VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolläget?  (läst 3841 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SannaM

Poolläget?
« skrivet: maj 01, 2008, 14:51:32:32 »
Vet inte om jag är inne på rätt forum. Ev borde detta ligga på uteplatserosv. Är i planeringsstadiet för en markpool :).Vi har hela tiden tyckt att den givna platsen är nära huset/altanen med carporten i ryggen (norrut)och trädgården framför poolen. Nu har vi insett att detta blir nära (väldigt nära ::)) grannen och deras mest använda uteplats och att det dessutom faktiskt inte finns eftermiddags/kvällssol där efter typ kl 17. Alternativet är nästan längst ner i trädgården. Då är nackdelarna att den hamnar lite mitt i gräsmattan där det känns lite konstruerat med stenläggning eller trätrall ???. Sen går det inte att titta till badande barn genom fönstret och det känns lite långt från hus o bastu :(. Dessutom blir det praktiskt svårt att ansluta till bergvärmepump osv. Men man kanske klarar poolen på bara solvärme <hmm>?

Har tittat runt lite på forumet men sett väldigt lite om läget på poolen. Vad är att föredra närhet till hus eller kvällssol <sol>? Vill man i så fall helst ha sol på själva poolen eller på sittplats runtomkring :-\?

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Poolläget?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2008, 18:31:29:29 »
Hej !

Spännande, eller hur, med ett poolbygge. Har du några bilder, som du kan lägga in här, så blir de lite lättare att hjälpa dig med råd.

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Poolläget?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2008, 18:47:55:55 »
hej
söderläge för bästa uppvärmning och solning om du kan få fritt för solen
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad SannaM

SV: Poolläget?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2008, 15:05:53:53 »
Tack för svar! Vet inte riktigt hur jag skulle få in en ritning/bilder här <hmm> Läget är hur som helst ett nästan rent söderläge. (hela tomten...) Problemet är att kvällssolen försvinner ett par timmar tidigare på den övre delen av tomten. Tror inte det har ngn större betydelse ur uppvärmningssynpunkt eftersom det ändå är kväll och solen står på hela dan i ö. Däremot är det ju trevligare att sitta vid poolen i solen även på kvällen. Men tristare att gå uppför backen för att man glömt en bok eller någon unge skall på toa osv...

Just nu tror jag att det lutar åt att vi lever lyckliga utan kvällssol i poolen och istället har den nära till hands. Andra sypunkter mottages tacksamt!

Utloggad Fia

SV: Poolläget?
« Svar #4 skrivet: maj 05, 2008, 19:12:52:52 »
Vi har sol på poolen tills ungefär runt 7 på kvällen sen är den i skugga o jag har inga problem med det. Hade väl varit bättre med sol men det var det bästa stället att lägga den på.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolläget?
« Svar #5 skrivet: maj 05, 2008, 19:57:12:12 »
Samma här. Vid 19.00 tiden så är grannens häck för hög  för att solen ska räcka till. Då får man flytta vidare till uterummet som har sol 2 timmar till innan grannens garage blockerar. Så sola får man göra på helgerna om man vill ligga brevid poolen. Bada kan man alltid göra.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan