VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montering av Stålväggspool Chemoform  (läst 3765 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad koffepro

Montering av Stålväggspool Chemoform
« skrivet: maj 01, 2018, 20:12:18:18 »
Hej!

Fick nyligen hem en Chemoform stålväggspool 8x4,2 en nedgrävd oval och tänkte kolla om någon har monterat denna pool tidigare och kan hjälpa mig med lite frågor.

När jag fick hem den så skulle jag flytta allt från pallen men insåg att själva stålväggen till poolen väger så mycket så jag inte ens orkade lyfta den från marken.
Sen är det väldigt oklart om man MÅSTE återfylla runt poolen vill helst inte det då jag behöver ta in mer material då.

Här är poolen: https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/pool-och-spa/pool/poolset-exklusiv-oval-nedgr%C3%A4vd-p6717123

Poolgiganten

Utloggad Coolg8

SV: Montering av Stålväggspool Chemoform
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2018, 12:31:41:41 »
Hej

Jag har byggt en liknande pool. men modellen coralpool http://poolsidan.se/sv/pooler/pooler/coralpool/coralpool-oval-614wd.html de ser väldigt lika ut och jag skulle tro att de båda är byggda av Hobbypool i tyskland.

Det som behövs är helst en gjuten platta under med någon typ av matta på.

Stödväggar Jag gjorde mina av den nya modellen av betongstenar med kanaler i, jag utnyttjade dem att låta armeringsjärn gå upp i från plattan och sen när nivån var ok så fyllde jag dem med lös betong. Avslutade med att lägga toppstenar på och använder den istället för plintar till pooldäcket.

Muren utfördes så den blev ett par meter längre en vad de föreskrev, samt att jag gjorde uttag för poolbelysning i muren. sedan lade jag 50mm frigolit på utsidan muren och på insidan 20 mm på inrådan av poolleverantören.

För fyllning runt de runda delarna använde jag mager betong (1 del cement och 10 delar sand) för man måste fylla samtidigt både på insida (vatten) utsida(betongblandningen) kom ihåg att göra ordentligt med plats för skimmer och dysor och ev. kopplingar (gjorde inte jag, även mager betong tar tid att få bort :) ).

Innan du fyller betong ta ett par masonitskivor och ställ 20cm från plåten,  då får du en bra form som du kan fylla i. tänk bara på att motfylla med massa på andra sidan masoniten.

Kolla på min bygglogg. Och fråga på om det är något mer du undrar eller som jag missat.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12623.0

Utloggad koffepro

SV: Montering av Stålväggspool Chemoform
« Svar #2 skrivet: maj 05, 2018, 01:04:24:24 »
Hej

Jag har byggt en liknande pool. men modellen coralpool http://poolsidan.se/sv/pooler/pooler/coralpool/coralpool-oval-614wd.html de ser väldigt lika ut och jag skulle tro att de båda är byggda av Hobbypool i tyskland.

Det som behövs är helst en gjuten platta under med någon typ av matta på.

Stödväggar Jag gjorde mina av den nya modellen av betongstenar med kanaler i, jag utnyttjade dem att låta armeringsjärn gå upp i från plattan och sen när nivån var ok så fyllde jag dem med lös betong. Avslutade med att lägga toppstenar på och använder den istället för plintar till pooldäcket.

Muren utfördes så den blev ett par meter längre en vad de föreskrev, samt att jag gjorde uttag för poolbelysning i muren. sedan lade jag 50mm frigolit på utsidan muren och på insidan 20 mm på inrådan av poolleverantören.

För fyllning runt de runda delarna använde jag mager betong (1 del cement och 10 delar sand) för man måste fylla samtidigt både på insida (vatten) utsida(betongblandningen) kom ihåg att göra ordentligt med plats för skimmer och dysor och ev. kopplingar (gjorde inte jag, även mager betong tar tid att få bort :) ).

Innan du fyller betong ta ett par masonitskivor och ställ 20cm från plåten,  då får du en bra form som du kan fylla i. tänk bara på att motfylla med massa på andra sidan masoniten.

Kolla på min bygglogg. Och fråga på om det är något mer du undrar eller som jag missat.
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12623.0

Hej!

Tack så mycket för svar!
tänkte strunta i att gjuta platta då jag har sprängt ner poolen i berg och sedan fyllt med 10 cm bärlager som är packat med en 500kg padda.
Har fått tag på ett gäng leca block som jag kommer mura stödmurarna med, kommer ställa dessa på en gjuten sula är tanken typ 35-40 cm bred.

Fråga ang. återfyllnad, hur högt fyllde du med mager betong? samt efter magerbetongen fyllde du med dränerande material eller lät du det bara vara öppet?

Utloggad Coolg8

SV: Montering av Stålväggspool Chemoform
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2018, 09:13:54:54 »
Ska se om jag hittar några bilder annars får jag gå ut och mäta. Jag vet att jag samfyllde vatten i bassängen, mager betong i formen mellan bassäng och masonit och sen med en blandning av 18-32 och sand utanför då det var det jag hade hemma. Glöm inte dränering, har märkt att det blir en hel del vatten runt om, och då står vår i en lergrop som är mer eller mindre tät. 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan