det där fyll lite till osv.

Lycka till !!

/Housedad

Hade en annan tråd för några månader sedan där jag fotat mitt breddavlopp. Finns här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=7631.0;attach=11275;image
Det över rektangulära hålet är där vattnet tas in till filter och värmepump och den lilla runda saken under vattenytan är där vattnet kommer tillbaka till poolen. En minst sagt alternativ lösning men fördelen är ju då att det inte finns ett enda medvetet gjort hål. Det utesluter åtminstone det problemet.

Vattnet är nu ca 40 cm upp från botten och visst är det bös på botten men vattnet är fortfarande klart så att vi ser botten. Annars kan jag väl hålla med dig om din logik att det är enklare att leta i klart vatten än skitigt vatten.


Citera
Om du låter det läcka tills det itne längre rinner ut något vatten så VET du ju att läckan finns just i vattenlinjen, och behöver bara leta just där.
Även om läckan finns på botten så kommer du att få en vattenlinje att leta i, ingen botten är helt plan, så det kommer garanterat att finnas vatten kvar i poolen när den slutar läcka...

Åter igen: Tack för att du försöker hjälpa (ja, tack till alla andra med givetvis) och visst har du rätt i det du säger och så ser också planen ut för tillfället.
Har semester om en vecka och då får jag väl tillbringa större delen av den semestern i poolen... dock på ett annat sätt än vad som var tänkt.


mvh / joacim

Utloggad MathiasS

SV: Totalhaveri till ny pool - Tips & råd
« Svar #19 skrivet: juli 20, 2012, 10:38:24:24 »
När du ändå är inställd på lite jobb med poolen, det är inte så att du ska montera ett lite mer normalt in och utlopp? Ser ju lite trevligare ut om inte annat och ska du byta liner etc så kanske merjobbet inte är så mycket att bråka om. Ingen quick-fix, men en bra långsiktig lösning kanske.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag